Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Суперпродукция на „Набуко“ със световноизвестни изпълнители в София

| обновено на 21.07.16 в 17:52 БНР Новини
24
Момент от репетицията
Снимка: Светлана Димитрова

Постановката е на акад. Пламен Карталов, диригент е Михаил Синкевич. Само шест са спектаклите и доколкото разбрахме билетите са на привършване. Може би мнозина, минавали край храм-паметника, са забелязали сцената с изградените висящи градини на Вавилон, свитъците на Мойсей и стълбата, водеща към небето.
На 23 юли е премиерата на „Набуко“. Следващите спектакли са на 24, 28, 29, 30 и 31 юли. От понеделник трупата вече е изцяло събрана и започнаха генералните репетиции. Общо седем са чужденците, поканени за постановката – от Италия, Израел, Румъния и Грузия, както и едни от най-обичаните български певци.
В звуковия файл ще чуете какво споделиха на срещата с журналистите акад. Пламен Карталов, Владимир Стоянов, Йорданка Дерилова и Габриела Георгиева.




Представяме участниците в спектаклите с кратки биографични данни.

Диригентът Михаил Синкевич е роден в Москва. През 1978 г. завършва специалното музикално училище на Белоруската консерватория. През 1994 г. продължава образованието си в Ленинградската държавна консерватория. Докато е студент той работи в Театъра за опера и балет в Санкт-Петербург към Държавния детски музикален театър.
През 2000 г. по покана на маестро Валерий Гергиев става диригент на Мариинския театър, където работи цели 10 години. Дирижира: „Княз Игор”, „Руслан и Людмила”, „Лейди Макбет”, „Евгений Онегин”, „Вълшебната флейта”, „Саломе”, „Лоенгрин” и др. През 2009 г. Синкевич дебютира в Новата национална опера на Токио. Той дирижира често в Мариинския театър, в Метрополитен, Ковънт Гардън, Баден-баденския театър Фестшпилхаус и др. Постоянно сътрудничи с оперните театри на Русия, Белорусия, Германия, Хърватия и др.
Михаил Синкевич ще дирижира „Набуко” на 23 и 24 юли.

Софийската публика ще види на 23, 28 и 30 юли в ролята на Набуко българския баритон Владимир Стоянов.
Баритонът завършва Държавната музикална академия „Панчо Владигеров”, а след това специализира в Римската академия за изкуство и култура при Никола Гюзелев.
Започва своята оперна кариера като солист на Пловдивската опера, а на сцената на Националната опера и балет дебютира през 1996 година в ролята на Маркиз Поза от операта „Дон Карлос” на Верди. Международната му кариера започва през 1998 година с ролята на Макбет в Театро Сан Карло – Неапол, Италия.
През 1999 година е поканен за ролята на Дон Карлос от операта „Силата на съдбата” в Миланската скала. Днес Владимир Стоянов е желан гост на най-големите оперни сцени, а репертоарът му е огромен и включва най-известните баритонови партии. Последният му ангажимен е в Амстердам в „Дама Пика“ на Чайковски.
Българската публика вече познава Набуко на Владимир Стоянов – роля, която той изпълни на сцената в София.

Кирил Манолов се завърна от участие на фестивала в Савонлина, където пя Фалстаф. Тази роля днес е знакова за него. Така смята и италианската критика, която познава не един световен изпълнител на тази раля.
Роден в София през 1976 г., където учи пеене в Националната музикална академия. Носител е на награди от различни певчески конкурси в България, а също и във Виена, Варшава, Барселона и Бреша. Прави своя дебют в Националната музикална академия в София като Дон Жуан.
Репертоарът му включва едни от най-драматичните баритонови роли.
Този сезон Манолов пя в триптиха на Пучини в Римската опера, Дулкамара („Любовен еликсир“) в Севиля, Фалстаф („Фалстаф“) с Маестро Мути на Оперния фестивал в Савонлина, Набуко („Набуко“) на Летния фестивал „Каракала“, Амонасро („Аида“) в Монреал и др.
В ролята на Набуко ще се представи на 24, 29 и 31 юли.

На 23 и 28 юли, на сцената на площада, Роберто Скандюци ще се представи в ролята на Захария.
Басът е роден в Тревизо, Италия, където учи оперно пеене. През 1892 г. дебютира в Миланската скала, в „Сватбата на Фигаро”, под диригентството на Рикардо Мути. С интерпретацията си на Фиеско в „Симоне Боканегра” в Ковънт Гардън, под диригентството на сър Джордж Шолти, певецът добива световна слава.
Българската публика познава Скандюци от драматичния му образ на Филип II от „Дон Карлос” на Софийска сцена.

