"Ирина" - филм за начините да обичаш и прощаваш

Сурогатното майчинство като избор и решение е водещата сюжетна линия

Интервю на Бояна Андреева с Надежда Косева и Мартина Апостолова

Дебютният филм на Надежда Косева - "Ирина", от няколко дни е по екраните. лентата вече бе отличена на повече от 20 международни фестивала. Има номинация за "Европейско откритие" на Европейските филмови награди 2019.

Независимо къде показваме филма и пред каква публика, хората изразяват своите впечатления и емоции по един и същи начин - идват и ни прегръщат, понякога почти безмълвно -  разказа пред "Хоризонт" режисьорката Надежда Косева.

За младата актриса Мартина Апостолова, която изпълнява главната роля, наградите носят тихо удовлетворение, но всяка една от тях е за целия екип, направил филма "Ирина".

„Този филм е правен за нашата реалност, за българската реалност и на мен ми е много любопитно и важно как ще реагира нашата публика – дали ще се припознае или ще познае нечия чужда съдба, на познат човек“, сподели Мартина Апостолова в предаването "Сценична треска".

Главен сценарист на филма е Светослав Овчаров. Оператор е Кирил Проданов. Композитор е Петър Дундаков. Монтажът е дело на Нина Алтъпармакова. Продуцент е Стефан Китанов. 

"Ирина" излиза след деветгодишна работа

Филмът е резултат от близо деветгодишна работа. За толкова време ние самите се променяме, казва режисьорът Надежда Косева. За нея филмът е живо същество. „И живее един път като сценарий, след което от сценария до снимачната площадка той извървява път, благодарение на хората, които започват да участват, това нещо започва да придобива друго лице, друго сърце.“

В един такъв процес можеш да се загубиш, ако темата, за която разказваш, не е важна за теб и ако не си припомняш най-важното: посланието на филма, защото то крепи, подчертава Надежда Косева.

Снимка: София Филм Фест

В основата на лентата са проблемите, свързани със сурогатното майчинство. Всеки може да обича в някакъв смисъл и всеки има правото да бъде родител, изтъква Мартина Апостолова.„Беше ми колкото близка, толкова и далечна първата „Ирина“, която прочетох“, връща лентата назад актрисата, влизаща в образа на Ирина.

Измерения на сурогатното майчинство

Ирина живее в малък миньорски град и работи в крайпътна кръчма. В един и същи ден мъжът ѝ е осакатен в злополука, а тя - уволнена от работа. За да спаси семейството си, Ирина решава да стане сурогатна майка – да износи детето на непознати хора срещу заплащане.

„Ирина живее в мизерия, но ние, създателите на този филм, не се занимаваме с тази мизерия. За нас е важно, че тя е бедна и е в безизходица. Не се набляга на битовата мизерия. Битът е важен, но по-скоро фактът, че тези хора живеят в такова силно отчуждение един от друг, е водещото. Социалната безизходица и социалната принуда тя да се захване със сурогатното майчинство, е безусловно много важна, но безизходицата, в която живеят помежду си в това семейство, като че ли е по-страшна“, коментира Надежда Косева.

"Дълбоко вярвам, че човек се възпитава с обич, а не с пари“, признава тя.  

Още за филма и неговото създаване слушайте в звуковия файл.
Още от Сценична треска