Каспар Холтен постави „Идоменей” в Телавивската опера

Опера-провокация показаха в Тел Авив. Още когато на афиша се появи името на датския режисьор Каспер Холтен /той е един от най-прочутите съвременни оперни режисьори, които предизвикват одобрение или протести, но никога безразличие/, стана ясно, че предстои предизвикателство. То започна още когато в медиите стартира дебат как така моцартовата опера Идоменей в адаптиран вариант ще бъде поставена на израелска сцена само за 10 дни. Повечето от солистите са израелци.Сред тях отново блестеше звездата Хила Баджо, която съчетава невероятен глас и артистичност в ролята на троянската принцеса, дъщеря на Приам - Илиа, много подходяща за нея. Явно преди идването на режисьора всички бяха разучавали самостоятелно ролите си и отчасти мизансцена по съществуващ видеозапис. За зрителите провокацията започна от сценографията на Ани Ван Крег. Огледалата в горната част на сцената даваха на зрителите възможност да погледнат на случващата се древногръцка трагедия от гледна точка на боговете. В същото време зрителят имаше чувството, че певците сякаш пееха, плувайки в облаците. Още по-интересни бяха костюмите. Преди да стане оперен дизайнер Ани Ван Крег е била един от водещите проектанти-моделиери на фирмата Диор.

Още при писането на оперета сравнително младият Моцарт е имал предвид и дворцовите интриги в двореца на курфюрста Карл Теодор Баварски, който е поръчал творбата за един от своите карнавали. Много добро решение на Каспар Холтен е сцената да прилича на шахматна дъска само с една фиксирана фигура- тази на бога на моретата Нептун, който иска жертви от несполучилия кандидат –жених на хубавата Елена и участник в Троянската война Идоменей. В музикалната партитура режисьорът, който е и професор в консерваторията в Копенхаген, е видял ходове на фигури на героите,отчасти местени от Боговете, а отчасти желаещи да преминат през цялото поле, за да станат царици. Това особено много се отнася до ролите на Илиа и Електра – двете жени, съперничещи си за любовта на сина на Идоменей Идаманте. Както често в гръцката митология се случва, за да се спаси от морска буря, главният герой обещава на Нептун в жертва първия,когото срещне на брега. И за нещастие, отново както и в други истории, това е собственият му син. Така че за Идоменей въпросът е как да скрие този факт от повелителя на моретата, без да си дава сметка,че от небето всичко е видно. Именно затова е сценографията с огледалата. Накрая той решава да жертва себе си вместо сина си. В същото време далеч от Троя, Боговете решават да поставят своеобразна точка на Троянската война, съединявайки в съпружески съюз Илиа и Идаманте.


Още от Каста дива