Средно училище "Христо Ботев" в Арчар залага на професионалната подготовка

Ширин Шахин, директор: "Родителите искат децата им да имат професия"

фрагмент от ''Цветовете на деня'', 21.01.2020


В рубриката "В училище" гостуваме на Средно училище "Христо Ботев" в село Арчар. Поводът- в момента  фокусът в българската образователна система е насочен към професионалното образование и към т.нар. СТЕМ професии или професии на бъдещето. 


До 15 януари директорите на училища трябваше да представят в РУО мотивирани предложения относно броя на паралелките, броя на учениците, профилите и специалностите от професии по форми на обучение. За паралелките с професионална подготовка директорите трябваше да представят становища за необходимостта от кадри по дадената специалност. В училището в Арчар учениците учат в професионална паралелка специалност "Озеленител, цветарство", която се радва на интерес - каза директорката Ширин Шахин:


"В момента имаме три випуска 8,9,10 клас, които са с професия "Озеленител - цветарство". Имаме много добър преподавател по професионалните предмети, която е агроном, доктор на науките, Красимира Владимирова. По проект на ПУДОС създадохме градинка в двора на училището. Преди три години професията ни беше "Производство на хляб и хлебни изделия", но имахме трудности, защото нямахме база в Арчар. А сега за цветарството използваме двора на училището, който е голям- там си прилагат уменията. За следващата учебна година сме подали заявка за професия „Лозаровинарство“, има интерес. И за нас ще бъде ново, имаме подкрепата на работодателски организации.  В 100% от случаите родителите предпочитат ученика да има професия, да не е само със средно образование, а и да получи професия, което определено е по-добре. Действително няма толкова работни места на пазара на труда, но все пак, имайки документ и професия- това ти дава повече възможности да се реализираш."


За съжаление в началото на новата учебна година учениците са 327, а към момента- пет месеца по-късно, са намалели с 62-ма, и сега са 265. Това си има своето обяснение, според Ширин Шахин. Все по-голям е броят на семействата, които напускат селото и заминават да живеят в чужбина и в другите градове, където има работа:


„Не са отпаднали, но са извън системата, защото много малко учат в чужбина. Тези, които успяваме да ги задържим, ги задържаме с множество занимания. Работим по всички възможни проекти, използваме всякакъв вид извънкласни дейности. В училището имаме мажоретен състав, духов оркестър, танцов състав, има 11-12 групи "Подкрепа за успех", в тези групи има и такива, които надграждат знанията си. Има интерес. Имаме нов преподавател по музика, който обогатява репертоара на учениците. По принцип музиката е в кръвта на учениците ни. Това ги привлича. Назначихме образователен медиатор, колегата ни върши "черната" работа и постоянно е във връзка с класен ръководител, с възпитател, целодневно е на разположение на колегите и мога да се похваля, че има успех тази длъжност."

Повече може да чуете в звуковия файл
Още от Цветовете на деня