Станимир Минков е млад учител в гимназиалния етап в СУ "Емилиян Станев", Велико Търново. Тази година поема осмокласници и продължава с единайсети клас. Държи в класовете му да има доверие и добри взаимоотношения, за което полага грижи още от първите учебни дни. Днешните деца изпитват затруднения да се изразяват писмено и устно, но когато се намери връзка между изучаваното и живота, когато разберат, че литературата и езикът могат да са вълнуващи, те проявяват интерес и напредват, смята той. За съвременните ученици наблюдава:
"Те са доста търсещи деца, деца, които в някои моменти просто не са им ясни някои неща, които се случват, но искат да разберат кое как се случва… Лично аз в часовете си, когато е литература, когато е български език, това за мен няма никакво значение, опитвам се да изляза, така да го кажа, извън учебника, тоест да свържем нещата, които ние изучаваме, с реалния свят, защото той е там и ги чака. След училище те трябва да са колкото може по-подготвени за това, което ще им се случва… ", казва учителят.
Мария Вълева е учителка по БЕЛ в прогимназиалния етап в ОУ "Христо Ботев" в малкото хасковско село Левка. Учениците там са изцяло от ромски и турскоезични семейства. В началния етап те постъпват с изключително ниска степен на владеене на езика и в прогимназията срещат големи затруднения, казва тя. Много помагат двете подготвителни групи, които обхващат децата от 4-годишна възраст. Учителите се стараят да работят индивидуално с децата според техните възможности и интереси, което е улеснено от по-малката численост на класовете.
"При преподаването на всеки един урок се налага да обясняваме значението на всяка една дума, на повечето думи… Когато работим с текстове, от които трябва да извличат информация, текстовете, които използваме в помагалата са някак си по-далеч от тях. Гледам да използвам текстове, като темата е близо до тях, нещо, което им е интересно – дали ще е музика, филми, спорт..."
Училището има прекрасна материално база, оборудвани кабинети, учителите са квалифицирани да работят с деца с различен майчин език, но основният проблем е липсата на разбиране и подкрепа от родителите, смята учителката.
Чуйте разговора със Станимир Минков и Мария Вълева в звуковия файл.
Поредната стъпка, която МОН предприема, за да се справи с агресията сред учениците, е увеличаване на броя на училищните психолози и педагогически съветници. Дали обаче това само по себе си ще реши проблема без да се осмисли, регламентира и гарантира автентичното включване на училищните психолози в дейността на училищата и без да се реформира самото..
В рубриката "Всичко за образованието" Светлана Нанчева и Юрий Анджекарски от сдружение "Професионален форум за образованието" правят равносметка от пилотния проект "Добре дошли в училищната общност", проведен в две столични училища – Професионалната гимназия за високи технологии "А. С. Попов" и 23 СУ "Фредерик Жолио-Кюри" в София. Резултатите от..
В последните дни на октомври в гр. Панагюрище се проведе третата международна научно-приложна конференция "Контакт на езици и култури", организирана от катедра "Български език като чужд" на Софийския университет. Форумът събра за пореден път преподаватели от български университети, учени, лектори по български език и култура в чужбина, учители от..
На тържество, събрало повече от 200 членове и партньори, фондацията отбеляза годишнината си. "Смисъл", "свобода" и "вдъхновение" са трите думи, които гостите на тържеството са посочили най-често като изразяващи посоката, в която биха искали да се развива образователната система. По време на събитието беше обявено учредяването на награда за..
Само след дни в Университета на Илинойс в Ърбана-Шампейн в САЩ се открива лекторат по български език и култура след десетилетия отсъствие на родния ни език от програмите на висшите училища в САЩ. За тази много хубава новина в предаването "За думите" разговаряме с първата наша лекторка там – гл.ас. д-р Илияна Димитрова, преподавателка във..
Войната в Украйна, защо и за кого е важен Покровск, коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" проф. Тодор Тагарев : За кого е важен..
Само през 2024 г. в България са идентифицирани 36 нови вида психоактивни вещества , които се срещат под различни форми – прахчета, течности, бонбони,..
Предаването "Другият до мен" (всеки понеделник от 15 до 16.30) започна нова рубрика – "Професия Човек", в партньорство с фондация "За нашите деца"...
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg