Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Поезията е много капризно изкуство

Георги Борисов: Трудът на писателя е самотен, не си на сцената, а зад кулисите

Липсва голямата оперативна критика, а не анонси, ревюта, "текстчета"

| обновено на 21.06.21 в 17:49
4
Снимка: Владислав Христов

Поетът, издател и преводач Георги Борисов, носител на Наградата за съвременна поезия „Орфеев венец“ за 2021, гостува на предаването "Артефир". Гостът пое „отговорността“ и за наградата „Христо Г. Данов“, получена тази година от издателство „Факел Експрес“ за „Творения“ на Велимир Хлебников. Поетът Георги Борисов издаде и представителен том със стихотворения и поеми „Излизане от съня“. 

Церемонията по връчването на наградата „Орфеев венец“ за високи постижения в съвременната поезия се състоя на отриването на фестивала „Пловдив чете“ в Античния театър:

Орфеевият венец

"Благодаря за тази награда и това признание, което не всеки получава навреме и приживе. Има достатъчно много български поети, които го заслужават. Венецът малко наподобява онзи венец, открит преди години в тракийската могила Голяма косматка пред гробницата на Севт III."

Колко стихосбирки водят до признание

"Мисля, че десет. Аз не съм от плодовитите поети по няколко причини – имам достатъчно работа като редактор и издател на чужди автори (30 години съм редактирал сп. "Факел"), и сега, когато настъпи карантината и се освободи малко време, видях колко съм се загубил, колко стихотворения са отишли далече от печатниците... От друга страна, не е необходимо човек да пише толкова – винаги съм се отнасял подозрително към поетите, които се отнасят към поезията като към проза и като към професия. Поезията е много капризно изкуство, тя невинаги те посещава, но музата не бива да се занемарява – като всяка жена."

Наградата „Христо Г. Данов“ на издателство „Факел Експрес“ за „Творения“ на Велимир Хлебников

"Това е том, който представя за първи път един от най-големите руски поети на ХХ век. Аз го слагам наравно с Манделщам, Пастърнак и Цветаева, дори по-нависоко, защото от него са черпили теми, образи и са се учили на стихотворно майсторство, особено в областта на римата, където той е ненадминат, на игрословици, на отношение към словото... Някои го наричат най-големият лиро-епически поет заедно с Пушкин. У нас той не беше издаван единствен. Мой дълг беше да подготвя негов том, защото навремето в сп. "Факел" представяхме най-значителните произведения и на десидентската литература, и на голямата руска поезия и проза. 

Единствен Хлебников не беше излязъл в отделен том – имах дълг към българския читател. В този том, освен стихове, поеми, прозаически произведения, белетристични статии, драматургични пиеси в рими и без рими, писма, дневници, в превод на много добри наши преводачи – Кирил Кадийски, Бойко Ламбовски, Надя Попова, Иван Тотоманов (прозата), и моя милост. Томът е оформен от големия български художник Кирил Златков. Да споменем и съвестния и крайно прецизен труд на техническия редактор Мира Златарева, с която представляваме изд. "Факел Експрес".

Човек иска да сподели първо радостта от откритието – и по това се познава големият издател. Не съм единствен аз, който е такъв, но не са много такива издатели. Голяма част от издателите в момента дори не викат редактори и коректори, за да не харчат пари... Аз не съм книготърговец, аз съм издател."

За качеството на поезията, драматургията, литературната критика... за бастуна на Пенчо Славейков и за мечтата на Аристотел

"В момента ценностната система на българина е изцяло объркана. Най-чистосърдечно – хора, които пишат, рисуват, не знаят кое е добро и кое лошо, кое грозно, кое е хубаво. Липсва голямата оперативна критика, а не анонси, ревюта, "текстчета"... Това, че благодарение на Фейсбука станаха достъпни всякакви видове стихове, много пречи." 

