Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Събин Тодоров: Джаз пианото е много мистериозна материя

5
Събин Тодоров
Снимка: Личен архив

Събин Тодоров е един от най-изявените български джаз музиканти. От 28 години живее и твори в Белгия. Изнася концерти в цяла Европа, композира музика, а от няколко години преподава джаз пиано в четири академии в Белгия. Тодоров има издадени девет компактдиска с белгийски и български джаз музиканти. Характерно за неговия стил, е смесването на български фолклор с модерно джаз звучене.

Връщайки се назад в спомените Събин Тодоров разказва, че открил магията на музиката още като дете.

"Като съм бил съвсем малък, съм пял много. После се оказа, че не мога да пея хубаво, но пък ме записаха на пиано. Става дума за 60 - те години на миналия век. Аз съм роден 1966 г. в Бургас. Влязох в Музикалното училище в града. Завърших го 1985 г. След задължителната казарма започнах да уча в Теоретичния отдел на Консерваторията. И още петата година от следването, преди да получа дипломата, започнах да преподавам солфеж в Бургаското музикално училище. Там работих четири години. След което си казах - не, не, това е нещо друго. Същевременно свирех джаз, много аматьорски, по клубове и ресторанти. Казах си, че трябва да уча."

Воден от желанието да се развива и усъвършенства като музикант, през 1997 г. Тодоров напуска България и заминава за Белгия, където се записва да учи джаз пиано в Кралската консерватория в Брюксел.

"Реших просто да кандидатствам в Консерваторията в Брюксел. Когато отидох във френската част ми казаха, че не става, защото съм на 33 години и съм много стар. Когато отидох във фламандската част ми казаха: "Добре, има една сесия през юни и една през септември, ако няма толкова добри кандидати, ще Ви вземем Вас. И мен ме взеха. Завърших 2004 г. джаз пиано, това, което съм искал винаги. Благодарение на тази диплома мога да преподавам в академии във френската част, защото говоря френски език", разказва Тодоров.

Събин Тодоров

През 2002 г. в Белгия Събин Тодоров сформира трио и започват да свирят музика, която е смесица на български фолклор с модерно джаз звучене.

"Направих едно трио с много добри музиканти, с които и до днес свирим. С тях първо записахме един албум. След това басистът Сал Ла Рока гледайки в интернет, попада на "Българка джуниър квартет" и много ги хареса. Стана така, че направихме албум с тях. Дойдоха и първо свирихме на "Гом джаз фестивал", направихме диск и имахме шанса да свирим на открито на Гран плас в Брюксел, и на още две - три места. Малко по-късно ни поканиха във Финландия, след това в Мароко", спомня си нашият сънародник.

Дали това смесване на елементи от джаз, фолклор и класика се харесва на публиката?

"Така съм ги направил нещата, че да звучат като популярни неща, като джаз стандарти, но пък с български мотиви. Аз обичам динамична музика, да има вътре доста напрежение, бързи неща и общо взето много се харесват. Не е нещо чуждо и да се чудят хората какво да кажат. Просто им е забавно. А предпоследното нещо, което направих, е с една оперна певица - Мария Маджарова от Бургас, песни изцяло по български текстове, предимно класически, написани много отдавна, например на Яворов. Целият репертоар е такъв - глас, сопрано и виолончело."

Конкуренцията в музикалните среди в Белгия е много голяма, казва Събин Тодоров. Брюксел е притегателно място за музиканти от цяла Европа, а местата където се свири джаз стават все по-малко.

"В Брюксел има страшно много музиканти от Италия. В джаза има много италианци и то изключително качествени музиканти - професионалисти или други, които учат в консерватории. Явно в Италия е по-трудно, въпреки големината на страната и възможностите да има турнета в много градове. Може би, защото Белгия е център, от който много бързо се отива до Нидерландия, Франция, Англия, Германия и това допринася за навлизане на много музиканти тук. 

От друга страна местата, където се свири джаз, стават все по-малко. И става все по-трудно, защото има страшно много музиканти и то качествени. И когато се запише някакъв диск, има една агенция на джазовите музиканти, която може да ти организира десетина концерта, което аз направих два пъти и след това трябва нещо ново. Не може с едно и също нещо да се минава два пъти, просто не става. Когато става дума за джаз, се търсят най-вече персонални проекти, където всеки е написал някаква музика и я свири в трио или квартет, и по-малко така наречените джаз стандарти", казва Тодоров.

Събин Тодоров

От години Събин Тодоров се занимава и с преподавателска дейност. Преподава джаз пиано в четири музикални академии в Белгия.

"Най-младите ми ученици са 13-14 годишни. Почти всички искат да завършат университетско образование и много често музиката остава за тях като хоби, с което да се откъснат от други сложни материи като право, медицина. Много малко от тези, които идват на уроци, стават професионални музиканти. С музика не може да се печели достатъчно, за да се преживява нормално"

Тодоров казва, че преподаването за него е изключително интересна работа. А като педагог се чувства удовлетворен, когато вижда как учениците му напредват и се превръщат в изградени музиканти.

