Виртуалната реторика - предизвикателство и възможност

С д-р Маргарита Александрова разговаря Веселина Пеева

"Новата ситуация постави огромно предизвикателство. Ние учителите и университетските преподавател,и сме свикнали да работим с аудиторията „на живо“. Педагогическата реторика изследва тази комуникация в класната стая, в университетските семинарни зали и аули и изведнъж цялата наследена традиция беше поставена на изпитание. На дневен ред дойде една от новите форми на модерната реторика – виртуалната, в епохата на дигиталните технологии и интернет.“ Това  заяви д-р Маргарита Александрова – преподавател  в ПУ „Паисий Хилендарски“.

Тя уточни, че  виртуалната реторика се свързва със сайтове, портали, слогове, социални мрежи и виртуални форуми, с които учениците и студентите са свикнали като форма на виртуалното общуване.  За разлика от тях, преподавателите прекарват много по-малко време в социалните мрежи.

„Виртуалната реторика преосмисли изведнъж понятията. Аудиторията вече не беше на живо, а речта беше адресирана в пространството и може да бъде мултиплицирана“.

По думите на д-р Александрова, заставайки в интернет пространството, педагогът-оратор приема условията на комуникация в интернет и се превръща в интернет оратор с всички следствия от това.

„Самият виртуален оратор е поставен пред камерата и микрофона и това определя нови изисквания към неговите умения. Моите студенти за първи път този семестър трябваше да свикнат  с това, че публиката не е на живо и със съвсем новите форми на реторическата комуникация“.

Д-р  Александрова  подчерта, че учителите  е трябвало да придобият нови умения, за да успеят да се справят със ситуацията.  Ключови за това се оказват техните презентационни умения пред аудитория. 

"Трябва да се дават творчески, а не репродуктивни задачи.  Децата в училище не се забавляват достатъчно, по всички проблеми са засипани със задачи. Постигнахме ниво на отегчение и преумора. Къде отидоха шегата, контактът в обучението онлайн? Въпросът не е само в това да се изсипят знанията, а да се създаде интерес и желание у учениците и студентите да поискат това знание".

Д-р Александрова е убедена, че връщане назад няма и новата ситуация, към която вървим "малко взривно", трябва да бъде осъзната и приета. 

"Обучението онлайн си има своите специфични страни и своите предимства. Трябва да се мисли за технолиите на педагогическата работа. Все едно да сравняваме театъра с киното и да спорим кое е по-съвършено. Това са съвършено различни неща. Това са цели сценарии. Тук вече идват актьорската работа, анимацията и т.н. Това са нови огромни възможности".

Повече - от звуковия файл.


Още от Точно днес