Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Кино с думи:

Ирмена Чичикова в "Без маски в киното"

| обновено на 15.02.21 в 17:02

В третото издание на рубриката „Без маски в киното“ – среща с Ирмена Чичикова – едно от най-талантливите и вдъхновяващи лица на съвременното българско кино и актриса от европейска величина. Най-голямото ѝ постижение до този момент е свързано с ролята ѝ в международната копродукция „Не ме докосвай” на режисьора Адина Пинтилие. Лентата беше отличена с наградата „Златна мечка” и тази за „Най-добър дебютен пълнометражен филм” на 68-ия филмов фестивал "Берлинале" през 2018 година. Ирмена Чичикова е номинирана два пъти за награда за най-добра главна женска роля за ролите си в „Аз съм ти“ и „Виктория“ от Българската филмова академия, а двата филма са високо оценени и на много международни форуми и фестивали, както и селектирани в Sundance и Ротердам и представени на Шанхайския филмов фестивал и Европейските филмови дни в Токио. Името ѝ е свързвано и с участието ѝ във филмите „Вездесъщият“, „8 минути и 19 секунди“, „Доза щастие“, „Писма от Антарктида“.

За всички сбъднати творчески мечти и постигнати международни успехи Ирмена Чичикова споделя повече в Епизод 7 от подкаста на NO BLINK в партньорство с Българското национално радио – „Кино с думи“! Проектът е реализиран с финансовата подкрепа по Програма „Публики“ на Национален фонд „Култура“.

Ирмена Чичикова израства в семейство на филолози и от съвсем ранна възраст се заражда любовта ѝ към всякакви форми на изкуството. Ключови за нейното израстване са литературата, театърът и операта. Едни от най-ранните ѝ спомени за филмови ленти, които са я вдъхновявали, са тези с участието на Уинона Райдър.

Първите стъпки на Ирмена в киното са студентски късометражни филми в НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“ – нещо, което остава и до днес нейна страст, а един от нейните дипломни спектакли „Рогодзен“ е по филма „Рашомон“ на режисьора Акира Куросава, авторска версия на проф. Иван Добчев.

Първата голяма роля на Ирмена Чичикова в киното е във филма „Аз съм ти“ на режисьора Петър Попзлатев. Сценарият е базиран на незавършения роман на Димитър Димов и продължението му написано 60 години по-късно от неговата дъщеря Теодора Димова – книгата „Адриана“. Срещата с творческия екип и произведенията се оказва знакова за нея, а този дебют сбъдва и една от нейните големи мечти… Разбери коя е тя в епизода!

Следващите роли на Ирмена поставят пред нея големи творчески предизвикателства, в които тя смело се впуска – превъплъщения в ролята на майка, голи сцени, екранизации на някои от най-любимите ѝ литературни творби.

Една от най-провокативните ѝ роли е във филма „Не ме докосвай“, отличен с наградата „Златна мечка“ от Фестивала „Берлинале“ през 2018 г. Ирмена е първата българска актриса, участвала в продукция с високото отличие. Церемонията на фестивала в Берлин ѝ носи незабравими емоции, но още по-ценното е, че тази роля се превръща „крайъгълен камък“ в професионалното ѝ развитие. Какво в творческия процес ѝ въздейства толкова силно и какво е усещането да си част от толкова голяма европейска филмова продукция? 

Можете да чуете в разговора на Йордан Георгиев с Ирмена Чичикова ТУК.

И още:

· Ленти и творци, вдъхновили Ирмена Чичикова за кариера в киното;

· Първите стъпки в киното – работата късометражни филми по време на обучението й в НАТФИЗ;

· Дебютът с първата голяма роля на Ирмена в киното във филма „Аз съм ти“ и знаковата среща с режисьора Петър Позлатев;

· Афинитетът на Ирмена към екранизациите на литературни произведения като зрител и актриса;

· Световната премиера на филма „Виктория“ в Сънданс и последвалите успехи;

· Голите сцени в киното – за предизвикателствата на това да разголиш тялото и душата си пред обектива;

· Различните превъплъщения на Ирмена като майка в лентите „Виктория“ и „Писма от Антарктида“ и няколко късометражни филма;

· Предизвикателствата на участието ѝ в провокативния филм „Не ме докосвай“, отличен със „Златна мечка“ на "Берлинале";

· Могат ли сънищата да дадат посоки на актьора по време на творческия процес и търсенето на решения за персонажи;

· Развитието на българските актьори извън България.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Весела Ножарова: Българският артпазар все още не е регулиран

В сянката на пандемията един лозунг започна да се издига сред хората – "Купувайте изкуство от живи художници, на класиците пари не им трябват". Тази фраза, която бързо придоби популярност, отразява желанието на обществото да подкрепи съвременните творци, да им осигури възможност за развитие и признание. Но как да разпознаем съвременен талант, който..

обновено на 25.04.24 в 12:50

Резервно око: един различен поглед към реалността

Художникът Радослав Мъглов представя новите си творби в изложбата "Резервно око" в столичната галерия "Аросита". Кураторът Викенти Комитски споделя за експозицията: "В тази изложба на Радослав Мъглов, под формата на серия от непоказвани рисунки, се ангажира с една история за деконструкция на образа като такъв. Рисунките, с четка и..

публикувано на 25.04.24 в 07:53
Радостин Радев

Като на филм: пътят от България до Англия на актьора и продуцент Радостин Радев

Вместо да стане полицай, какъвто си е представял, че иска да бъде, той избира да е от хората, които могат да изиграят всеки, дори човекa на реда. От школата в Симеоново до самолета, който каца в Лондон, Радостин Радев извървява пътя на самоосъзнаването и вечното усъвършенстване в преследване на влечението – актьорското майсторство. Британската..

публикувано на 24.04.24 в 16:46
Кадър от снимачния процес

Музикален клип говори за любовта на човек към родината

Предстои премиерата на музикалния клип "Оставам" на певицата Вили Русева. Сюжетът на клипа представя една история за силната и непреходна любов между човек и родина. Идеята се ражда от режисьора Борислав Костов, който от години работи по сценарий за филм за българската история – "Коси в прахта".  Самият късометражен музикален филм е продуциран от..

публикувано на 24.04.24 в 16:04

Привидният парадокс на непреходната култура

От какво зависи непреходното в културата на прехода – обобщения на културолога и филолог проф. Александър Кьосев по повод заключителната му лекция в рамките на проекта "Култура на прехода", която ще се състои днес (24 април) от 18:30 ч. в Театралната зала на Софийския университет. Проф. Александър Кьосев, директор на Културния център на..

публикувано на 24.04.24 в 11:36