Човекът винаги е имал желание за пътуване във времето. Един от методите, които човечеството използва от дълбока древност, е методът на историческата възстановка или реконструкция.
Историкът и културолог Петя Крушева разказва в “Нашият ден“ за своите методи:
“Методът на историческата реконструкция цели възпроизвеждане на наличната информация и намиране на онази информация, която по един или друг начин е стигнала до нас. Било защото е унищожена, било защото не е била написана. От друга страна обаче, докато възпроизвеждаме, за да направим дреха или някакъв съд, или въоръжение, или някакво ястие, ние влизаме буквално в обувките, в рамките, в калъпа на средновековния човек.
Гледаме с неговите очи, мерим света с неговия аршин. Това дава още една допълнителна възможност на изследователя да си обясни защо дадени процеси са се случили по този начин, а не по друг. Именно затова този метод отдавна е официално признат, възприет като научен и достатъчно достоверен метод в западните университети. И ако се спазват всички фактори за него, то той може да даде една достоверна информация от около 80-90%, което е твърде надеждно и твърде добре, отколкото абсолютно нищо.“
Основни изисквания
“Основните неща, които трябва да се спазват в реконструкцията, са: когато се възпроизвежда нещо, то да бъде със същите естествени материали, от които е бил изграден предметът тогава. Или поне максимално близки и подобни до него. Със същите инструменти и технология. За да можем ние точно да стигнем до крайния резултат, който ни е известен като някакъв артефакт. Било от музея, който виждаме като археологическа находка или в миниатюра, или просто е описан в изворите.“
“На Запад този метод на реконструкция излиза извън университета и започва да изпълнява други цели. Там като цяло тези култури и Западната, а и Русия, говорим за държави, които са били империи. Които са взимали доста от другите народи, по-малко са давали. Разполагат с изключително богат архив и материална база, въз основа на която да направят тези реконструкции, затова те са много по-пищни, по-детайлни, по-подробни.“
Средновековна кухня
„Ако вземем за пример храненето и какво средновековният човек е разбирал под здравословно хранене? Доколко това е съществувало като норма? Оказва се, че храненето в средните векове, наред с всичките икономически фактори, критерият, който определя какво да има или да няма на трапезата, е религията. Тя класифицира добрите и лошите храни, позволеното и грешното.“
“Всички ние сме подвластни на света на медиите и на образите, които те създават. От тази гледна точка музеят на бъдещето страшно много ще се доближава до това, което ние наричаме – да изживееш мига или живота си като във филм. Казвам го така, за да..
На проведената международна конференция "EmpowerHer" (“Овласти я“), организирана от Американската търговска камара в България (АТК) в сътрудничество с European Female Founders (EFF), бяха засегнати важни аспекти от подпомагането на работещите жени..
За едно истинско пътешествие в дебрите на иновациите в най-напредналите в това отношение страни в света разказва в "Нашият ден" София Тотева – съосновател на клуба на Станфордския университет в България. Скоро тя бе отличена на церемония в..
Наближава рожденият ден на Мѝлан Ку̀ндера , който е на 1 април. Той е чешки писател, който през 1975 година напуска родината си и се заселва във Франция. Автор е на книги, както на чешки, така и на френски език. Най-известните сред тях включват..
В днешните "Епизоди от живота" се занимаваме с Бохумил Храбал , който е роден на 28 март 1914 г. Днес се навършват 110 години от неговото рождение . Може да се каже, че Храбал е един от "най-човеколюбивите автори", не само в Чешката, но в..
Жените обикновено играят поддържаща роля в разказите за великите мъже и събития – това ни казва традиционният исторически наратив. "Къде са жените в историята" е събитие, организирано от младата феминистка организация "Леспектра", което ще се проведе..
Има ли театър на миналото и театър на бъдещето, или театърът е винаги жив, неповторим и все същият? В Световния ден на театъра в "Нашият ден" говорят..
В епизод 537 "Трамвай по желание" представя екипа на независимия спектакъл "Косвени щети", в лицето на актрисите Анелия Мангърова, Владинелла Кацарска,..
"Апология на сетивността" се нарича новата стихосбирка на Калоян Христов. В книгата се съчетават апологията на поетическата сетивност, емиграцията в..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg