Издават ваучери заради провалени пътувания

Можем да отложим направена резервация или да получим обратно парите си

Репортаж на Мила Младенова за предаването ''Хоризонт до обед''

Министерството на туризма съвместно с Комисията за защита на потребителите издаде указания и препоръки за издаване на ваучери от туроператорите. Те са във връзка със сключени договори за туристически пакети, чието изпълнение е невъзможно заради извънредното положение, свързано с разпространението на коронавируса. Те преповтарят насоките, дадени от Европейската комисия на 19 март.

Ваучерите се отнасят само за плащания, направени за закупуването на туристически пакети през туроператорите. Целта на ваучера е да удостовери съгласието на пътуващия за направените плащания по договора му за туристически пакет.

"Туристическият ваучер, който може да даде възможност на клиентите и на нашите туристи да пътуват отложено във времето, всъщност е на стойност, която те са заплатили към момента на резервацията и се офрмя с анекс към договора", пояснява пред "Хоризонт" Свидна Динева от Българската асоциация на туроператорите и туристическите агенти.

"Този анекс също трябва да бъде подписан от страна на туриста. Ние даваме възможност по този начин да отложат своето пътуване, да могат да си прехвърлят по този начин парите за пътуване в пероид от 6 месеца до 1 година, а някои от колегите предлагат и до декември месец на 2022 година", допълва Динева.

Силвия Димитрова вече е подписала анекс към договора си за пътуване, което се надява да осъществи по-късно във времето.

"Имахме резервация за екскурзия в Гърция за 5 дни - Класическа Гърция и смятахме през пролетната ваканция да я осъществим. Ние бяхме превели една част, преди няколко месеца, от сумата, за да заявим нашето участие и да си запазим местата. Наближаваше времето, в което трябваше да платим останалата част от ексурзията. По договорни условия, ако не бяхме платили до 25 март, трябваше да изгубим цялата сума. Ние изпратихме имейл на туроператора и те ни отговориха след няколко дни, че ни предлагат ваучер за друга екскурзия или за същата до 2021 година", разказа Димитрова в предаването "Хоризонт до обед".

Потребителят може да приеме това предложение, но може и да не се съгласи. Какво следва при несъгласие?

"Тогава туроператорът е задължен да върне платената сума на пътуващия в срок от един месец от отмяна на извънредното положение, както е съгласно Закона за мерките за извънредното положение", пояснява Игнат Арсенов от Комисията за защита на потребителите.

Туристическият ваучер, чрез който се оформят вече депозираните пари на клиентите, е за стойност, подчертава Свидна Динева.

"Той може да бъде използван за същата услуга, по която са внесени парите, т.е за същия пакет, който те са предплатили. Но може да бъде ползван и за друга услуга, която предлага туристическата агенция".

Когато не използваме услугите на туроператорите, не попадаме в защитата на директивата за пакетното пътуване и тогава потребителят трябва да се защитава според клаузите на сключения договор със съответния хотел или превозвач. 

"Да настояват пред самия хотел и, съответно, ако не успеят да получат съдействие, те могат да се свържат, ако хотелът се намира в Европейския съюз, с Европейския потребителски център, за да се премине към едни преговори, за да получат парите си обратно и съответно, ако те не ги получат, това, което ще остане за тях, ще бъде съдебният  ред за защита, да търсят своите претенции", изтъква Игнат Арсенов.

Ако авиокомпанията не възстанови сумата за неосъществено пътуване, туристът трябва да се обърне за съдействие към Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация", ако полетът излита от България. Ако излитането е от друга държава членка на Европейския съюз, трябва да се обърнем или към органа за регулация на гражданското въздухоплаване в съответната държава, или към Европейския потребителски център в България. 

Репортажа можете да чуете в звуковия файл.
Още от Хоризонт до обед