Да прекосиш с влак необятната руска шир

От Москва до Владивосток: Пътуване във времето или какво е да пропътуваш сам над 9 хил.км с транссибирската железница

Чуйте историята на пътешественика Оги Ковачев
Транссибирската железница - най-дългата жп линия в света, е създадена преди малко повече от век и е дълга 9289 км. Тя свързва Москва и цялата европейска част на Русия с Далечния Изток - град Владивосток, както и с Монголия, Китай и Корея. Това е един от най-добрите начини да пътувате из цяла Русия и да добиете представа за нейната необятност и многообразие във всички аспекти - природа, хора, култури и обичаи.

Транссибирската железница бележи не една единствена линия, а мрежа от жп трасета - така например Транс-манджурската магистрала минава през североизточен Китай, пресича красивата планинска верига Голям Хинган и достига Пекин след 9 001 км.

Транс-монголската линия пък е най-късата, но и най-популярна сред туристите. От нея може да се види и Великата китайска стена - тя преминава през Монголските степи и столицата на Монголия, през пустинята Гоби, през плодородните оризови полета на Китай, и достига отново до Пекин. Железницата преминава през 10 часови зони.

Освен че е най-дългата в света, жп линията държи и рекордите за най-много спирки по дължината си - 64 на брой, както и за най-бързите темпове на строителство със средно около 600 км на година. Дори и така завършването и отнема цели 25 години - започната през 1891 година, трасето е напълно готово през 1916 г.

Проектът започва по инициатива на руският цар Александър Трети като отговорността по строителството той възлага изцяло на сина си принц Николай, по-късно цар Николай Втори. До голяма степен начинанието е породено от страха от нарастващото влияние на Китай в Сибир и желание да се укрепят позициите на Русия на изток, включително в Манджурия както икономически, така и като се създаде механична връзка между столицата и отдалечените провинции.

Затова и руската власт не пести средства за мащабния проект, за чието финансиране тогавашният финансов министър увеличава данъците и започва да печата рубли. В перспектива обаче построяването на жп линията се оказва изключителен стратегически ход и до днес това е артерията на руската икономика, по която се придвижва 30% от износа. 

Жп линията пресича и 16 от великите руски реки - сред тях Волга, Об, Енисей и Амур. Мостът над Енисей в Красноярск, дълъг един километър, е един от символите на железницата и е наречен едно от чудесата на Русия. На световното изложение в Париж печели златен медал от специален комитет, начело с Густав Айфел.

Трасето минава през 87 руски града, шест от които с над милион жители - Москва, Перм, Екатеринбург, Красноярск, Омск и Новосибирск. Безспорно обаче невероятните гледки от влака към езерото Байкал са сред акцентите в пътуването. Приказно красивата природа във всеки сезон очарова, докато в продължение на 207 км железният кон преминава покрай най-дълбокото сладководно езеро в света.
 
Повече за приключенията на Оги Ковачев четете в страничката му “Wanderlust Travel”

Още от Турагент