Speedrun – игра на бързи обороти

За спийд рънъра успехът означава да бъдеш наистина добър в основната механика на играта

Какво представлява speedrun? Това е запис на цяла игра или избрана част от нея, в която играещият се опитва да я завърши възможно най-бързо. Да гледаш как спийд рънър пробива през заплетения свят на някое ААА заглавие изобщо не е като да гледаш Inception на бързи обороти. Тръпката се крие в това, как най-добрите успяват да манипулират и разбият механиките, като разкриват много впечатляващи тактики. За спийд рънъра успехът означава да бъдеш почти безгрешен, да прекосяваш стаи, пълни със зомбита, без да поемаш damage, или да успееш да съхраниш "здравето" си (в играта разбира се), за да не умреш точно преди края на нивото. Това желание за усъвършенстване става все по-популярно, защото "колкото по-бързо, толкова по-впечатляващо".


Първите прояви на speedrun се появяват още през 80-те, но официалният старт идва десетина години по-късно, когато създателите на Doom създават опцията за "demo" файл. В него се записва всяко натискане на клавиатурата и мишката (input), след което може да се възпроизведе на всеки компютър, който има този demo запис. Тогава не е имало програми за screen capture или телефон, с който можеш да запишеш екрана си, така че за времето си е било нещо революционно.

В ерата на видеата, нивото -  The Chasm - от втората игра влиза в класацията на едни от най-емблематичните рекорди със скромните 32 сек., които постига играчът Looper

Друга игра, която е толкова влиятелна за обществото на спийд рънерите, е The Legend of Zelda: Ocarina of Time. В съвсем скорошен стрийм от 2019-та, Torje успява да победи цялата игра за 17 минути, побеждавайки рекорда от 2014-а с цяла минута. Трябва да споменем, че за нормален геймплей, играта е с продължителност около 8 часа! Трябва да видите странните похвати и гличове, които използва, за да спести над 7 часа.

Мотивите да бъдеш speedrunner са два - да бъдеш най-добрият или да го правиш за благотворителност

Games Done Quick е най-голямото събитие за набиране на средства в световен мащаб, като към днешна дата са събрали над 22 милиона долара. Създателят му - Майк Уяма, както голяма част от милионерите, започва от мазето на майката му. Само че той решава да дари милионите, изкарани чрез забавление, и заедно с играчите да направи света малко по-добър.


Още от Шоколад