Когато в края на 19 в. в София започва да се движи омнибусът, столичани бързо оценили неговите възможности. С този елегантен многоместен закрит фургон, теглен от коне, е можело да се пътува по вече утвърдени постоянни линии – от площад „Св. Неделя“, тогава „Гурковски“, до Горна баня, Княжево и до железопътната гара. Още от първите дни на появата на „дилижанса“, превозващ и хора и багаж, започнали да го наричат трамвай. Българите винаги са възприемали с желание културни придобивки и технически новости от Европа и света. И на 1 януари 1901 г., по някои от централните столични улици, започва да се движи първият електрически трамвай. С това ново превозно средство е можело да се пътува от софийската железопътна гара, през Лъвов мост, та чак до площад „Славейков“. Важно е да се знае, че по онова време с новият трамвай се е стигало и до някои села – като Княжево, Подуяне, Павлово. Е, тогава тези селища не са били все още квартали на София.
Първите трамвайни вагони са привличали погледа със своята модерна открита платформа, оградена с метална решетка. Салонът е бил разделен на две класи – първа и втора. Превозът се е осъществявал и на откритите ремаркета, а пътниците са били обслужвани от кондуктор, който се е движил по специална пътека. Цената на билета за пътуване и бил между 10 и 30 стотинки. И което е важно – стойността на билетите е била съобразена с разстоянието и времето на пътуване! Интересното е, че контрольори не е имало, а пътуващите и ватмана са били в непрекъснати „горещи“ отношения, защото първоначално не е имало спирки, а който е искал да слезе е давал знак със звън от камбана. И все пак по онова време професията „ватман“ се е считала за много престижна.
Непрекъснатото разширяване на трамвайния релсов път довежда през 1927 година до създаването и на първото предприятие за ремонт, възстановяване и преустройство на трамвайните мотриси и ремаркета, наречено „Главна техническа работилница“.
През 1934 г. Работилницата се премества в депо „Красно село“, където започва и производството на първите български двуосни трамвайни мотриси с вносни контролери и мотори. На основата на придобития опит и необходимостта от разрастването на трамвайния транспорт, тук се създава и първият български завод за трамваи, в края на 1951 г.
Как тази транспортна новост е била посрещната от столичани в началото на 20 век и ще има ли скоро музей на трамвая у нас – за това разговаряме по телефона с Росина Тодорова, ръководител на отдел „Маркетинг и реклама“ на Столичен електротранспорт ЕАД.
Снимките са предоставени от архива на Столичен електротранспорт ЕАД
До 30 април 2024 г. всички деца, които обичат да пишат, могат да се включат в Националния радиоконкурс за детско литературно творчество "Искри". Конкурсът се организира за 41-ви път от програма "Христо Ботев" на Българското национално радио и е най-старият национален конкурс за литературни произведения, написани от деца. "Очертава се и..
Откриването на изложбата с живопис на Милко Божков в три зали на галерията на СБХ на "Шипка" 6 изненада посетителите и зарадва приятелите на художника. За новата си мащабна експозиция с лаконичното заглавие "P.S." / "Послепис" Божков казва пред "Артефир": " Пост е, докато един художник нарисува картината, след това скриптум е, когато..
Премиерните представления на "Всеки иска да живее" от израелския драматург Ханох Левин в Сатиричния театър "Алеко Константинов" са на 19 и 20 април . Режисьор е Елена Панайотова, сценографията е дело на Юлиян Табаков, хореографията на Росен Михайлов, музиката Христо Намлиев. Името на Ханох Левин е в списъка с водещите световни драматурзи, а..
На 20 април се открива официално 60-ото издание на Венецианско биенале – най-важният световен форум за съвременно изкуство. То е под мотото "Чужденци навсякъде" и продължава до 24 ноември 2024 г. Нашият български проект също има интересно заглавие – "Съседите". Това издание е с най-голям брой артисти, екипи и артколективи – над 330. Василена Мирчева,..
Излезе втора книга на китайския писател Ю Хуа на български език в превод на Стефан Русинов след "Живи" – един от най-популярните и превеждани негови романи. "Китай в десет думи" е сборник с десет есета на писателя, който казва в предговора: "Ако тръгна да разказвам за всички аспекти от живота в съвременен Китай, ще се получи нещо по-дълго от..
Конституционният съд (КС) обяви за противоконституционна разпоредбата на чл. 55 а, ал. 2 от Закона за здравното осигуряване (ЗЗО), която ограничава..
За първи път Феникс Върбанов представя изкуството си в галерия "Стубел". Живеещият в Париж художник определя себе си като космополит и често казва, че е..
Нов пътеводител ни разхожда из "Кварталът на писателите", за да опознаем някои от най-забележителните ни творци, но и една по-лична София. Той включва..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg