Насроченият за днес протест се отменя

Автоинструкторите остават в протестна готовност

Продължават дебатите около Наредба 37

''Общество'' в ''Посоките на делника'', 22 октомври 2020 година


Около тезата за промяна в обучението се обединиха участниците в широк дебат, дискутиращ евентуални промени в обучението на бъдещите шофьори. В дискусията, организирана от "24 часа", участие взеха представители на Министерството на транспорта, Държавна агенция "Безопасност на движението", Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", образователното министерство, присъстваха и представители на учебни центрове и автоинструктори, както и автоексперти по пътна безопасност.

Заместник-министърът на транспорта Ангел Попов откри дискусията с призив.

"Това, което става по пътищата с младите водачи, не може да продължава. Изпълнителната агенция "Автомобилна администрация" има грешка, но тя не е само в нас. Извършихме проверки - грешката е по цялата линия на обучение на младите водачи. Не можем да си позволим всеки ден да стават ПТП-та с фатален край за млади водачи".

Проектът за изменение на Наредба 37 предлага учебните коли да са собственост на учебните центрове, а инструкторите да са на трудов договор в тях. Изменението е отговор на заявеното желание за промяна, съобщи оглавяващият "Автомобилна администрация" Бойко Рановски.

"Ние направихме законопроект за изменение на наредбата, като основният мотив е да се подобри качеството на обучението, а водачите да бъдат достатъчно подготвени, когато са на пътя. След като има удостоверение, че това превозно средство отговаря на изискванията, няма да изискваме нови документи или да правим оглед. Нужен е точно затова електронният регистър, електронната система. С колегите от МВР и НАП сме правили многократни проверки. Повечето преподаватели в момента са на безсрочен граждански договор, което е скрит трудов такъв. 928 са издадените разрешения за обучение на кандидат-водачи. В 434 центъра няма нито един собствен автомобил. 2174 превозни средства са вписани в разрешителните на тези 434 центъра, без да са техни. Общо учебните коли са 5284, собственост на учебни центрове са 1562."
Бойко Рановски

Резултатите от анкета, според която 60 % от младите водачи не са управлявали с висока скорост или по магистрала, а 55 % не са шофирали с намалена видимост или в мъгла, представи председателят на Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата" Малина Крумова и допълни, че знанията трябва да се формират още в училище.

"Основната грешка е, че се концентрираме върху детайли, подробности и елементи от обучението, но без да сме набелязали общата рамка как обучението да стане важен елемент от безопасността на движението по пътищата. Трябва да спрем да имаме очакването, че шофьор се става за няколко месеца. Това е процес, който започва от най-ранна възраст и продължава през целия живот. Във фокуса трябва да е обучението - като се започне от училище, където да се актуализират програмите, да следим какви знания се натрупват. Знанията трябва да бъдат проверявани. Изпитът и обучението трябва да бъдат променени. Курсистите не трябва да отиват на изпита, когато приключат обучението си, а когато са готови".

От Съюза на центровете на авто-мото подготовка присъстваха на срещата. От организацията подкрепят евентуални промени, но се обявяват срещу предлаганата нова наредба. Председателят Йонко Иванов напусна дискусията.

"Дискусията не беше ползотворна, защото целеше да смачка бранша. Присъстваха хора, които нямаха нищо общо с темата на наредбата. Затова представителите на браншовите организации напуснахме срещата. Искаме конструктивен диалог с правилните хора, не да ни се налагат лобистки текстове. Имам предвид, че Асоциацията на пострадалите при катастрофи, автомобилни състезатели и профсюъзи са в темата. Всеки в България разбира от футбол и политика, а вече и от обучение. На тази среща никой не обърна внимание на условията, в които работим".

Председателят на Националния автоинструкторски съюз Стефан Малковски също напусна дискусията, заявявайки че промените в наредбата са обсъждани само с 3 % от бранша. Според него, инструкторите трябва да са към образователното, а не транспорното министерство.

Автоинструктори, които обявиха, че ще протестират през 10 дни, вчера следобед се срещнаха с министъра на транспорта Росен Желязков.

"След проведената диалогична среща между бранша и министъра на транспорта взимаме решение за отлагане на протеста, но оставаме в протестна готовност. Разговорът между нас ще бъде продължен и през следващата седмица, когато трябва да имаме завършек относно спорните моменти в наредбата. Упорство имаше и от двете страни, но в тази ситуация с епидемията не е необходимо да има напрежение".

Йонко Иванов определи промените като допълнителни административни тежести.

"Ние настояваме Стратегията, приета от Министерски съвет миналата седмица, особено концепцията за обучение на водачи на МПС, да бъде водеща при изработването на нова документация. Сегашната наредба е против конституцията. Забранено е да ви следят, ако не сте дали съгласие. 1 година се коментира темата. Имаше обещание, че селфитата няма да влязат в сила. "Автомобилна администрация" трябва да разбере, че това не е училище или бележник. Няма логика в търговския обект. Ние се водим в класификатора на Министерството на образованието - т.е сме част от обучителния процес и образователната система. Не продаваме тикви или ябълки. Утре не знаем дали ще работим, а трябва да обучаваме половината от хората, на нас ни вкарват нови тежести. Искам да говорим за неща, които влияят на обучението, а не удрят ученика в джоба. Преди 2 години шефът на "Автомобилна администрация" каза, че всички трябва да са на граждански договор. Не е ли по-лесно да освободиш някой на такъв договор? Защо автомобилите да бъдат на училището? Хора, които не са се занимавали с такива неща - от Асоциации, от съюзи, не е редно да дават предложения".
Йонко Иванов (вляво)
Лобистките текстове целят корупционни схеми, продължихме разговора с Иванов.

"Четвъртък и петък се пускат датите в автоучилищата. За няколко секунди датите се резервират от дадени фирми - т.е жребият е манипулиран. Има дефицит на стоки, затова има корупционна практика. Системата е направена така че да ви пусне на изпит след 22 - минималният срок за обучение. Не може да бъде прескочен. