Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Кино с думи

Режисьорското дуо Кристина Грозева и Петър Вълчанов

Без маски в киното

За първи път рубриката „Без маски в киното“ представя разговор с творчески тандем! 

Режисьорското дуо Кристина Грозева и Петър Вълчанов създава едни от най-успешните български филми в последните години, селектирани на множество международни кино форуми. Лентите „Урок“, „Слава“ и „Бащата“ получават редица престижни награди, като последната успява да заслужи през 2019 г. едно от най-важните отличия в света на киното – „Кристален глобус“ за най-добър филм на фестивала в Карлови Вари. Филмите им веднага успяват да пленят и зрителите със своите истински емоционални човешки истории, вдъхновени от действителни събития.

За творческата си среща и за съвместния работен процес разказват повече Кристина Грозева и Петър Вълчанов в Епизод 15 от подкаста на NO BLINK в партньорство с Българското национално радио – „Кино с думи“! Проектът е реализиран с финансовата подкрепа по Програма „Публики“ на Национален фонд „Култура“.

Творческите пътища на Кристина Грозева и Петър Вълчанов се пресичат още в студентските им години в НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“, където в този период атмосферата се оказва изключително благоприятна за творческо съмишленичество и именно тогава се ражда силно режисьорско поколение. Сред него са имена, определящи облика на съвременното българско кино, като Драго Шолев, Любомир Младенов, Светла Цоцоркова, Милко Лазаров, Надежда Косева, Димитър Сарджев.

Съвместната работа между Кристина и Петър се случва интуитивно и те сякаш се допълват в различните творчески и житейски моменти. Първоначално те разпределят ролите си така, че Петър работи повече по операторската работа и визията, а Кристина – с актьорите и драматургията, но много скоро това формално разделение се размива и симбиозата между двамата непрестанно прелива аспектите в работния процес.

Филмите на Кристина Грозева и Петър Вълчанов имат своето силно документално начало, което до някаква степен ги приближава до естетиката на италианския неореализъм и всичко това е съчетано с реалния абсурд, в който живеем. Впечатляващо е как режисьорите успяват от една лична човешка история изведат универсални послания с топъл хумор и разбиране към персонажите.

Вдъхновението от медиите е изключително силно и дълго време режисьорите търсят тази, която ги провокира най-силно творчески. Повече за това как се ражда идеята за филмовата трилогия, която те създават, вдъхновена от журналистически истории – можете да разберете от епизода!

И още:

· Как се появява в живота на двамата решението да се занимават с кинорежисура;
· Обучението в НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“ и първите селекции на международни кинофоруми със студентски филми;
· Разпределянето на задачите и функциите в творческия тандем;
· Документалните основи в създаването на сценариите за филмите на Кристина и Петър и вдъхновението им от медиите;
· Работата с постоянен кръг от актьори и нуждата от приятелското партньорство във филмовия екип на нискобюджетни продукции;
· „Урок“ и „Слава“ – преобръщане на ролите на Маргита Гошева и Стефан Денолюбов;
· Изискване за импровизация в актьорската игра като творчески подход на режисьорите;
· Режисьори, които влизат в актьорски превъплъщения във филмите на Кристина и Петър;
· Отсъствието на музика – предизвикателство за извеждане на емоционални нюанси в действието;
· Защо международният успех на филмите не допринася за гледаемостта на филмите от повече зрители в България;
· Нуждата от това да се правят повече български филми, както и от по-доброто разпространение и развитие.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Феникс Върбанов с изложба в галерия "Стубел"

За първи път Феникс Върбанов представя изкуството си в галерия "Стубел". Живеещият в Париж художник определя себе си като космополит и често казва, че е дар от Бога да бъде посредник между три култури. Българската, китайската и френската култура са дълбоко вкоренени в същността на този артист – с родители прочутия Марин Върбанов и майка Сун Хуай Куей...

публикувано на 18.04.24 в 18:00

Або представя втората си книга с разкази

За първата си книга "Поводи за връщане" Або беше написал: "Имал съм късмета да живея на четири континента и да обиколя над 40 държави, преди да стана на 27 години. Живял съм в Пекин, Арекипа, Финикс, Манчестър, Лондон, Самоков, София – в разбъркан ред. Обичам да се запознавам с нови култури, да научавам езиците им и да чета литературата им в оригинал...

публикувано на 18.04.24 в 16:35
Подготовката на българския
павилион във Венеция

60-ото юбилейно издание на Венецианското биенале

На 19 април в 17.00 часа в зала "Тициан" (Sala Tiziano) е официалното откриване на Българския павилион на 60-то юбилейно издание на Венецианското биенале. Най-важният форум за съвременно изкуство в света ще се проведе от 20 април до 24 ноември 2024 г. и ще представи националните проекти на 331 артисти от различни държави. "Чужденци навсякъде" е..

публикувано на 18.04.24 в 16:15

По стъпките на творците в "Кварталът на писателите"

Нов пътеводител ни разхожда из "Кварталът на писателите", за да опознаем някои от най-забележителните ни творци, но и една по-лична София. Той включва подробна информация за 50 обекта, свързани с литературното минало на столицата от периода между Освобождението и края на Втората световна война. Сред тях са десетки домове и временни квартири на известни..

публикувано на 18.04.24 в 11:58

Езикът – граница и безграничност

За границите на грамотността, на превода, на културните търсения през езика – разговор в "Нашият ден" с доц. д-р Ани Бурова , литературен историк, критик, теоретик и специалист по превода, и доц. д-р Дария Карапеткова , преводач, преподавател и теоретик на превода. За доц. Бурова, която преподава чешки език и бохемистика в рамките на..

публикувано на 18.04.24 в 10:44