Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

„Мазето“, което крие демони, жертви и едно предупреждение за любов

Снимка: ciela.books/ ФС

Любовта е поредното чувство, с което трябва да се внимава. Разбира мъжът без име, докато превръща една от всички жени, които среща по пътя си, в своя жертва.

Жертва на обичта му към друга жена, която толкова силно се опитва да предпази от самия себе си, че накрая стига до момента, в който губи контрол над несъзнателното, диктуващо правилата в живота му. Или над „Мазето“ си – мястото, където прилежно колекционира красавици и съхранява злите си духове.

В „Мазето“ безименният храни Звяра, а авторът Благой Д. Иванов изследва човешките демони, като чисто и просто ги хиперболизира. Както правят истинските психотрилъри. Кинокритикът и писател се обръща към този жанр в дебютния си роман. Той е естественото продължение на трилогията му от сборници – публициcтичният „Добрите, лошите и грозните“, жaнрoвият „Трaнcфoрмaции“ и кoмикcoвият „Ceдeм грaдcки гряхa“, кoйтo cъздaвa зaeднo c худoжникa Пeтър Cтaнимирoв.

„Смятам, че психотрилърът е един от жанровете, в които най-лесно можем да се отъждествим – било то с убиеца или с жертвата“, каза в „Артефир“ Благой Иванов. Той е на мнение, че „жанрът е толкова силен по принцип, защото той анализира човешката природа и се опитва да покаже различните ъгли на човешкото екстремно състояние“.

Рoмaнтичният му пcихoтрилър навлиза дълбоко в пaтoлoгията на човека и прави диceкция нa интимнитe му взaимooтнoшeния. В историята, която авторът описва, се крие обаче и жадуваният елемент на спасението.

„Когато четем мрачни истории, всъщност ние се опитваме по някакъв начин да се отърсим от собствения мрак. Аз смятам, че такъв тип изкуство, независимо дали е под формата на литература, на телевизия, на театър, няма значение какво е, такъв тип изкуство ти помага да се справиш с тея неща. То по-скоро е някаква форма на любимата ми поговорка „клин клин избива“, а не е катализатор на тея неща. Не е нещо, което ги фокусира и ги засилва. И според мен четенето на „Мазето“ точно такъв тип терапевтична функция би трябвало да има. При мен имаше, докато я пишех и се надявам да има такъв и при хората, които ще я прочетат“, добави още кинокритикът.

За да създаде „Мазето“, той се опира на реалността, особено що се отнася до женските образи в романа, но и на не един литературен и кинообразец.

Конкретните примери, както и повече за това защо трябва да внимаваме с любовта – чуйте в звуковия файл.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Резервно око: един различен поглед към реалността

Художникът Радослав Мъглов представя новите си творби в изложбата "Резервно око" в столичната галерия "Аросита". Кураторът Викенти Комитски споделя за експозицията: "В тази изложба на Радослав Мъглов, под формата на серия от непоказвани рисунки, се ангажира с една история за деконструкция на образа като такъв. Рисунките, с четка и..

публикувано на 25.04.24 в 07:53
Радостин Радев

Като на филм: пътят от България до Англия на актьора и продуцент Радостин Радев

Вместо да стане полицай, какъвто си е представял, че иска да бъде, той избира да е от хората, които могат да изиграят всеки, дори човекa на реда. От школата в Симеоново до самолета, който каца в Лондон, Радостин Радев извървява пътя на самоосъзнаването и вечното усъвършенстване в преследване на влечението – актьорското майсторство. Британската..

публикувано на 24.04.24 в 16:46
Кадър от снимачния процес

Музикален клип говори за любовта на човек към родината

Предстои премиерата на музикалния клип "Оставам" на певицата Вили Русева. Сюжетът на клипа представя една история за силната и непреходна любов между човек и родина. Идеята се ражда от режисьора Борислав Костов, който от години работи по сценарий за филм за българската история – "Коси в прахта".  Самият късометражен музикален филм е продуциран от..

публикувано на 24.04.24 в 16:04

Привидният парадокс на непреходната култура

От какво зависи непреходното в културата на прехода – обобщения на културолога и филолог проф. Александър Кьосев по повод заключителната му лекция в рамките на проекта "Култура на прехода", която ще се състои днес (24 април) от 18:30 ч. в Театралната зала на Софийския университет. Проф. Александър Кьосев, директор на Културния център на..

публикувано на 24.04.24 в 11:36
Анди Готс (вдясно) и Георги Тошев

Фотографията като среща

Анди Готс неслучайно носи прякора "фотографът на звездите". Сам се хвали, че от първите си стъпки в изкуството не е снимал нищо друго, освен знаменитости. И докато в началото му се е налагало да ги ухажва за да застанат пред камерата му, днес известните сами го търсят. Фотографът печели популярност с вниманието, което отделя на личностите зад..

публикувано на 24.04.24 в 11:30