Българско национално радио © 2021 Всички права са запазени

Качество на училищен живот и резултати – зависимост и връзка

Снимка: Pixabay

Какво е качеството на училищния живот? Какви са практиките за подобряване? Какъв е инструментариумът за оценка на ефективността на училищното образование?

Темите коментира в “Нашият ден“ Асенка Христова, изпълнителен директор на Института за изследвания в образованието.

Изследователската програма „Качество на училищния живот“ е част от цялостната дейност на ИИО, насочена към създаване на надежден инструментариум за оценка на ефективността на училищното образование в България.

Какво показва анализът

“Създадохме програмата с разбирането, че има много съществени фактори, които предполагат успешното учене. И различните усещания, различните опити, преживявания, нагласи на децата, свързани с техния опит в училище, оказват много съществено влияние върху този процес.

Ние валидирахме един модел на измерване на качеството на училищния живот, който се базира на данните на българските ученици. След това успяхме да репликираме този модел в 26 страни в ЕС.

Това, което виждаме, е, че независимо от различните исторически, културни, политически и социално-икономически особености, в които функционират различните образователни системи в Европа, има няколко структури, свързани с живота в училището, които дават възможност за едно измерване на това как учениците реагират и те всъщност на практика се оказва, че реагират по сходен начин.

Като цяло тези структури са свързани с адаптивното усещане на учениците, че са част от училището, че принадлежат към съответната група, училищна общност, клас. С това дали получават насърчаване и разбиране от страна на учителите си, дали се чувстват безопасно в класните си стаи, дали са подложени на инциденти, на тормоз и насилие в училище. Също дали разбират ползата от сътрудничеството помежду си при работата си в училището, и дали виждат ползи от образованието си за бъдещия си живот. Самооценката им и способността да се справят със задачите.

Това, което виждаме, е, че навсякъде в ЕС, всички тези елементи имат много висок потенциал за повишаване на академичните резултати на учениците. Най-голямо влияние указва ограничаването на тормоза и насилието в училище. Подобряването на самооценката на учениците. И разбирането и подкрепата от страна на учителите.“



Пандемията

“Това, което се случва в момента в българското образование, след едногодишен престой в дистанционен формат на обучение, в електронна среда – Българя влезе в този процес на много сериозна криза, свързана с ниски образователни постижения, с висок процент на отпадащите и незаписаните в училище, със задълбочаваща се образователна бедност и неравенства. С много слабо представяща се система за формиране на умения и в същото време към това се натрупват и негативните ефекти на пандемията.

За съжаления няма да е достатъчно учениците просто да се върнат в училище. Трябват много спешни мерки, свързани със сериозни корекции на дефицитите, които се случват в момента.“

В звуковия файл можете да чуете още по темите – преждевременно напускане на училище – проценти и степен у нас – възможни решения; отражение на дистанционното обучение върху учениците в дългосрочен план.


 
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Бърнаут и пандемия - как се справят медиците

Кога настъпва професионалното изгаряне и как да се справим с него? Темата коментира в “Нашият ден“ д-р Мария Пишмишева, началник на инфкекциозното отделение в МБАЛ-Пазарджик и носител на наградата на БЛС за борба с пандемията. “Относно професионалното изгаряне е трудно човек сам да се оценява, по-скоро околните биха оценили. Мисля..

публикувано на 05.05.21 в 13:17
Съвет на Европа

Съветът на Европа – винаги в защита на правата на човека

На днешния през 1947 година в Лондон е създадена една политическа международна организация на страните в Европа, чиято цел е била да работи за европейската интеграция (по-скоро интеграцията на държавите от Западна Европа тогава). За разлика от Европейската икономическа общност (днес Европейски съюз), създадена по икономически причини -..

публикувано на 05.05.21 в 12:04

Националната стратегия за психично здраве и медиците на първа линия

Медиците бяха подложени на най-голямото натоварване по време на пандемията. Доколко е овладян рискът от професионално изпепеляване (Бърнаут). Кога настъпва професионалното изгаряне и как да се справим с него? Темите коментира в “Нашият ден“ акад. Дроздстой Стоянов . “ Овладяване на пандемията целенасочено, системно, организирано и..

публикувано на 05.05.21 в 11:51

Игнат Игнатов: България е разнообразна и с много уникални истории

Игнат Игнатов е български фотограф и документалист. Тойе на 25 години от град София. Занимава се с изкуство от ранна възраст. Завършил кино в Университета за изкуства в Борнмът, Англия (AUB) през 2020 г. Твори в сферата на фотографията, киното и мултимедията. Борави с документалистика, абсурдизъм, сюрреализъм, абстракция, хумор, както и с..

публикувано на 05.05.21 в 09:53

Икономиката и войните в съвременния свят

Каква е икономическата основа на войните в съвременния свят? Дали тя е основното, което ги предизвиква? Темите коментира в “Нашият ден“ доц. Григор Сарийски , икономист и финансист. “Войната и всеки един конфликт има дълбоко икономическа основа, като под това имам предвид икономика в най-широк смисъл.“ “Агресията е присъща на..

публикувано на 05.05.21 в 09:06