Тенорът Георги Султанов: И аз напуснах бургаската опера заради условията на труд

От Държавната опера - Бургас твърдят, че спазват законодателството

Интервю на Мариян Иванов с Георги Султанов

Известният тенор Георги Султанов е напуснал бургаската опера заради условията на труд, свързани с чести пътувания и смяна на репертоара. Това коментира той пред БНР-Бургас, след като през миналата седмица музикант от състава на институцията също разказа за подобни нередности.

Георги Султанов започва кариерата си като оперен артист в бургаската опера през 2003 г. 14 години по-късно напуска, именно заради условията на труд по времето на ръководството на Александър Текелиев:

„Натоварването и спектаклите, бройката, която започна да се натрупва, стана твърде голяма. Не за мен, конкретно, въпреки че като солист, за мен също натоварването беше сериозно, а поради факта, че колегите няма как да присъстват на репетиции. Не е възможно в един месец да се изпълняват, за оперен певец, пет – шест спектакъла на различни заглавия. Имайки предвид, че за едно оперно или оперетно заглавие, обемът от материал, който трябва да се наизусти е между 250 и 400 страници. Чисто физически разбирате, че не е възможно един човек да поддържа от порядъка на 2 - 3 000 страници в главата си“

Георги Султанов потвърди думите на музиканта Тодор Маджаров за тежките и чести пътувания извън Бургас.

Въпреки изпратените към Държавна опера въпроси още в петък, оттам все още не са взели становище. В свое писмо, изпратено до директора на БНР-Бургас и генералния директор на БНР, директорът на операта Александър Текелиев посочва, че журналистът Мариян Иванов не е спазил журналистическата етика, като не е потърсил отговор от засегнатата страна, въпреки че такава възможност им е дадена, но не са се възползвали от нея. От институцията посочват, че интервюираният от нас музикант Тодор Маджаров бил наказан с последно предупреждение за уволнение и считат, че с тази си изява се опитвал да се предпази от предстоящо освобождаване от работа. В своето писмо Александър Текелиев пояснява, че в операта се спазва трудовото законодателство, за което са и проверявани, включително и от Министерството на културата, като последната проверка е била през септември и не са открити нарушения. В операта има и подписан Колективен трудов договор, който се спазва, поясняват в писмото си оттам. 

В БНР-Бургас няма постъпили към този момент отговори на поставени към Държавната опера – Бургас въпроси, които са:

1. Има ли регламент относно изнесените участия в други градове? График? На какъв принцип се правят?

2. Отчита ли се натоварването на музикантите/балетните артисти – след връщане в Бургас имат ли време за почивка, колкото е регламентирана в Кодекса на труда, от връщането им до репетиция?

3. Има ли напуснали членове на оркестъра и на балета през последните години именно заради това натоварване? По-конкретно – за нарушаване на нормите на Кодекса на труда и на Наредбата за работното време, почивките и отпуските. Колко и какви са те?

4. Назначават ли се нови служители на техните места? Колко и какви?

5. Каква е средната работна заплата в операта в Бургас? Каква е стартовата заплата, на която се назначават нови музиканти и нови балетни артисти?

6. Има ли недостиг на музиканти, на балетни артисти?

7. Има ли план, идея, концепция как да се привличат музиканти и балетни артисти?

8. Каква е възможността да бъде облекчено натоварването на музикантите с тези пътувания?


Още от БНР уеб