Автор:
Александър Христов
Новина
четвъртък 27 ноември 2025 12:05
четвъртък, 27 ноември 2025, 12:05
Част от картина "Пътят" на Реджиналд Уилъби Мачъл
СНИМКА: Wikipedia
Размер на шрифта
На 30 ноември 2025 г. от 16 часа Радиотеатърът ще представи в ефира на програма "Христо Ботев" своята последна радиопиеса. Това е "Месия. Литургическа поема" на съвременния български поет Ани Илков. След
големия успех на пиесата по поетически и публицистични текстове на Ани
Илков "Похищението на България", поставена от Иван Добчев, на сцената
на театрална работилница "Сфумато", идва ред и на радиоварианта на
"Месия. Литургическа поема". Ани Илков работи дълго по този текст. В
различни свои варианти той е публикуван дигитално и в томове със
събрани стихотворения на поета, но никога досега не е поставян. Онова,
което обособява специалното място на "Месия. Литургическа поема" в
творчеството на Ани Илков, е фактът, че това до този момент е
единственото негово произведение, писано с мисълта за сцена. Струва
ми се обаче, че така композирана пиесата надхвърля естествените
ограничения на театралното пространство. Не защото е трудна пиеса, а
защото е свободна пиеса. Свободна в своите изразни средства,
асоциациите и сюжетното действие, което съчетава в себе си
мистериозното и комичното, политическото и еротическото, поетическото и
ежедневното. Свободна в своите асоциации и жанрова хибридност и в
нехайството си по отношение на театралните конвенции. И именно заради
тази нейна свобода "Месия. Литургическа поема" подхожда много на
звуковата сцена, която ѝ предлага радиотеатърът, нещо повече – макар не
такова да е било намерението на автора, тя сякаш е писана за
радиотеатър. "Месия. Литургическа поема" се полага в дълга
традиция на пиеси, писани от поети. Именно към тези традиции отпраща и
нейната жанрова кодификация. Жанрът "литургическа поема" съществува
само по силата на авторовата инвенция, но в същото време недвусмислено
препраща към епохата на българското Възраждане – времето, в което
жанрове все още са се произвеждали. В пиесата си Ани Илков
събира и съчетава възвишеното и профанното, комичното и ужасяващото,
земното човешко и космическото божествено. Без да е подобен на някой
предходен, текстът му не е самотен в тази своя множественост. Той се
полага в литературната традиция и общува с произведения на Данаил Хармс,
Самюъл Бекет, Константин Павлов. Така в "Месия. Литургическа поема"
наистина можем да говорим за два или повече сюжета – драматургичният,
който приковава слушателския интерес с типичната за жанра на мистерията
сила, сценичният/звуковият, който удържа в себе си изразните средства
на автора, и игровият, който почтително (или не съвсем) обръща с
главата надолу множество литературни традиции и клишета. Тези сюжети
общуват помежду си непрестанно, обогатяват се и по този начин изграждат
облика на произведението. Така размахът на пиесата е двусмислено
надбитиен и алегоричен, а фокусът ѝ в големи периоди остава хапливо
политически в типичния за Илков стил. Тук е мястото да
се отдаде дължимото на режисьора на пиесата – Христо Симеонов-Риндо.
Той не само успява да улови поливалентността на драматургичния текст,
но в интерпретацията си го надгражда. Амплитудите в текста са уловени и
засилени, без да бъде пожертвано усещането за цялост и промисленост на
драматургичния текст. Звуковата и актьорска среда, която той и
звукорежисьорът на пиесата Гергана Драмалиева създават, не само
компенсират на пръв поглед липсващото сценично пространство, но и
придават на пиесата множественост на драматургичните измерения, в които
"Месия" разгръща своя пълен потенциал. В пиесата ще чуете и гласовете
на артистите: Валентин Ганев, Веселин Ранков, Димо Димов, Велин
Александров, Мариета Петрова, Сава Вълчев, Христо Димитров, Велина
Александрова, звукоинженер е Михаил Михайлов. Премиерното излъчване ще се състои на 30 ноември 2025 г. от 16 часа на вълните на програма "Христо Ботев" на БНР.
По публикацията работи: Росица Михова