„Продадена невеста” от програмата на OperaVision

Този шедьовър на  комична опера бе добре познат и много обичан у нас през 50-те години на отминалия век. Няма български оперен театър, където да не е играна творбата и то с голям успех. Не е възможно да  устоиш на чара на тази опера с прекрасна музика, красиви арии, ансамбли, хорове, блестяща балетна музика, а и забавно съдържание. Странно е защо днес не се поставя на сцените на нашите театри. Втората причина да  гледам тази опера е, че предложението идваше от Англия, по специално от Гарсингтънската опера – един театър, който предлага не за първи път свои постановки в платформата OperaVision. Гледала съм ги и мога да кажа, че изпълненията винаги са на високо професионално ниво, нищо, че сезонът на този театър е само два месеца в годината. И този път останах очарована от тяхното постижение при изпълнението на тази толкова чужда за англичаните опера и то изпълнена на чешки език.

Поводът за постановката на „Продадена невеста“ от Сметана в Гарсингтънската опера е честването на чешката култура през  септември 2019 година. Диригент на спектакъла е Як ван Стеен, известен и като хоров диригент, който дълги години работи  като преподавател и диригент в Амстердам, Хага, Нюрнберг, Ваймар, Дортмунд , със СО на Би Би Си в Уелс и Ълстър. Той ръководи спектакъла на „Продадена невеста“ с лекота, създава прекрасно настроение на сцената. Силно  впечатление ми направи хора на операта. Въпреки малкия си брой, хористите не само изпълниха  великолепно многото  хорови сцени /на чешки език/, но и танцуваха по време на  цялата си изява. Имаше специално хореография за изпълнението на хоровете  и балетната музика и те са справиха блестящо. Солистите изпълнители на главните роли също бяха много добре подбрани. Най-ярък бе Йеник на американския тенор  Бренден Гунел. В  биографията му е отбелязано, че той е героичен вагнеров тенор. В репертоара му влизат Логе, Зигмунд, но и Флорестан, Питър Граймз, операта „Възходът и падението на град Махагони“, също редица солови партии в кантатно-ораториални творби като 8 симфония от Малер, „Реквиема” на Верди и др. Изпълнява цикъла „Зимен път“ на Шуберт. Гунел гостува в престижните театри на цяла Европа. Има прекрасен, ярък по тембър глас. Образът на Йеник, който пресъздава, е убедителен и актьорски, и певчески, пее с ясна артикулация на чешки език. Мисля си, че някъде в рода му има славянски ген, защото често го канят за изпълнител в опери като „Йенуфа“ на Яначек, “Лейди Макбет от Мценска околия“ на Шостакович, “Русалка“ от Дворжак - на оригиналния език, на който са написани. За изпълнителката на Марженка - английската певица Наталия Романив,  е ясно , че е от славянски произход. Дядо й е украинец, така че  при нея всичко е по-просто. Има красив глас, убедително сценично поведение. В биографията й са изредени редица престижни певчески награди, особено тази на конкурса „Катлийн Фериър“ през 2012 г. и участието й във финала на конкурса „Певец на света“ в Кардиф и на националния певчески конкурс в Уелс. Засега изявите й са в Англия, но тя е още много млада. Кариерата й започва  в Шотландската опера през 2014 година, в репертоара й са Мими, Микаела ,Розалинда, Армида, Графинята, Чо Чо Сан и редица роли от руски опери като Татяна, Лиза. С най-богата биография е басът Джошуа Блум, с австралийско-американски произход. Пял е вече във всички големи оперни театри на САЩ, включително Метрополитън. През последните години пее и в Европа. Сред ролите му са Роко, Хундинг, Мефистофел, Мойсей, Каспар и др. Въпреки че безупречно изпя ролята на Кецал, тълкуването му на образа на селския хитрец не беше много убедително. Той беше градски мошеник, може би това е и режисьорското виждане. И още един млад певец - англичанинът Стюард Джаксън, в комичната роля на Вашек. Въпреки че е на сцената от 2013 година и че е известен като изпълнител на барокова музика с репертоар от Бах, Хендел, Монтеверди, Вивалди, Хайдн и Моцарт, той се справи великолепно с ролята на тромавия и глупават Вашек. Джаксън  е много  артистичен и музикален. Надявам се, че артистичният му път ще премине Ламанша! В останалите по-малки роли се представиха стабилно Петер Савидж - Крушина, Хедър Шип - Людмила, Паул Уелан - Мика, Ан Мари Оуенс – Хата. Като Есмералда се изяви една много гласовита млада певица - Лара Мари Мюлер.

Ето и няколко думи за постановката на режисьора Пол Курън: всичко на сцената беше логично и премерено и всичко беше много английско – обстановката и в църквата, и в кръчмата, където висеше портрета на кралицата. Жените бяха облечени като  англичанки от малък град, с прически, костюми и чантички в ръка. Всичко напомняше Англия. Тогава да се запитаме защо пеят на чешки език?! 


Още от Каста дива