Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Международен фестивал за театър и съвременен танц „Черната кутия“ – XIV

Начинът на летене чрез езика на тялото

Снимка: blackbox-fest.com

Международният фестивал за театър и съвременен танц „Черната кутия“ представя новаторски театрални постановки и танцови спектакли от целия свят. Това е 14-ото му издание. Досега на фестивала са представени 134 спектакли и събития от 40 страни и 4 континента. Събитието е организирано с подкрепата на Община Пловдив и е част от Календара на културните събития на общината за 2020. Поради извънредната ситуация “Черната кутия” се провежда този път на ротационен принцип до края на годината. 

Преди старта на фестивала на 8 юни Недялко Славов, поет, писател и драматург, разказа в "Нашият ден":

"Този път ще се случи малко по-различно. Представленията повечето са на закрито, защото са доста сложни за обслужване технически – осветление, озвучаване, ефекти – ще бъдат в залите на професионалните театри в Пловдив. Ще се спазват отстояния, с оглед на изискванията. Актьорите ще се адаптират към една по-празна зала.

Фестивалът си изгради име

Фестивалът се организира от млади хора – от Слава Младенова, която живее в Монреал, тя го селектира. На принципа на отворените театрални платформи всяка година кандидатстват 500-600-700 трупи от цял свят и се планира година-две напред. Плюс това, магическият град Пловдив... Който дойде веднъж, не си тръгва вече... 

Фестивалът се провежда в рамките на 1 седмица – около 10-12 събития. Тази година имаме гости от Италия – 4 танцови трупи, от Испания – "Физикъл театър", една румънско-унгарска трупа, гости от Холандия, от Гърция, чакаме и двама танцьори от САЩ. Фестивалът става на отворен, ротационен принцип – кой когато може, идва. Ще премине в една друга форма. Може и да е за по-добро."

Откриващият спектакъл е български

"Това е един спектакъл от театър на движението. Ние в България нямаме онези дълголетни традиции, но много бързо се развива този театър у нас – вече има няколко фестивала за съвременен танц, позволяваме си да поддържаме едно високо ниво, главно с помощта на Общината, Министерството на културата, Италианския културен институт, няколко посолства... и сериозни спонсори. Спектакълът е експериментален, интересен. Говор липсва, но има говор на тялото. 

Мотото тази година е "Начинът на летене чрез езика на тялото"

"Три е спектакъл за търсенето" – на истинския път на човека, водещ към себепознание. Път, който минава през вътрешния и външен свят, аналогично изразени и чрез съзнателните и несъзнавани измерение на човешкото съзнание. Процесът на себепознание минава както през предизвикателствата на вътрешните душевни конфликти, така и през изпитанията на общуването с другия. Съзнателността и мъдростта се оказват най-верните пътеводители в голямото предизвикателство, водещо човека към единна цялост и просветление. Три... е единство между театър и танц. Три...е метаморфоза. Три... е мистичното дете.

Хореография и режисура: Мариана Йотова, участват: Мариана Йотова, Николай Дограмаджиев, Димитър Банчев, музика: Стамен Янев, Ника Любецкая, Мариана Йотова, сценография: Костадин Ненов, костюми: Надежда Сизова, Наталия Живкова, мултимедия: Георги Николов.

8 Юни (понеделник) от 19 ч., Драматичен театър Пловдив, Камерна сцена




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Резервно око: един различен поглед към реалността

Художникът Радослав Мъглов представя новите си творби в изложбата "Резервно око" в столичната галерия "Аросита". Кураторът Викенти Комитски споделя за експозицията: "В тази изложба на Радослав Мъглов, под формата на серия от непоказвани рисунки, се ангажира с една история за деконструкция на образа като такъв. Рисунките, с четка и..

публикувано на 25.04.24 в 07:53
Радостин Радев

Като на филм: пътят от България до Англия на актьора и продуцент Радостин Радев

Вместо да стане полицай, какъвто си е представял, че иска да бъде, той избира да е от хората, които могат да изиграят всеки, дори човекa на реда. От школата в Симеоново до самолета, който каца в Лондон, Радостин Радев извървява пътя на самоосъзнаването и вечното усъвършенстване в преследване на влечението – актьорското майсторство. Британската..

публикувано на 24.04.24 в 16:46
Кадър от снимачния процес

Музикален клип говори за любовта на човек към родината

Предстои премиерата на музикалния клип "Оставам" на певицата Вили Русева. Сюжетът на клипа представя една история за силната и непреходна любов между човек и родина. Идеята се ражда от режисьора Борислав Костов, който от години работи по сценарий за филм за българската история – "Коси в прахта".  Самият късометражен музикален филм е продуциран от..

публикувано на 24.04.24 в 16:04

Привидният парадокс на непреходната култура

От какво зависи непреходното в културата на прехода – обобщения на културолога и филолог проф. Александър Кьосев по повод заключителната му лекция в рамките на проекта "Култура на прехода", която ще се състои днес (24 април) от 18:30 ч. в Театралната зала на Софийския университет. Проф. Александър Кьосев, директор на Културния център на..

публикувано на 24.04.24 в 11:36
Анди Готс (вдясно) и Георги Тошев

Фотографията като среща

Анди Готс неслучайно носи прякора "фотографът на звездите". Сам се хвали, че от първите си стъпки в изкуството не е снимал нищо друго, освен знаменитости. И докато в началото му се е налагало да ги ухажва за да застанат пред камерата му, днес известните сами го търсят. Фотографът печели популярност с вниманието, което отделя на личностите зад..

публикувано на 24.04.24 в 11:30