Община Бургас обжалва констатациите на АДФИ

250 000 лв. щети на бюджета при саниране на бургаски блок (обновена)

Спецпрокуратурата ще преценява има ли извършено престъпление от заместник – кмет на Бургас

| обновено на 22.01.20 в 15:44
Репортаж на Мариян Иванов

Държавният бюджет е ощетен с четвърт милион лева при саниране на блок в Бургас. Констатациите са на финансовата инспекция, а прокуратурата трябва да прецени дали има извършено престъпление от страна на заместник – кмет.

За блока на ул. „Цар Симеон 1“ 111 са подавани редица жалби до общината, още след като започват ремонтните дейности по него. Николай Едрев от етажната собственост пояснява, че първата е внесена  още през януари 2018-та, няколко месеца след като стартира работата по сградата:

“След множеството сигнали, които сме подавали до Община Бургас и до надзора, включително, не беше взето под внимание нито едно възражение на сдружението на собствениците от страна на Община Бургас и надзора. Напротив! Те действаха като група, която да отхвърли по всякакъв начин претенциите на сдружението“.

От сдружението сигнализират прокуратурата и Агенцията за държавна финансова инспекция. Обвинението разпорежда спешна финансова инспекция, разказва Едрев. Държавната институция назначава техническа експертиза, която установява, че има неизвършени строително - монтажни работи за около 250 000 лв. Интервю с Николай Едрев можете да чуете в прикачения файл.

След изпратени въпроси към Община Бургас, оттам ни изпратиха свое становище по казуса, което публикуваме без редакторска намеса:

"Община Бургас оспорва констатациите на АДФИ заради съществени противоречия в доклада на вещото лице. Поради този факт, Община Бургас поиска от съда независима съдебна експертиза и назначаване на ново вещо лице.  Целта е да се установи налице ли са нарушения от страна на фирмата изпълнител и ако има такива, в какъв размер са те. В Община Бургас не е постъпило искане от прокуратурата за становища и обяснения на служители във връзка с проверката на АДФИ. В получения от АДФИ доклад е направен извод за законосъобразност на проведената процедура, както и че всички служители са си изпълнявали задълженията  въз основа на почиващи на закона документи. Постъпилите десетки жалби през годините се разглеждат от компетентните институции, но трябва да се има предвид и съществуващите дългогодишни неуредени финансови и личностни взаимоотношения между Изпълнителя на обекта и жалбоподателя чрез фамилна фирма. В Община Бургас не е постъпвал акт на прокуратурата за започнала проверка, производство или за разследване в специализираната прокуратура. Следва да се има предвид, че всяко служебно лице, заемащо държавни или общински длъжности подлежи на проверка от специализираната прокуратура, независимо дали жалбата срещу него е основателна или не. Всяко внушение за наличие на вина преди произнасянето на компетентни органи и уведомяването на Община Бургас са необосновано внушение".

Договорът за въпросния блок е сключен между сдружението на собствениците и заместник – кмета Красимир Стойчев, пояснява в доклада си финансовата инспекция. След проведена обществена поръчка е избрана фирма - изпълнител „Галчев Инженеринг“, а строителният надзор е на „Трансконсулт БГ“. След извършване на дейностите, протоколът за приемане на обекта не е подписан от сдружението на собствениците. Председателят на етажната собственост се е мотивирал, че няма да подпише т. нар. „акт 15“, защото не е имало дата на документа; не е имало комисия, която да обследва какво и как е извършено и други възражения. Подавали са жалби, в които са констатирали нарушения, които така и не са отстранени.  Затова те искат на 4 май 2018 да бъде извършен оглед на строежа на място, в който да се изготви констативен протокол, да се включат в него и забележките и недостатъците, за да бъдат отстранени, пише още в доклада. Срещата обаче е направена в сградата на общината, строителният надзор отказал да им даде да изнесат досието извън сградата, след което от сдружението на собствениците напуснали срещата. Внесени са писмени възражения, че има 30 броя недостатъци – некачествени зидарии, некачествени нови дограми, входни врати, топлоизолоации и др. Строителният надзор обаче е сметнал, че забележките са неоснователни. Представители на общината, надзора и областната администрация се събрали на нова среща, от етажната собственост отказват да разпишат документа в този му вид и затова е взето решение той да бъде подписан от длъжностно лице на Община Бургас. Съставен е и протокол за частично неизпълнени дейности и е начислена неустойка в размер на 3 507 лв. Документите са разписани от Община Бургас и останалите страни, плащането е извършено.

Самата техническа експертиза е извършена от вещо лице - инж. Олег Радев. Ето и някои от несъответствията, които той посочва в доклада си:

Демонтаж на дървена дограма с единично стъкло. Спрямо протоколите, актуваното количество е над 888 кв. м., измереното на място обаче е 365. Разликата е за около 13 000 лв.

Доставена PVC дограма със стъклопакет. Има отклонение от около 175 кв. м., чиято стойност е около 35 000 лв.

Топлоизолация от експандиран пенополистирол (с една дебелина) около 370 кв. м., разликата 18 500 лв. С друга дебелина разликата е около 1 400 м., на стойност – около 30 000 лв.

Според вещото лице има и неизвършени дейности като „фина шпакловка по мазилка – вътрешно обръщане на прозорци“; „вкопаване на комуникационен и телевизионен кабел в съществуваща мазилка“ и други. Има и други работи, които, според вещото лице изобщо не са извършени.

От строителната фирма възразяват, тъй като, според тях, след обектът е завършил, не може да се установи количеството на материалите при физически оглед, а за точното количество има подписани актове.

Какви са констатациите на Агенцията за държавна финансова инспекция: неоснователно е изплатена сума около 250 000 лв. на „Галчев Инженеринг“, която трябва да се възстанови на финансиращия орган. Вредата, пише в доклада, е по вина на инвеститорския контрол, строителния надзор, управителя на „Галчев Инженеринг“, а от страна на община Бургас – Веселина Цакова (началник на Отдел "Строителство и енергийна ефективност") и заместник-кмета Красимир Стойчев.

Районната прокуратура в Бургас е отказала да образува производство по случая, този отказ, обаче, е отменен от Окръжната прокуратура. Държавното обвинение казва, че „данните по преписката и материалите от извършената финансова инспекция разкриват факти и обстоятелства, които дават основание да се приеме, че са налице данни за извършени престъпления от общ характер“. А именно – по чл. 311: „Длъжностно лице, което в кръга на службата си състави официален документ, в който удостовери неверни обстоятелства или изявления…“ От Окръжната прокуратура поясняват, че във връзка с констатациите на доклада „следва да се обсъдят и евентуално осъществен състав на престъпление по член 256, ал. 1 от НК, осъществен от заместник – кмет на Община Бургас“. Компетентната прокуратура, в случая, е специализираната, така че преписката е изпратена към тях. От специализираната прокуратура все още не са ни отговорили какво се случва с проверката им.

БНР-Бургас изпрати и въпроси по темата към "Галчев Инженеринг".

Николай Едрев


Още от БНР уеб