Роби ли сме на пазара? Налага ли ни се масов вкус, или човек е свободен сам да избере какво в изкуството е най-добро за него, какво най-точно определя вкуса му? Защо социалните мрежи допринесоха за появата на различни мнения и лагери и не са ли именно те най-голямата ни зависимост, която вместо да ни даде свобода, ни превърна в отчуждени продукти на времето?
В деня, в който празнувахме независимостта, поетът и философ (можем да дадем още определения, но ще се ограничим до тези) Иван Ланджев сподели едно „Време и половина“ със слушателите на програма „Христо Ботев“, за да даде своята гледна точка за зависимостите в изкуството и живота. Всъщност този разговор можеше да се случи във всеки друг ден, тъй като човек най-малкото е зависим от себе си и подобна тема се явява някак непрестанна. Като новините, за които Иван Ланджев пише.
Според поета, за да нарушиш правилата, първо трябва да си наясно какви са те. Затова и ние ще си позволим да погледнем леко в страни от тях, като ви издадем малко от това, което Иван Ланджев каза в общия ни половин час.
Като например това, че талантът винаги намира начин да изрази себе си и няма догми, които могат да го удържат. Той, разбира се, припомни, че това в никакъв случай не говори за пълна свободия. И както можете да видите от заглавието на този материал, Ланджев е на мнение, че ако не си свободен човек, нямаш работа в изкуството. Но пък именно в него можеш да си създадеш собствен оазис, в който сам да определяш границите. За това точно той даде и личен пример.
Иван Ланджев заговори и за международната политика, която според него, а и не само, е игра на взаимни обвързаности и зависимости. Изглежда обаче правилата на тази игра най-често нарушаваме. Неслучайно рядко се съобразяваме с отговорностите, които имаме спрямо другите държави членки на Европейския съюз.
Защо трябва да внимаваме с принципа на „ставането“, залегнал в Хегеловата философия, когато го прилагаме на практика? Защо да си независим изцяло би било тъжно съществуване и нуждата от какво ни кара да изпадаме в доброволни зависимости? Отговорите на тези и други въпроси можете да откриете в звуковия файл, където Иван Ланджев споделя още за малките бягства на собствената ни независимост, а и за доброволното и съзнателно излизане от себе си.
Сатирикът е най-сериозен, когато пише своите сатири, но не само. Пловдивският сатирик Петър Краевски , автор и водещ на шоуто "Алтер его" по Радио Пловдив, е написал през десетилетната си писателска кариера безброй смешни текстове. Понякога обаче той показва и сериозното си лице като в стихосбирката "Смирено". Не съм поет и що се отнася до..
Идеята, че душата е безсмъртна, а в отвъдното я очакват различни измерения, е вековна. В новата си книга поетът, писател, преводач и художник Роман Кисьов избира тази гледна точка – на душата, отделена от всичко земно, която се подготвя за нетленния живот. Повод за разговора с Роман Кисьов в "Артефир" е предстоящата премиера на поетичната..
Росен Карамфилов е дух, отдаден изцяло на изкуството. Новата му стихосбирка, озаглавена "Аз ходя" , говори за вътрешната свобода – тази на автора и на неговите читатели. Редакторът на поетичната книга Недялко Славов казва, че "авторът е зачеркнал пешеходната формула на човечеството, а самият той е летящо същество." Илюстрациите в книгата са..
Адриан Мара е албански композитор, диригент и дисидент, преследван от тайните служби на Енвер Ходжа. Макар и измислен персонаж, Мара е събирателен образ на цяло поколение репресирани музиканти в Албания – симфония от трагични съдби и несбъднатост. "Недовършена симфония" е новият роман на албанския писател и радиожурналист Григор Бануши. Той..
"Реката на забравата" е първата самостоятелна изложба на Христина Костова, която може да разгледаме от 16 април в Регионалния исторически музей на София. Страстта ѝ към рисуването се появява през 2019 г., когато напуска работата си в Дупница и се мести да живее в София. Всичко започва с малка скица с молив на нейния любим, на обикновена копирна..
Откриването на изложбата с живопис на Милко Божков в три зали на галерията на СБХ на "Шипка" 6 изненада посетителите и зарадва приятелите на художника...
За първи път Феникс Върбанов представя изкуството си в галерия "Стубел". Живеещият в Париж художник определя себе си като космополит и често казва, че е..
Проектът "Очевидците на 24 февруари" навършва две години през тази седмица. Негов автор е руската журналистка Маргарита Шурупова , която избяга..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg