"Ефектът Галатея" е ново, българско, авторско произведение, създадено от известни и водещи, всеки в своята област на изкуството, творци: музика – Петър Дундаков, хореография – Боряна Сечанова, сценография – Венелин Шурелов и костюми – Адрияна Найденова. „Ефектът Галатея“ е танцова драма, чиято концепция е развита по мотиви на едноименната пиеса на Ефемия Фард и на пиесата „Пигмалион“ на Жан Жак Русо. "Ефектът Галатея" e новият спектакъл на балет „Арабеск“.
"Всичко започва в човешката природа. За хората е присъщо да се опитват да преодолеят себе си, да достигнат отвъд своите граници, да създадат същество по високо от себе си. Човекът е нещо, което трябва да бъде преодоляно.
Скулпторът Пигмалион извайва Галатея и се влюбва в нея. Мечтата за създаване на измислено, изкуствено, почти човешко същество, интерпретирана в множество древни митове, разкрива, от една страна, потенциала на човека да бъде демиург, и от друга страна, неговите ограничения. Материализирането на образа в крайна сметка е отражение на най-доброто и най-лошото в човека. Механично произведената фигура, каквато е скулптурата, е новото призрачно копие на човешкото същество."
Спектакълът „Ефектът Галатея“ изследва творческия процес, творбата като сложно съчетание от личността на Твореца, обекта, който той претворява и идеята, към която се стреми. Образът на Галатея е отражение на своя създател. В нея той се оглежда като в огледало. Тя е нова реалност, сложна смесица между материалността на скулптурата и оптическата илюзия. За Пигмалион образът на Галатея е едновременно преживяване и самоосъзнаване. Пигмалион не се характеризира с гения на ръцете си, а с гения на въображението си.
Новият спектакъл на Балет "Арабеск" "Ефектът Галатея" е премиерни дати на 17 и 23 февруари на сцената на Музикалния театър
Разговорите с хореографа Боряна Сечанова, директор на балетната трупа, и с композитора Петър Дундаков, автор на музиката, преди премиерата на сцената на Националния музикалния театър „Стефан Македонски“ – чуйте от звуковите файлове.
Музиката на Петър Дундаков – вълнуваща и провокативна, е специално създадена за спектакъла „Ефектът Галатея“. Композиторът работи с Балет "Арабеск" и Боряна Сечанова за трети път. Той споделя: „За мен винаги е предизвикателство и удоволствие да работим заедно. И в трите спектакъла протагонисти са образите на жени. В първия това беше Кармен и фокусът беше върху женствеността. Във втория – това е Пандора и чуването на женския глас. Сега това е Галатея. Спектакълът е свързан с времето, в което живеем и сблъсъка между технологии и натура. Музиката е също среща на електронната и акустичната звучност. Идеята ми е не просто да илюстрирам, а да създам звуков свят, в който движението и хореографията да могат да оживяват.“
Сценографията на Венелин Шурелов създава потапяща зрителя среда с деликатни визуални средства и механизирани технологични решения, които допълват усещането за многоизмерност на спектакъла. „Танцуващата фигура е свръхестествена – доверява Венелин Шурелов – „ Моята задача е да я подкрепя, да я подпомогна в извънредните усилия да напусне собствените си очертания. В „Ефектът Галатея“, тялото е терен за метаморфози, експерименти, култове, желания…“

Костюмите на Адрияна Найденова допълват усещането за единство на сценичното действие и обогатяват въздействието на спектакъла.
Майсторството във визуализацията на сценичния проект и неговата реализация от Пеньо Пирозов и художественото осветление на Георги Буюклиев създават една уникална артистична завършеност и атмосфера на спектакъла.
Солистите Виктория Петрова, Стефан Вучов, Даниела Иванова, Константина Ханджиева и Васил Дипчиков и целият състав на Балет „Арабеск“ с яркото си изпълнение, с талантливото си актьорско майсторство пресъздават идеята на хореографа Боряна Сечанова.

Спектакълът се реализира с подкрепата на UNION CLUB и Парижки бал.
Снимки – Балет "Арабеск"Соня Ковачева – утвърдено име в българското артпространство, сега представя самостоятелната изложба "По пътя си..." в галерия "Аросита". Експозицията включва най-новите ѝ картини, с иновативни решения и сложни техники – винаги с интересна препратка към текстила, защото Ковачева е завършила специалност "Текстил" в Художествената академия. Творбите..
Идеята за експозицията, по думите на организаторите, се появява по време на Академия "Муза" – серия от обучителни семинари, проведени в РИМ - Плевен през март 2024 г. и организирани от фондация "Америка за България". В ъв фокуса на експозицията е Девета пехотна плевенска дивизия във войните за национално обединение (1912 – 1918) . Изложбата..
" Литературни легенди и съвременни прочити. Спомени за писатели и отзиви за книги " от Роза Боянова има своята софийска премиера. В рецензията си за предходната книга на Роза Боянова "Ескизи към портрети на писатели" (2021 г.) писах, че тя "е книга Мнемозина, посветена на литературната Мнемозина в митологично-божествените ѝ смисли: памет за..
В четири епизода "Трамвай по желание" представя на своята публика миналото и настоящето, наследството и завещанието на една от най-достойните театрални институции в България – великотърновският драматичен театър "Константин Кисимов". Първата театрална трупа в града се създава през 1870. За нуждата на театъра се закупуват декори,..
На 13 ноември в Сатиричния театър "Алеко Константинов" е премиерата на спектакъла "Брадатата графиня" . Постановката, по текстове на американския драматург Нийл Саймън, е режисьорски дебют на актрисата Ани Вълчанова ( на снимката в текста ) . Позната на публиката с многобройните си театрални и телевизионни роли, Вълчанова застава за първи път от..
Журналистите от националната програма за култура и образование "Христо Ботев" на БНР раздадоха своите Златни будилници за 24-ти път. По традиция от 2002..
В петъчната вечер на 14 ноември радиофестивалът "Аларма Пънк Джаз" ви кани за последен път тази година на нещо специално, преди да излезе в..
"Вече усещахме, че стената се клати. Аз тогава карах такси в София, Москвич. Живеехме в гарсониерата на баща ми. И една пияна жена се качи в таксито и..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg