Българско национално радио © 2022 Всички права са запазени

Хасан Азис: Бюджет 2022 е социален, инвестиционен и насочен към децата

д-р инж. Хасан Азис

Бюджет 2022 на община Кърджали е социален, инвестиционен и насочен към децата на Кърджали. Така го определи кметът Хасан Азис. В интервю за Радио Кърджали той поясни какво включват тези три определения. Инвестиционен е, тъй като един от акцентите в работата на общината тази година ще е довършването на започнатите, вкл. по европейски програми, проекти и стартирането на нови. „Община Кърджали продължава да развива социалната си дейност и да разширява социалните услуги“, подчерта следващият приоритет градоначалникът. Във финансовата рамка са заложени средства и по проекти, свързани с децата. Като пример кметът посочи изградената въжена атракция в парк Простор. „Това е първият проект от серията, които ще опитаме тази година да реализираме за Кърджали“, посочи той.
Бюджет 2022 на общината възлиза на 88 880 млн. лв.
Бюджетът на общината звучи като достатъчно средства“, каза кметът, но тези 88 млн. лв. са предназначени за цялата дейност на общината. Повече от 65 – 70 процента от тези пари са за дейности, които се финансират от държавата. „Ние ще имаме възможност да използваме една малка част от тези средства“, поясни Хасан Азис. За голямата част вече се знае къде и как ще бъдат изразходвани – за администрацията, за благоустрояване и комунални дейности, за образованието, което е държавна дейност. Парите, които са предназначени за училищата, за детските градини също се калкулират в бюджета.
Приемането на финансовата рамка тази година закъсня с няколко месеца, припомни кметът. „За първи път от 25 години насам приемаме бюджет, който е за същата година, в която сме. От `97 г. за първи път закъсняхме с бюджета. Това автоматично означава, че в рамките на следващите няколко месеца – три, пет, шест месеца, със сигурност ще се наложи актуализация. На второ място, има една голяма неизвестност пред всички български общини и пред централната власт – това е актуализирането на цените от гледна точка на повишените цени на енергоносителите и на строителните материали“, коментира Хасан Азис.
"Има проекти, които са започнали като изпълнение, но в рамките на последните три, пет, шест месеца има увеличение на енергоносителите с над 250 процента, имаме увеличение на строителните материали между 30 и 50 процента, което подлага под съмнение, под риск самото изпълнение", поясни кметът. Такава е ситуацията не само за Кърджали, а за цялата страна и "много от строителните фирми вече отказват да започнат да работят или да продължават да реализират вече подписаните договори“, обясни градоначалникът.
Националното сдружение на общините в Р България (НСОРБ) е поискало от Министерството на регионалното развитие и благоустройството методика, с която да бъдат актуализирани договорите, свързани със строителни дейности, каза Хасан Азис, който е и зам.-председател на организацията. Той припомни и искането на Сдружението, поставено пред финансовото министерство – разликата с предишните сметки на общините за ток и тези след повишаването на цените на електроенергията, да бъде поета от държавата, какъвто беше подхода към бизнеса. До момента обаче няма отговор от министерството. „И тук бих искал да се обърна към моите съграждани от Кърджали, за да кажа, че към настоящия момент една голяма част от местните приходи отиват за плащането на три пъти по-високите сметки за ток. Това лишава общината от това да кърпи дупки, да прави ремонт на тротоарите, да се занимава повече със социални дейности“, каза градоначалникът.
Няма основание за тревога за отоплителния сезон за училищата и детските градини, които използват газ, увери кметът. „Правителството трябва да реши въпроса с доставките на газ, а вече доставчикът, който и да е, откъдето и да е, ние ще се възползваме като местни власти. В рамките на летния сезон аз мисля, че този въпрос ще трябва да намери своето решение“, коментира той създалата се ситуация със спирането на синьото гориво от Русия за страната ни. Хасан Азис заяви готовността на местната власт с план Б за училищата и детските градини, чиито отоплителни инсталации са на газ. „Каквото и да стане като проблем, ние имаме възможност с една смяна на горелките на отоплителните системи в училищата и в детските градини този въпрос да го решим в крайния случай. Имаме решение, имаме план Б“, каза той.
Възможно е от НСОРБ да поискат компенсации от държавата и за училищния транспорт, заради повишените цени на горивата. „Ние сме искали и за електроенергията, поискали сме и за газа, като общата поискана сума от Националното сдружение е 110 млн. лв. – 85 млн. са точно сметките ни от увеличените цени на електроенергията, 25 млн. са от увеличените цени на газа. Държавата, в лицето на Министерството на образованието и на Министерството на финансите би трябвало да има начин да компенсира увеличението на цените на горивата“, поясни Хасан Азис.
По думите му диалогът между местната и централната изпълнителна власт не е на достатъчно добро и отговорно ниво. Основание за такава оценка дава и липсата повече от два месеца на отговор на поставените въпроси за компенсации на общините след скока на цените на електроенергията, горивата, а напоследък и усложнената ситуация с газа.
Цялото интервю можете да чуете в прикачения звуков файл. 

Вижте още

Горан Благоев: С френското предложение за Северна Македония Европа отчита българския интерес

Със 170 гласа "за" и 37 "против" Народното събрание одобри проект за решение, което може да отблокира процеса на интеграция на Северна Македония с Европейския съюз, но постави редица условия. 21 депутати се въздържаха при гласуването. С решението депутатите потвърждават позицията, че България може да подкрепи която да е и стъпка от интеграцията..

публикувано на 24.06.22 в 16:43

Иванка Караколева: Недоволството сред хората е огромно

Протестна акция с искане за увеличение на минималната работна заплата от 1 юли на 760 лева и на доходите на работещите в бюджетния сектор започна КНСБ. Синдикалистите търсят подкрепа от народните представители техните искания да бъдат включени в предстоящата актуализация на бюджета.  Исканията на КНСБ не са отсега, коментира в ефира на Радио Кърджали..

публикувано на 24.06.22 в 15:55

Георги Кючуков: Надявам се в парламента да има разум, който да се обърне повече към проблемите на хората

Каквото и да се случи с правителството, най-важното нещо е да се приеме актуализацията на бюджета. Това коментира Георги Кючуков, част от общинската структура на БСП в Кърджали, по повод днешните дебати за внесения вот на недоверие към правителството на Кирил Петков.  "Не бих се ангажирал с прогноза какво точно ще се случи. Въпросът е, че..

публикувано на 21.06.22 в 14:47

Димитър Димов: Деглобализацията постепенно си проправя път

Швейцарското градче Давос посрещна държавни лидери от 50 държави, 300 представители на правителството и приблизително 2500 представители на световния бизнес, които се срещнаха, за да обсъдят настоящето и бъдещето. Вместо облекчение и надежда за по-светло зелено бъдеще, доминирано от новите технологии, в което растежът и развитието се..

публикувано на 16.06.22 в 09:00
Бойко Синапов

Бойко Синапов: Приеха предложението ни за изравняване на субсидиите в земеделието

Председателят на Сдружение "Обединени български животновъди" Бойко Синапов заяви след завръщането си от Брюксел от срещата на българските земеделски производители с  комисаря по земеделие в Европейската комисия Януш Войчеховски, че Войчеховски е приел предложението им за изравняване на българските субсидиите в земеделието със субсидиите на..

публикувано на 16.06.22 в 08:46

Асен Иванов: Няма да има проблем при снабдяването с дърва за огрев

И през месец юни продължават засилените проверки от страна на служителите на горските стопанства  на територията на Южноцентрално държавно предприятие - Смолян. “За месец май служителите, назначени по опазване на горските територии в териториалните поделения и в централното управление на предприятието, общо са извършили 421 проверки в..

публикувано на 14.06.22 в 15:15
Богдан Милчев

Богдан Милчев: Пътя Русе-Маказа е най-опасният в страната

В България през близо 200 населени места преминава транзитен трафик без обходи. Извеждането на движението и построяването на околовръстни пътища ще отнемат десетилетия, казва Богдан Милчев от Института за пътна безопасност. Експертът нарича пътя Русе-Маказа най- опасният в страната: “Този път, когато е проектиран, той нито е проектиран..

публикувано на 14.06.22 в 14:29