Подемът на онлайн търговията продължава

Расте броят на картовите разплащания

Тема на Наталия Ганчовска

Продължава подемът на онлайн търговията, отбелязан след началото на пандемията от коронавируса. За следващите месеци се прогнозира още по-категоричен ръст.

Същевременно потребителската кошница се свива, но се разнообразяват методите за разплащане.

Все повече предприемачи се насочват към електроните продажби и все повече търговци се преориентират от физическите към електроните магазини.

Според проведено проучване повече от 40% от клиентите са започнали да пазаруват онлайн след началото на пандемията, а 16% са категорични, че ще продължават да го правят и след това.

„Пазарувам електронно – много по-удобно ми е. Абсолютно всичко, дори напоследък вече и козметика.“

„Много рядко. Правя го за дрехи и в повечето случаи не ми стават.“

„Детски стоки. Доста съм зает и така практикувам. Смятам, че това е бъдещето.“

„Дрехи, обувки, неща за децата, неща за дома – почти всичко пазарувам от интернет“, отбелязват анкетирани от "Хоризонт".

Онлайн търговията у нас все още се развива и не е показала целия си потенциал, смятат експертите. Това се дължи и на стереотипите на българите, твърди анализаторът Сава Ахмаков.

„Ние сме свикнали да пазаруваме конвенционално – да отидем във физическия обект, да видим стоката, да я пипнем, да поговорим с търговеца…“

Сава Ахмаков отбелязва, че много от потребителите си набелязват стоката онлайн, а след това предприемат физически покупката й.

Расте доверието към покупките в интернет, отчитат още пазарни тенденции анализаторите. За това според тях свидетелства все по-големият брой на електронните картови разплащания в сравнение с наложения платеж. От 80% преди пандемията, разплащанията в брой при получаване на стоката са паднали до около 50 на сто по време на извънредната обстановка, сочат данните.

„Предпочитам наложен платеж, особено ако има преглед и тест.“

„Не желая да споделям данни за личните си сметки в интернет.“

„Картово предпочитам. Пазарувам от международни сайтове, нямам проблем.“

Светлозар Димитров е представител на фирмите за доставки. Пояснява, че в някои държави практиката на контакт с куриера вече е сведена до мининум и пратките даже се оставят близо до входа. Димитров уверява, че компаниите доставчици са взели сериозни мерки по отношение на обезпаразитяването – както на превозните средства, така и относно хигиенните материали на работещите в складовите пространства.

След първоначалното свиване на пазара, куриерските компании увеличават продажбите си почти на 100%, коментира Димитров. „Имаше магазини, които реално в рамките на 10 дена удвоиха среднодневните си продажби.“

Интернет магазините, които продават хранителни добавки, уелнес продукти и семейни игри са се радвали на засилен интерес, допълва Светлозар Димитров. „Всичко, което може да се ползва вкъщи, така че да разнообразява живота добре – всичко това се търсеше доста.“  

Търговци в България все по-често излизат и на европейските пазари, подчертава Светослав Тодоров - мениджър на софтуерна компания, която работи в сферата на онлайн търговията.

Имали сме случаи с търговци, които са постигали 100% ръст просто от един нов пазар в друга държава“, посочва той.


Още от Хоризонт до обед