Кога е възможна погасителна давност при спор с "Топлофикация"

Адвокат Ирена Джаджарова за правата на потребителите на топлинна енергия

Във "Вашият глас" тази седмица разгледахме различните казуси, свързани с потреблението на топлинна енергия, възможно ли е да погасим старите задължения към "Топлофикация" по давност и как да постъпим при предложено споразумение. 

Задълженията към „Топлофикация“ са периодични плащания и се погасяват с 3-годишна давност. За да се позовем на погасителната давност, е възможно да се предприемат две неща: да се заведе съдебно дело срещу „Топлофикация“, в рамките на което да се направи възражение за давност, или да се сключи споразумение с „Топлофикация“, обясни за Радио София адв. Ирена Джаджарова. Препоръчително е да се прибегне към първия вариант и спорът да се реши по съдебен ред, а не да се сключва споразумение, тъй като потребителите няма как да влияят на клаузите в самото споразумение. 

Промените в Гражданския процесуален кодекс от края на 2019 г. са благоприятни са потребителите. Удължи се срокът за възражение, съответно за плащане. Потребителите вече имат едномесечен срок (а не двуседмичен) да решат дали да възразят срещу заповедта за изпълнение или да платят в същия този срок. Освен това се промени и подсъдността, делата се водят по настоящ, а не по постоянен адрес на потребителите, допълни още адв. Джаджарова.


Според адв. Джаджарова най-ефективната комуникация с „Топлофикация“ е писмената. Преписките се разпределят между служителите и по този начин може да бъде намерен правилният специалист, който да обърне внимание на конкретния казус. 
Ако се съмняваме в техническата изправност на топломерите, е препоръчително да се обърнем към топлинния счетоводител, за да се установи колко топлинна енергия действително сме изразходвали и да няма изненади в края на отоплителния сезон. 

В предаването засегнахме и конкретен казус. С екипа ни се свърза за пореден път нашата слушателка Мария Димова, която ни сигнализира за незаконно надстрояване в кооперацията, в която живее. Деян Дянков, обществен посредник в „Топлофикация“, обясни, че в случая е важно да се осигури достъп до самия имот. За да се извърши проверка на място, следва да има решение на общото събрание за такава проверка. Гледните точнки на Мария Димова и Деян Дянков - чуйте в звуковия файл.




Още от Вашият глас