Oт 24 до 26 април в Националната музикална академия (НМА) в София ще се проведат Академичните пролетни четения (за петнадесети път) – едно важно събитие за музикалния свят и не само. Тази година темата е Музика и памет. За да разкаже повече, в "Метроном" гостува проф. д-р Илия Граматиков, който е заместник-декан на Теоретико-композиторския и диригентски факултет в НМА.
"Това привидно е строго академична научна конференция с (в най-добрия смисъл на тази дума) претенция за висока научна стойност, но същевременно е събитие, което иска да покаже на една по-широка аудитория как дори науката за музикалното изкуство може да бъде в някаква степен достъпна и интересна" – каза той. "Имаме теоретична част с доклади на утвърдени, но и млади наши учени с различни тематични акценти, свързани с основната ни тема "Музика и памет".
Тази година на форума има международно участие от 6 държави в специален панел на английски език, а освен теоретична част има много съпътстващи събития – "в тях се насочва фокуса към млади композитори с възможност те да представят своята музика. Ето сега световноизвестната пианистка Анна Д‘Ерико ще има презентация за Мортен Фелдман и неговите Triadic Memories, като тя ще и изсвири това произведение наживо в нашата концертна зала на чисто новия ни роял. А това е творба, която изключително рядко се изпълнява. Анна Д‘Ерико ще изнесе и майсторски клас за студентите по пиано" – с искрен ентусиазъм продължава да разказва проф. Граматиков.
Друг от международните участници – проф. д-р Катажина Шиманска-Стулка от Музикалния институт "Фредерик Шопен" във Варшава ще проведе открита академична лекция за студентите на НМА натема "Как разбираме музикалното време и пространство? Пространството като източник на композиционни стратегии".
Програмата на Академичните пролетни четения можете да видите тук.
"Искаме да покажем, че дори и когато е обект на задълбочено изследване, музиката трябва да звучи. Красиво съвпадение е, че в петък в нашата зала, на академията, ще се състои празничен концерт – честване на големия ни композитор акад. Васил Казанджиев, с изпълнения на преподаватели и студенти; ще участват и наши докторанти, които ще говорят за музиката на Казанджиев" – продължава да описва предстоящите събития проф. Илия Граматиков.
Началото на Пролетните академични четения е поставено през 2011 от проф. д-р Анди Палиева, дългогодишен преподавател в Музикалната академия, ръководител на катедра "История на музиката и етномузикология".
"Аз наследих от нея тази прекрасна инициатива и правя всичко възможно да я развия и разгърна, заедно с всички мои колеги.От известно време изданията са тематични. Всяка година поставяме проблематичен акцент – тема, която е обвързана както с необходимостта непрестанно да обновяваме знанията си за музиката, да попълваме празнотите в това знание, да преосмисляме стари парадигми или компрометирани наративи, така и да е свързана с актуални процеси в нашето съвремие. Имали сме Идея. Идеал. Идеология, имали сме Мит. Музика. Митотворчество, даже мога отсега да кажа каква ще е темата догодина – Общество. Музика. Култура".
Освен музиколози, във форума ще има доклади по темата от учени от други сфери на науката и изкуството, като на това издание има и невролог по изключително интересната тема за невроизобразяване на ефекта от музикалноритмична терапия върху паметови темеханизми при пациент със Синдром на дефицит на вниманието.
Всяка година представените на конференцията доклади се публикуват в печатен сборник.
Академичните пролетни четения се провеждат в зала 48 в сградата на Националната музикална академия от 24 до 26 април. Входът е свободен.
Днес (15 май) от 19 часа в Конферентен център "Възраждане" хор "Нуша" с диригент Нели Андреева ще представи концерт-премиерата на проекта "Из ръкописите на Стефка Кушлева: Първи интерпретации за хор". "В самото събитието ще има четири хора: младежкият хор към "Нуша" с диригент Калина Андреева, като това ще е първа нейна изява като диригент, ще..
След незабравимите концерти на Ревърънд Бийт Ман, Кинг Аутоматик, The Monsters и Дилейни Дейвидсън през последните няколко години, серията "Аларма Пънк Джаз" ще има удоволсtвието да ви срещне с още един не по-малко даровит и заслужил артист от кръга на най-сериозния рокендрол-траш-блус лейбъл в Европа – Voodoo Rhythm Records (Берн, Швейцария)...
16 май Свири оркестър "Скола канторум Базилиенсис" с диригент Вацлав Лукс. 3.00 часа – Балтазаре Галупи (1706-1785), Концерт № 4 в до минор. 3.13 часа – Антонио Вивалди (1678-1741), Nisi Dominum в сол минор, RV 608. Солист Флавио Фери-Бенедети (контратенор). 3.34 часа – Георг Фридрих Хендел (1685-1759), Йохан Георг Пизендел (аранжимент), Сюита из..
Концертна програма “Мирослава и Мирослав” само глас и пиано, с подзаглавие Both Sides Now ("Двете страни сега"), има на 17 май, събота, в столичния In The Mood Jazz Club . За ценителите на смислената и фина музика, производна на джаза, имената на Мирослава Кацарова и Мирослав Турийски в нея са красноречиви. През 2015 година те изпълниха за първи..
Всички познават Василка Андонова като една от най-харизматичните и усмихнати певици. Талантлива, завладяваща, добронамерена, приковаваща вниманието, тя носи не само красотата на трънската песен, но и характера на трънчани. Снимките са предоставени от семейството на Василка Андонова
Изкуственият интелект не може да замени естествения, защото не може да разбере живота, съзнанието и да генерира смисъл, е тезата на Сергей Герджиков,..
Един от най-интересните съвременни млади поети Никола Петров снощи имаше премиера на новата си стихосбирка „Ето го разкаяния победител“. Тя се състоя в..
"Човеците на Пловдив" – така се нарича нова рубрика, посветена на личности, които застават зад граждански инициативи, благодарение на които Пловдив се..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg