Българско национално радио © 2020 Всички права са запазени

Първият планетариум на Балканския полуостров - Астрономическата обсерватория и планетаруим в Димитровград

5
Снимка: Областна администрация Хасково

Тази седмица в рубриката „Любопитно от областта“, инициирана от областния управител на област Хасково, ще ви разкажем за първия планетариум на Балканския полуостров - Астрономическата обсерватория и планетаруим „Джордано Бруно“ – Димитровград.

На 24 май, 1962 година, в Деня на българската просвета и култура и на славянската писменост врати отваря първият Планетариум на Балканския полуостров и втората Астрономическа обсерватория в България. Комплексът се намира в Димитровград и носи името на италианския философ Джордано Бруно. Историята за изграждането му води началото си от 1959 година, когато димитровградчани са готови да опознаят необятното небе и за целта решават да построят планетариум. С реализирането на проекта се заема архитект Милко Миланов, който е проектант и на парк ,,Н.Й.Вапцаров“, където е изграден и комплексът. До откриването му обаче не се стига лесно. Апаратурата, която е поръчана и трябва да бъде монтирана, така и не пристига. Затова архитект Миланов се заема с проектиране и конструиране на самия апарат – планетариум. Произведения от него планетариум-апарат става и първият изработен в страната. Заедно с учителя Владимир Харалампиев изработват и телескоп система „Нютон” с диаметър 20 сантиметра. По този начин през пролетта на 1962 година монтажът е завършен и на 24 май тържествено e открита Астрономическата обсерватория, в която е позициониран първият планетариум в страната на име ,,Джордано Бруно“ и втората обсерватория в България, разкрита само една година след тази в град Стара Загора.

С Астрономическата обсерватория и планетаруим „Джордано Бруно“ се бележи началото и на втората сеизмична станция в България. Тя е създадена след като по време на строежа на планетариума архитект Миланов се среща с професор Христосков от Института по сеизмология към БАН, което довежда до поставянето на сеизмограф под звездната зала.

Надграждането на планетаруима продължава и през 1972 г. старият планетариум на архитект Миланов е демонтиран и на негово място е поставен планетариум „Цайс”, в който обсерваторията е оборудвана с нови, модерни за времето си телескопи. През 1975 година за звездната зала е доставен проектор „Звезден дъжд“, а през 1981 година от САЩ е закупен „Хелиос планетариум“. Година след това, през 1982 г., е монтиран проектор „Слънчева система“. През 1987 г. НАОП „Джордано Бруно” е удостоен с орден „Кирил и Методий” – трета степен.

Днес в Астрономическата обсерватория и планетаруим „Джордано Бруно“ продължават да се провеждат занятия и кръжоци. Стаите са оборудвани с глобуси, звездни карти и други пособия, помагащи на кръжочниците за усвояването на материала. През 2020 г. Министерството на образованието и науката (МОН) одобри проект за реконструкцията на Народна астрономическа обсерватория и планутариум "Джордано Бруно" в Димитровград. До края на годината се очаква да бъде готов дигиталният планетариум, чрез който със специален софтуер ще бъде показван детайлен образ на небесните тела, а движението им ще бъде анимирано.

Галерия