Covid-19 и туризмът: Селата печелят

Репортаж на Мила Младенова в предаването ''Хоризонт за вас''

Едни от големите фирми, специализирани в приключенските форми на туризъм отчитат над 90 % спад на чуждестранните посетители у нас. Има туроператори, които не са посрещнали нито един чуждестранен турист през това лято, казва Любомир Попйорданов, председател на Сдружение „Планини и хора - асоциация на планинските водачи в България“. Според него алтернативните форми на туризъм са се развивали успешно през това лято за българските туристи както по Черноморието, така и във вътрешността на страната. 

"На българина тази криза му даде възможност да преоткрие България и ние трябва това да го възприемем като изключителна възможност, която ни е дала тази криза и трябва да сме благодарни. Вярно, че за някои това е било болезнено и за моя бизнес е болезнено, но от друга страна благодарение на тази криза, тези места спечелиха нови клиенти, станаха разпознаваеми за българския пазар и можаха да работят", подчерта Любомир Попйорданов.

Клиентът, който търси алтернативните форми на туризъм обикновено  е в активна възраст  и с добри финансови възможности.


"Проблемът на този пазар в България е, че хората искат да получат тези изживявания и приключения на ниска цена, т.е., много малко са готови да платят истинската цена на тези пътувания независимо дали са в България или в чужбина", допълни Попйорданов.

Какви дейности предпочетоха българските туристи през това лято:

"Пешеходен туризъм, хората обичат екопътеките, които са в лошо състояние и ходене на село, разходките край селата. Селата тази година бяха печелившата дестинация, независимо къде се намират. И сред селата имаме и други възможности, не само приключение, имаме възможност за етнография, за научаване на занаяти, кухня". 

Предпочитанието на българите към страната ни като дестинация създава заетост в хотелите и в малките къщи за гости, за планинските водачи, за инструкторите. Това е поминък за хората и създава устойчивост в туризма, подчертава

"И посоката трябва да бъде в продукт, при който клиентите научават неща. Това е мисията на водачите, това е мисията на добрите туроператори - да изградят култура и познание сред клиентите, а не да продадат еднократно туристически пакет".

Целия репортаж можете да чуете в звуковия файл.
Още от Хоризонт за вас