Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Стратегията за дигитална трансформация на София

Зам.-кметът Владимир Данаилов: Грижа, и отговорност на всеки е да моделира града, в който живее

Зам.-кметът на Столичната община Владимир Данаилов и Нина ЦаневаСофия вече не е типична аутсорсинг икономика, а е продуктова икономика, създават се много продукти и решения с глобална реализация. Вече говорим за това градът и държавата да бъдат стимулатор на иновационния потенциал на местните компании. Затова е много е важно да щадим времето на фирмите и на гражданите. Зам.-кметът на Столичната община Владимир Данаилов гостува на "Нашият ден" и разказа за

Стратегията за дигитална трансформация на София с конкретни проекти за по-добри услуги за гражданите и бизнеса. Тя беше внесена в края на миналия месец за обсъждане в Столичния общински съвет. Изпълнението на Стратегията е поверено на зам.-кмет Владимир Данаилов, който ще отговаря за новия ресор „Дигитализация, иновации и икономическо развитие“:

"Стратегията за дигитална трансформация на София – това е визията, стратегическите цели и принципите, които София, гражданите на София и бизнесът на София, е заложена за развитието на София като иновационен хъб и притегателно място за живот и за бизнес." 

"Ние сме проучили опита на Лондон и Барселона, когато създават такъв тип ресори, е да направят едно изслушване на хората и бизнеса. Ние смятаме, че е и грижа, и отговорност на всеки от нас да моделира града, в който живее."

Столичната община създава дигитална платформа “Профил на гражданина” и “Профил на бизнеса”, с които да подобри услугите, които общината предоставя на гражданите и бизнеса и да стимулира иновационния потенциал на местните компании. В дигиталната платформа ще има не само обобщена информация за социално-икономическия живот в града, но ще бъде и централизирано място за заявяване на услуги и обмен на документи с администрацията. 

Профилите са част от подобряването на услугите и качеството на живот и чрез обръщане на административните услуги към бизнеса и гражданите. Предвижда се свързване на общината със системите на другите институции и регистри, включително и с цел и за автоматично излъчване на документи. Срокът за изпълнение е до 18 месеца и е част от общата промяна за е-управление на града. Тя ще стартира и с увеличаване на електронните услуги от 50 до над 150 като в срок от една година ще се стартира с първите 15, които са най-използвани. Стратегията за дигитална трансформация цели София да бъде един от иновационните лидери в Европа и превръщането му в град, стимулиращ иновационния потенциал на местните компании.

Да минимизираме времето и интеракцията. Да поставим клиента в центъра на административната машина

Владимир Данаилов даде конкретен пример с детските заведения. В момента са необходими от 5 до 11 документа. А с интеграцията със системата за междурегистров обмен "Реджикс", изградена от Държавната агенция за електронно управление, се спестява време на гражданите. Информацията вече е събрана и така спестяваме време на родителите. 

Връзване на системи, връзване на регистри, оптимизиране, така че да не търсим информация, която вече знаем

"Административните услуги постоянно се променят. Разделяме ги по приоритети. Ще направим така, че повечето услуги да се дигитализират.", категоричен е зам.-кметът Данаилов. С НАП и КАТ вече сме свързани, предстои Министерството на образованието и т.н.

По данни на ЕС отварянето на административните данни може да доведе до 1,8 млрд. евро спестени разходи. Отварянето на данните позволява да се вземат информирани решения и да се стимулира предприемачеството при разработването на нови услуги и продукти.

Документът предвижда и възможности за решаване на актуални градски решения чрез предлагането и стимулирането на дейности, които са част от т.нар. „интелигентен град“. Става дума за разработване на платформи като интегрирана система за мобилност, споделено пътуване по квартали, интегрирана система за таксуване при услугите за мобилност, информационна платформа за разходите за комунални услуги в реално време и много други. Това ще даде възможност на бизнеса да използва възможностите на София като тестова площадка за създаването на подобни съвременни решения.

Снимки Росица Александрова и investsofia.com

Повече подробности можете да чуете в звуковия файл.


ВИЖТЕ ОЩЕ

Защо ни боли глава, когато прекалим с червено вино?

В най-новото издание на рубриката "Науката не спи" Никола Кереков разглежда едно от мистериите на алкохолната интоксикация – защо след изпиване на прекалено много червено вино се появява главоболие. В интервю за "Нашият ден" той споделя своите знания по въпроса. Алкохолната интоксикация често е придружена от неприятни симптоми, включително..

обновено на 16.04.24 в 13:36

Международна конференция обсъжда прилагането на Европейския план за електроенергийните мрежи

Брюксел е домакин на 15-ата годишна конференция на Инициативата за възобновяеми енергийни мрежи (Renewables Grid Initiative) на тема "Енергия и солидарност: Въвеждане в действие на Европейския план за мрежите" . Конференцията обсъжда как европейската мрежа може да бъде изградена навреме, спазвайки принципите за опазване на природата, и като..

публикувано на 16.04.24 в 11:52

Стефан Цанев: Дължа на книгите това, което съм

През последната седмица театралният свят на София се оживи с премиерата на новата пиеса на Стефан Цанев "Мистерия с кон". Творбата разкрива абсурдната природа на нашето ежедневие, където мечтите изчезват, спомените се изпаряват, а историите бързо се забравят.  В интервюто за "Нашият ден" Цанев сподели мнението си за съвременната общност и..

обновено на 16.04.24 в 10:21
Никола Николов (вляво) и Антон Митов

Антон Митов представя: Никола Николов, който разказва за художничката Лика Янко

Евангелия Грабова е истинското име на художничката Лика Янко. Тя е родена в София на 19 март 1928 в семейство на албански бежанци. Учи във Френския колеж в София, където за първи път се запознава с творчеството на художници като Сезан, Гоген и Ван Гог. По-късно те оказват силно влияние върху нейното творчеството. През 1946 г. Лика Янко постъпва в..

публикувано на 16.04.24 в 09:38

Онлайн медии и аудитория – трикове за привличане на внимание

Среди разнообразието на медийните платформи се издигат онлайн медиите като особено важен сектор на съвременната медийна сцена. Катерина Войнова, преподавател в Катедрата по български език на СУ "Св. Климент Охридски" и автор на книгата "Жанрови и стилистични особености на онлайн медиите", споделя своите наблюдения относно езиковите особености и..

публикувано на 16.04.24 в 09:23