За пред себе си и за пред Бога

"За мен Богът е Словото и Времето. Аз служа на Словото, на този Бог. Това е било единственото ми съображение, пишейки поезия. Този Бог ти взема живота, но ти дава удовлетворението от този живот. Отнема ти близките, отнема ти елементарните човешки наслади. Трудът на писателя е самотен, просто не си на сцената, а винаги зад кулисите."

Чуйте целия разговор в звуковия файл.

Снимки – Владислав Христов 

Георги Борисов е роден на 17 юли 1950 г. в София. Завършил е Френската езикова гимназия в София (1969) и Литературния институт "Максим Горки" в Москва (1974). Работил е като редактор във в. "Литературен фронт" (1976-1981) и зав. отдел "Документална и художествена литература" в "Профиздат" (1986-1989). От създаването на сп. "Факел" (1981) е негов заместник-главен редактор, а от 1990 г. – главен редактор. Основател и директор на издателствата "Факел" (1991-1995) и "Факел експрес" (1995).

Автор е на поетичните книги "По пладне някъде в началото" (1977), "Оставете човека" (1981), "Врати" (1986; 2004), "Пришълец" (1992), "Живият бог" (1997), "Картаген" (2000).

Превеждал е руски, френски и американски поети. Негови стихове са включвани в почти всички представителни антологии на българската поезия в САЩ, Великобритания, Германия, Русия и др. Участник в редица международни литературни срещи и фестивали, сред които "Интерлит '82" (Кьолн, Германия), общоевропейската писателска среща "Литературен експрес 2000", Международните поетични празници в Струга (2003), Дунавската конференция за изкуство и култура (2003). Носител е на наградата "Владимир Башев" за най-добра първа стихосбирка (1977), на литературната награда за поезия на в. "Труд" (1999) и на наградата "Иван Николов" за най-добра поетична книга (2001). От 2004 г. е член на българския ПЕН клуб.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ
Радостин Радев

Като на филм: пътят от България до Англия на актьора и продуцент Радостин Радев

Вместо да стане полицай, какъвто си е представял, че иска да бъде, той избира да е от хората, които могат да изиграят всеки, дори човекa на реда. От школата в Симеоново до самолета, който каца в Лондон, Радостин Радев извървява пътя на самоосъзнаването и вечното усъвършенстване в преследване на влечението – актьорското майсторство. Британската..

публикувано на 24.04.24 в 16:46
Кадър от снимачния процес

Музикален клип говори за любовта на човек към родината

Предстои премиерата на музикалния клип "Оставам" на певицата Вили Русева. Сюжетът на клипа представя една история за силната и непреходна любов между човек и родина. Идеята се ражда от режисьора Борислав Костов, който от години работи по сценарий за филм за българската история – "Коси в прахта".  Самият късометражен музикален филм е продуциран от..

публикувано на 24.04.24 в 16:04

Привидният парадокс на непреходната култура

От какво зависи непреходното в културата на прехода – обобщения на културолога и филолог проф. Александър Кьосев по повод заключителната му лекция в рамките на проекта "Култура на прехода", която ще се състои днес (24 април) от 18:30 ч. в Театралната зала на Софийския университет. Проф. Александър Кьосев, директор на Културния център на..

публикувано на 24.04.24 в 11:36
Анди Готс (вдясно) и Георги Тошев

Фотографията като среща

Анди Готс неслучайно носи прякора "фотографът на звездите". Сам се хвали, че от първите си стъпки в изкуството не е снимал нищо друго, освен знаменитости. И докато в началото му се е налагало да ги ухажва за да застанат пред камерата му, днес известните сами го търсят. Фотографът печели популярност с вниманието, което отделя на личностите зад..

публикувано на 24.04.24 в 11:30

Инициатива насърчава деца в неравностойно положение да посещават театрални постановки

"60 от сърце" е благотворителната инициатива на младата продуцентска компания The Balkan Theatre Factory. На всяка нейна постановка се пазят 60 места, които се предоставят на деца от домове или деца в неравностойно положение или деца на бежанци. Първият спектакъл на компанията е "Островът на съкровищата", пиратско комедийно приключение за деца и..

публикувано на 24.04.24 в 10:10