Новото българско кино, което приковава зрителите към екрана, провокира у заинтересованите от филмовия процес въпроси за това какви са ключовите аспекти на продуцентската работа – от създаването на филмов проект до търсенето на финансиране и международни партньори.
В "Кино с думи" за мисията на продуцента говори Веселка Кирякова. Тя е завършила Филмов и телевизионен монтаж в НАТФИЗ и е работила като режисьор на монтажа на множество късометражни, игрални и документални филми, отличени с награди на международни кинофоруми. При работата по филма "Отчуждение" на Милко Лазаров обаче ѝ се налага да се справи и с документацията по финансирането, след което веднага започва планиране и на следващия филм на Лазаров "Ага". Така нещата се завъртат от проект на проект, като сега Веселка Кирякова се занимава предимно с продуцентство. Последните два филма в кината, които продуцира, са "Безветрие" на Павел Веснаков и "Стадото" отново на Милко Лазаров.
Веселка търси емоция във филмите, които гледа.
"Моята мисия е филмите, които правим, да накарат хората да се замислят за нещо, което е част от тяхното общество или от тяхната душевност. Затова тези филми невинаги са много забавни за гледане и развлекателни, но пък такъв тип кино е много важно, защото има хора, които търсят точно него. Поради тази причина емоцията за мен е водеща – да има нещо, което да размърда мисловния процес на зрителя и да го накара да се замисли за своя живот и за света като цяло", каза продуцентката в ефира на програма "Христо Ботев".
Според нея ключовото в създаването на кино е доверието, независимо за кой етап от процеса става дума.
"Аз вярвам в режисьорите, с които работя, затова и влагам цялата си енергия и умения, за да може филмът, който те искат, да стане по-добър и да достигне до максимално голяма аудитория. Да им осигуря необходимите условия, за да го създадат. Смятам, че затова и усещам от тяхна страна същото доверие – те знаят, че аз искам най-доброто за техния филм", обяснява Веселка Кирякова.
Това, на което тя държи, е сърцето на филма, а именно – основната тема и идея в него да останат същите докрай. Продуцентката е на мнение, че пречките по пътя на един филм в повечето случаи помагат за крайния резултат, защото създаването на кино всъщност е един абсолютен жив организъм.
"Никога не съм смятала, че ще се занимавам с продуцентство, не съм го искала, така се случи. Оказа се, че това, което правя, е добре да си върша работата. Когато работех по монтажа на филмите, смятах, че това е професията – и то е така – която най-много ти взима в киното, защото ти трябва много отдаденост, много търпение към целия процес, към материала, към хората, към всичко. Мислех си, че продуцентството е малко по-лесно, защото ходиш, гледаш, разговаряш с някакви хора – струваше ми се доста по-лесно. Оказа се, че може би най-трудната професия в киното е точно продуценството", разказва Веселка.
Погледът ѝ на монтажист я прави обаче и по-взискателна като продуцент. Тя все още се занимава с монтаж. Казва, че това е професия, която не иска никога да изоставя, защото монтажистът има усещане за драматургия, но и друг поглед към "мониторчето на терен". Затова и гледа на филмите, които продуцира, като човек, който ще избира дубли.
Макар Веселка Кирякова да има чувството, че като хора някак сме започнали да губим вярата си в чудеса, защото материалното около нас пречи на сетивата ни и всичко е с поглед към практичното, тя вярва, че имаме очи за хубавото кино.
Това, разбира се, не променя факта, че в България имаме лек недостиг на смелост и идеи, твърди продуцентката.
"Нашите филми са доста по-социални, правим социално ориентирано кино. Винаги много ни вълнува темата за бедността, поне по моите наблюдения през последните няколко години – тя присъства в почти всички български филми. Надявам се скоро да преминем в един нов етап от теми и проблеми, които ще разглежда българското кино."