Сузана Бранкини е родена в Италия. Репертоарът й включва: Леонора в „Трубадур”, Одабела в „Атила”, Елизабета в „Дон Карлос”, Лейди Макбет в „Макбет”, Абигаил в „Набуко”, Аида в „Аида” (Верди); главните роли в „Тоска”, „Сестра Анджелика” и „Мадам Бътерфлай” (Пучини); Неда от „Палячи” (Леонкавало), Сантуца от „Селска чест” (Маскани) и много други.
Редовно участва в представления в Арена ди Верона, както и в оперните театри в Мачерата, Антверпен, Венеция, Сао Паоло, Париж, Флоренция, Детройт, Рим, Ница, Парма, Неапол, Токио и др. В Израелската опера изпълнява Лиу в „Турандот” (Пучини).
Сузана ще се представи в ролята на Абигаиле на 23 юли.

Габриела Георгиева ще представи Абигаиле на 24 и 30 юли.
Този сезон е много успешен за Габриела. Неотдавна тя представи великолепна Норма в София. Сега й предстои поредно предизвикателство.
През 1998 година Габриела Георгиева завършва Националната музикална академия „Панчо Владигеров” в София. Специализира оперно пеене в Българската академия за изкуство и култура „Борис Христов” в Рим, при Джанела Борелли. Взема участие в майсторските класове на Каролин Дюма (1999 година.), Петер Дворски (2000 година) и Анна Томова-Синтова (2006 година). От 2000 година работи с Гена Димитрова, а по-късно и с Калуди Калудов, които изиграват основна роля за изграждането й като певица.
Оперната й кариера започва във Варна през 2002 година с ролята на Леонора от Вердиевия „Трубадур”. През 2003 година прави своя дебют на Софийска сцена в ролята на Амелия от „Бал с маски” на Верди.
Има богат оперен и концертен репертоар, записи и международни участие.

Радостина Николаева – Абигаиле на 28 и 31 юли.
Една от най-обичаните солистки на Софийската опера. Тук тя натрупа опит и репертоар.
Радостина Николаева е родена в Русе, завършва Музикалното училище „Веселин Стоянов” и оперно пеене в НМА „Проф. Панчо Владигеров”, усъвършенства се в майсторския клас на Анна Томова-Синтова. Дебютира на сцената на Русенската опера с ролята на Дона Елвира в „Дон Жуан” от Моцарт, печели конкурс за солистка на Софийска опера и балет, с което започва блестящата й кариера като първо сопрано в най-престижния наш оперен театър. Богатият ѝ репертоар включва централните сопранови партии в шедьоврите на оперната класика. Звездни са последните й роли – Изолда, Аида, Норма.
Примата има в биографията си много отличия, сред които награди от националния конкурс „Проф. Христо Бръмбаров” (2001), международния конкурс за млади оперни певци „Борис Христов” (2004), международния конкурс Ottavio Ziino (2005). Печели и двете най-високи награди – Първа награда и Награда на публиката на международния конкурс Premio Spiros Argiris – Concorso Internazionale per Giovani Cantanti Lirici (2008).

Йорданка Дерилова – Абигайл. Тя е камарзенгерин и получава това отличие за великолепните си роли, представени на различни сцени в Германия. Завършва НМУ „Любомир Пипков” и НМА „Панчо Владигеров”, специализира в Академията в Рим при Александрина Милчева. Дебютира на сцената на Бургаската опера в ролята на Елизабет в „Дон Карлос” и Дездемона в „Отело”. След това е в Стара, където изпълнява ролите на Мими от „Бохеми” и Амелия от „Бал с маски” на Верди. И софийската публика аплодира нейните превъплъщения – Елизабет („Дон Карлос”) и Амелия („Бал с маски”). След това кариерата й започва да се развива предимно в чужбина, но никога не пропуска покана за спектакли у нас. През 2009 г. тя беше Одабела в операта „Атила” от Верди – премиера на Варненската опера, а тази година участва в постановката на академик Пламен Карталов „Залезът на боговете“ от Вагнер.
От 1998 г. датират ангажиментите й в Пражката опера. през 1999 г. гастролира в Швейцария с „Тоска” и Елизабет от „Дон Карлос”, а от 2000 г. е постоянен гост на Националния театър в Манхайм. Следват гастроли в Мюнхен, Нюрнберг, Лайпциг, Франкфурт, Линц и Брегенц с ролята на Абигайл. През лятото на 2001 г. гастролира в Грац на Открита сцена в ролите на Аида и Абигайл. Певицата вече е желан гост на различни места по света и желан партньор за големите фестивали.
Дерилова ще бъде Абигайл на 28 и 31 юли.

Оана Андра е примадона на Букурещката опера и е добре известна на българската публика още от явяването й на конкурса за млади оперни певци „Борис Христов“ След това многократно е гостувала у нас. След Розина и Анджелина в последния сезон тя изпълни ролята на Олга от „Евгений Онегин” и на Адалджиза от „Норма”.
Завършила е Букурещката консерватория, после е специализирала в Италия и САЩ.
На 24 юли тя ще бъде Фенена.

Дилета Скандюци ще се появи пред българската публика в ролята на Фенена на 28 и 30 юли. Нейните родители са музиканти, баща й е Роберто Скандюци. Дилета завършва театралната школа и музикална консерватория във Венеция. През 2008 г. дебютира във Франция в „Лястовичката”. В театър „Верди” в Триест Скандюци изпълнява ролята на Лаурета от „Джани Скики”.
Певицата изнася рецитали в Токио и Прага, а наскоро беше Ксения от „Борис Годунов” в оперния театър на Сантяго Чили.

Шай Блох - Фенена е родена в Израел. Завършва музикалното училище „Бухман Мета” при университета в Тел Авив, където учи при Тамар Рахум и Мира Закаи. По време на следването си изпълнява ролите на Майката, Китайската чаша, Котката и катеричката в „Детето и вълшебствата” (Равел), както и Втората вещица в „Дидона и Еней” (Пърсел). Участва в концерти на Израелската филхармония, „Симфонета Раанана” и др.
Учила е в оперното студио „Мейтар” към Израелската опера, където репертоарът й включва Вещицата в „Хензел и Гретел” (Хумпердинк), Третата дама във „Вълшебната флейта” (Моцарт), Марчелина в „Сватбата на Фигаро” (Моцарт), Джанета в „Любовен еликсир” (Доницети), Шарлот във „Вертер” (Масне), Магьосницата в „Дидона и Еней” (Пърсел), Баба в „Медиумът” (Меноти), Принцесата в „Сестра Анджелика” (Пучини), и други роли. Изпълнявала е Тизбе в „Пепеляшка” (Росини) в постановка на оперното студио с Израелския симфоничен оркестър „Ришон ле Цион”.

Кахабер Шавидзе е роден през 1978 в Тбилиси, Грузия. Завършва музикалното си образование в музикалното училище в Аракишвили. След това специализира пеене и хорово дирижиране. Скоро се присъединява към класа на грузинския бас Тенгиз Мушкудиани, в консерваторията „Вано Саражишвили”. Дипломира се в нея през 2009. Оттогава започва стремглавата му творческа кариера. Пее големия руски репертоар – Чайковски, Бородин, Рахманинов. Дебютира на световните оперни сцени – в Европа и Америка. Съвсем скоро участва в Тулон в операта „Лоенгрин” и във „Вълшебната флейта”, в „Реквием” на Верди и в „Ромео и Жулиета” на Гуно. Шавидзе е търсен бас на международните оперни сцени.
На 23 и 24 юли Шавидзе ще влезе в ролята на Върховния вожд.

Разгледайте още моменти от репетициите в галерията.
Снимки: Светлана Димитрова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Музикалният театър пита "Здравей! Как си, приятелю?"

Дългоочаквана и вълнуваща приятелска среща в една морска лятна вечер събира вечните архетипни герои, за да разкажат чрез музика, танц и много игра за сладко-горчивото в живота. За първата, но и за старата любов, за възходите, но и за паденията, за прошката, но и за обидата, за разделите и за събиранията, но най- вече за едно вечно и искрено..

публикувано на 17.04.24 в 12:25
Peela

Не е зле!

"Notbad"  ("Не е лошо", "Не е зле") е новият албум на изгряващата финландска фюжън група "Peela" , издаден на 8 март 2024 година. Това е техният трети пореден албум и съдържа четиринайсет авторски пиеси на шестчленния състав от музикантите Йоханес Гранрот (китара, вокали, композиции), Мая Манила (вокали и кийборди), Севери Сорйонен (барабани),..

публикувано на 17.04.24 в 10:30

"Севилският бръснар" с нова постановка в музикалния театър на Линц

Басът Михаел Вагнер отново блесна в Музикалния театър на Линц с дебютна роля. В премиерата на "Севилският бръснар" на Росини на 20 януари тази година той изигра д-р Бартоло. Роденият в Долна Австрия Михаел Вагнер умее да убеждава не само музикално, но и театрално. В това отношение ролята му в "Севилският бръснар" му предостави най-добри условия и..

публикувано на 17.04.24 в 08:45

Лия Петрова представя Корнголд под палката на Йоханес Калицке

Родена преди 34 години в София, Лия Петрова се превърна в откритие на международната музикална сцена през 2016-а, когато спечели първата награда на конкурса"Карл Нилсен" в Дания, ръководен от майстора на пианото Николай Шепс-Знайдер. Следващите години са белязани с поредица от постижения и артистични успехи. Нейните изразителност и талант се..

публикувано на 16.04.24 в 09:30

Музиката на "Молец", която носи усещане за свобода

Един мъдър човек каза, че откакто се е появило радиото, самотата вече не била същата. А какво да кажем за музиката в такъв случай?! Какъв разговор само водим с нея, без дума да кажем. Когато душата има нужда да замълчи и търси друга душа, музиката говори като за двама. Когато живееш между невъзможности, музиката ти показва пътя. Разкрива ти..

публикувано на 16.04.24 в 08:05