"Ти изграждаш музикант от едни младеж, който би искал да се занимава с това нещо. Имам няколко такива случая. От много малко знания и възможности, достигнаха до не лоши резултати в джаза. Това е една материя, която е много мистериозна, защото се изисква голяма американска култура и знания за история на джаза, за това, което са свирили големите музиканти. Това е цяла вселена от сериозна работа и когато учениците са мотивирани да го правят, тогава резултати има."

Събин Тодоров

Събин Тодоров признава, че много изисква от своите ученици. Откровен е с тях и още в началото им казва, че джазът изисква много труд и свирене часове наред.

"Аз още в началото като започна с нови ученици им казвам: "Джаз пианото е тунел без изход, без светлина до определен момент. Ако искате да се научите, трябва много да свирите, иначе нищо не се получава. Няма кой да го изсвири вместо вас." 

Тези, които искат да се занимават с джаз трябва да се подготвят за много работа, без гаранции, че ще успеят да просвирят добре. Да търсят тази музика, която им харесва най-много. Това ще ги мотивира да свирят. Не е задължително всичко, което аз харесвам, да го харесват и те", казва Събин Тодоров.


Още по темата в звуковите файлове. 


По публикацията работи: Гергана Хрисчева

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ
Премиера на книгата

"Приключенията на една блондинка" - среща с автограф и чаша вино на 12 ноември

На 12 ноември от 17,30 часа на среща с автограф и чаша вино в Коктейл бар "Опус" на ул. "Иван Вазов" 8 Мариана Кирова кани приятели и почитатели на премиерата на новата си книга "Приключенията на една блондинка". В книгата са включени разкази и новели, както и едноименния роман, който е обект на второ издание . Излезе от печат новата книга..

публикувано на 10.11.25 в 08:00

18-годишен столичанин с мисия: Младите трябва да са гласът на своя град!

В рубриката " Горещи сърца"  ви срещаме с Калоян Желев – едва 18-годишен, но вече утвърден като активен млад човек в обществените инициативи на столичния кв. " Младост". " Като млад човек мисля, че ние, младите, трябва да бъдем гласът на нашата столица, гласът на нашия квартал",  казва Калоян. Още от 14-годишна възраст той започва да се..

публикувано на 09.11.25 в 06:10
Мавзолеят на княз Александър I Батенберг в София.

Милена Бордън за идеята да има паметник на княз Александър I Батенберг

През 1897 година в центъра на столицата, по проект на швейцарския архитект Хайнрих Майер се издига еднокуполна сграда в стил неокласицизъм и късен барок. Куполът над четирите арки е украсен с месингова корона. Саркофагът вътре е от алпийски мрамор, а на стената зад него е поставен барелеф на Александър I Батенберг.  След смъртта на княз Александър I..

публикувано на 06.11.25 в 15:00
Тодор Стефанов

Джаз музикантът Тодор Стефанов: Реалността в България извиква чувство на тъга

В "Нощен Хоризонт" ви срещаме с изявения български джаз музикант Тодор Стефанов . Той е завършил Кралската консерватория в Брюксел - специалност "Поп и джаз музика". От 23 години гради музикална кариера в Белгия - свири в клубове, участва в джаз фестивали, композира и преподава музика в British School в Брюксел. "За тези, които..

публикувано на 03.11.25 в 12:10
Жулиета Нелова

Жулиета, която се шегува с трудностите и проплаква с книгите

В рубриката „Горещи сърца“ гостува Жулиета Нелова, която се шегува с трудностите и проплаква с книгите. Някога журналист, сега тя е помощник-частен съдебен изпълнител. Обрати бележат професионалния и житейския път на 60-годишната жена. Тя започва да работи като журналист в местен вестник във Враца в началото на 90-те години. Идва в родния град на..

публикувано на 02.11.25 в 06:05
Карстен Хен

Карстен Хен пред БНР: Четем, за да усетим връзката, която ни липсва в реалността

Немският писател Карстен Хен се завърна у нас с книгата "Златната пишеща машина" . История, насочена към по-малките читатели, в която те ще открият любовта към книгите и историите, скрити в тях. Карстен ме посреща онлайн, настанил се удобно в дома си в Кьолн. Разказва за първите си стъпки към детско – юношеският роман. "Ако имаш деца и си..

публикувано на 27.10.25 в 22:15

Ина Николова: Изкуството помага на децата да израстват като пълноценни и щастливи хора

Животът на Ина Николова е сбъдната мечта. От дете тя мечтае да бъде учител по пиано и целият ѝ професионален и творчески път преминава като музикален педагог. Тя е на 62 години и отскоро е пенсионерка. До последно работи във врачанското училище „Отец Паисий“, което е с насоченост към изкуствата. Там преподава пиано и е корепетитор на средношколския..

публикувано на 26.10.25 в 04:36