Час по мислене: Колко са важни менталната аритметика и меморика?

Лиана Стефанова и Георги Бачев

България е една от страните, в които менталната аритметика и мемориката става все по-популярни и помагат на все повече деца и младежи да подобрят представянето си в училище и да добият по-голямо самочувствие за знанията и уменията, които имат и развиват. Историята на менталната аритметика започва в Древния изток преди няколко хиляди години. Тогава се създава този неповторим способ, който стимулира развитието на двете полукълба на мозъка.

Менталната аритметика е подходяща за всички деца. И за тези, които обичат математиката и цифрите, подходяща е и за децата, които се страхуват по един или друг начин от цифрите. Имат притеснения като работят с тях. Мемориката пък е система за развитие на образното и системно мислене. Използва се сбор от най-различни техники. Тя е полезна за всеки. Не само за децата, но и за хора на нашите години“, разясни Лиана Стефанова – логопед, шахматист и преподавател по развиващите ума науки в Благоевград.

Освен бързото смятане наум с големи числа и много на брой операции (което е по-скоро полезен страничен ефект) децата неусетно и увлекателно хармонизират работата на мозъка. Това дава резултат в много области – децата подобряват представянето си в училище, концентрацията, самостоятелността, креативността.

Относно менталната аритметика няма деца, които да не могат да се справят. Има деца, които не проявяват интерес и достатъчно желание да се опитат да потренират малко. За вкъщи им даваме домашни, които са 10-15 минути на ден. Те не са много. Въпреки това оказва голямо влияние ако ги правиш и съответно за децата, които не го правят - те видимо изостават. За 2-3 месеца се вижда разликата. Методиката не е за някакви гениални деца. Тя е за всички деца стига да имат желание. Трябва да помогнат и самите родители. Ние работим и с тях. И на тях им даваме задачи как да им помагат. Най - сериозните резултати са когато започнат да декламират стихотворение и в същото време да смятат. Това за мен е първият сериозен успех.“, каза Георги Бачев, преподавател в Благоевград.

Интересен е фактът, че страната, в която менталната аритметика е почти като религия е Китай. Там се изучава и в държавните училища и то 6 години. 

Разговорът с Лиана Стефанова и Георги Бачев чуйте в звуковия файл =>

Още от БНР уеб