Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Ролята на общината в театъра

Ириней Константинов, директор на Театър „София” коментира в „Нашият ден”:
„Преди всичко е нужна общинска културна политика с отношение към театъра. Отношението се изразява в осигуряване на средства, с които да поддържаме базите в цялата страна, осигуряване на Фонд работна заплата. Общините обаче се страхуват да поемат големи ангажименти поради парите, поради инвестициите и скъпите консумативи. Всичко това определя страховете. Бюджетните на общините не са големи, а театърът е едно изкуство, което не е задължително да печели. Той трябва да присъства, защото хората които се докосват до него, печелят. Ние изкарваме пари, но не е възможно сами да се издържаме. Не е възможно театърът да се превърне в печелившо предприятие. Той носи печеливш знак с едно по-дълго действие. Що се отнася до това защо общините трябва да поемат своите театри, мисля, че културната политика на градовете трябва да е общинска политика. Всеки град си избира най-добре свой културен модел според потребностите на населението.
Другото важно нещо е свободата на действие на директора на съответния културен институт да определя сам културната си политика. Абстрахирайки се от това, че в момента аз се занимавам с тази дейност, в един град извън София това е особено важно. Ако в един такъв град директорът не направи сам свои социологически проучвания за интересите на хората, не проучи социалната структура, той не може да определи вярно културната политика и репертоара на театъра. В едно такова бедно време може би трябва да се направи едно представление, но то да се помни дълго в този град. След това да се тръгне по региона. Пак по линия на Българската асоциация на театъра, в една по-далечна перспектива, театрите трябва да кръстосват България, да си сътрудничат в разпространението на добрия културен продукт. Реформата върви, но тя трябва да бъде в нас, да бъде в начина ни на мислене. Това ще определи самите действия и самата продукция на театъра. В Созопол зрителите на „Аполония” ще видят като начало „Суматоха” на Радичков, следват „Тримата мускетари”, на 30 август предстои и премиерата на най-новото представление на театъра - „Формата на нещата”. Това е дебют на младия режисьор Марин Киселов, който се върна от Америка и поставя американска пиеса. Това е една особена форма на колаборация с още два театъра, но то впоследствие ще се продуцира.
В Созопол ще играe само съставът на Театър „София”.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Радостин Радев

Като на филм: пътят от България до Англия на актьора и продуцент Радостин Радев

Вместо да стане полицай, какъвто си е представял, че иска да бъде, той избира да е от хората, които могат да изиграят всеки, дори човекa на реда. От школата в Симеоново до самолета, който каца в Лондон, Радостин Радев извървява пътя на самоосъзнаването и вечното усъвършенстване в преследване на влечението – актьорското майсторство. Британската..

публикувано на 24.04.24 в 16:46
Кадър от снимачния процес

Музикален клип говори за любовта на човек към родината

Предстои премиерата на музикалния клип "Оставам" на певицата Вили Русева. Сюжетът на клипа представя една история за силната и непреходна любов между човек и родина. Идеята се ражда от режисьора Борислав Костов, който от години работи по сценарий за филм за българската история – "Коси в прахта".  Самият късометражен музикален филм е продуциран от..

публикувано на 24.04.24 в 16:04

Привидният парадокс на непреходната култура

От какво зависи непреходното в културата на прехода – обобщения на културолога и филолог проф. Александър Кьосев по повод заключителната му лекция в рамките на проекта "Култура на прехода", която ще се състои днес (24 април) от 18:30 ч. в Театралната зала на Софийския университет. Проф. Александър Кьосев, директор на Културния център на..

публикувано на 24.04.24 в 11:36
Анди Готс (вдясно) и Георги Тошев

Фотографията като среща

Анди Готс неслучайно носи прякора "фотографът на звездите". Сам се хвали, че от първите си стъпки в изкуството не е снимал нищо друго, освен знаменитости. И докато в началото му се е налагало да ги ухажва за да застанат пред камерата му, днес известните сами го търсят. Фотографът печели популярност с вниманието, което отделя на личностите зад..

публикувано на 24.04.24 в 11:30

Инициатива насърчава деца в неравностойно положение да посещават театрални постановки

"60 от сърце" е благотворителната инициатива на младата продуцентска компания The Balkan Theatre Factory. На всяка нейна постановка се пазят 60 места, които се предоставят на деца от домове или деца в неравностойно положение или деца на бежанци. Първият спектакъл на компанията е "Островът на съкровищата", пиратско комедийно приключение за деца и..

публикувано на 24.04.24 в 10:10