Според Веселка трябва да надскочим битовизма. Засега киното, което правим, не може да си намери своята истинска форма, но от друга страна, то доказва, че е необходимо да се говори за наболелите теми.
"Може би оттам идва – има нужда да се посочват с пръст тези неща, за да се опита по някакъв начин да се събуди обществото. Киното е много голямо отражение на времето, в което живеем, и носи духа му. Имаме много хубави филми през последните години, които отразяват проблемите ни и се опитват да ни събудят, за да не се примиряваме с това, което ни се предлага като начин на живот", смята още Веселка Кирякова.
От тази гледна точка времето в България не е много по-различно от времето в другите европейски страни. Променя се кинопазарът, а хората, от които зависи финансирането, не съумяват да променят мисленето си. Според Веселка Кирякова трябва да се осъзнаят процесите и да се работи в нова посока, за да се променят и практиките. Историята на киното доказва, че това е нормален етап, който може да бъде преодолян.
"Да търсим истории – това е основното – допълва Кирякова. – Вече толкова много истории се разказаха, че за да накараш зрителя да влезе в киносалона, трябва да му разкажеш нещо, което той не е виждал, но не знам дали е възможно вече."
В същото време обаче опитът ѝ като продуцент показва, че истината е в това да разкажеш онова, което вече е виждано, по начин, който не е виждан. А и зрителите трябва да провокират себе си – да поемат рискове, като гледат филми, които могат да ги изненадат неочаквано.
Кога филмът е по-голям от всичко? Защо в европейски и световен мащаб многото зрители в киносалоните ще се превръщат във все по-рядко явление и как достъпността, която предлагат стрийминг платформите, допринася за това? Мит ли е специализираната публика на филмовите фестивали? Има ли свръхпроизводство на филми след пандемията и трудно ли е разпространението им? Какво трябва да знаем за гръцкия филм "Аркадия", част от продуцентския екип на който е самата Веселка Кирякова?
Чуйте в звуковия файл.
В рубриката „Културен код“ на предаването Terra Култура се запознаваме с изключителното наследство на физика акад. Иван Тодоров и с мисията на фондация „Тодоров“, която поддържа високо ниво на развитие в областта на математичната физика и математиката в България, както и в създаването на забележителни художествени литературни произведения на..
Марк Менсън е известен американски блогър, чиито провокативни коментари по теми от живота – личностното развитие, социалните отношения и връзките – изкушават два милиона души да следят блога му редовно. Живее със съпругата си в Ню Йорк, пише статии и води семинари. От книгите му в световен мащаб са продадени над 20 милиона екземпляра. Преведени на..
Ателиета към Националната библиотека "Св. св. Кирил и Методий" са част от културните събития под надслов "Годината на глаголицата" и са насочени към ученици, като целта е те да научат повече за най-старата славянска азбука и нейните графеми. До края на годината предстоят още две ателиета, а в края на годината в Националната библиотека ще бъдат..
Българската документалистика поема в нова посока с филма "Радио Африка" – първата родна продукция, посветена на африканската музика. Зад проекта стои писателят и автор на филма Стефан Стефанов , който в ефира на предаването "Нашият ден" сподели, че именно сега е най-подходящият момент тази история да бъде разказана. "В България пристигат все..
Днес в Софийската градска художествена галерия ще се поведе тържествената церемония по връчването на националната литературна награда "13 века България" за български роман на годината 2025. За събитието, пред редактора Ани Маринова, разказва Бисера Йосифова , изпълнителният директор на Националния дарителски фонд "13 века България", организатор на..
Неотдавна легендарната ни световна рекордьорка и олимпийска медалистка в скока на височина Йорданка Благоева се завърна от Перу, след като непрекъснато..
С планетата Земя се случва това, което се е случвало преди милиони години и ще продължава да се случва. Земята представлява една страшно сложна..
До древния град Сихар се намира кладенецът на патриарх Иаков, от който черпят вода и хората на Самария. По времето на Христос между самаряни и иудеи..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg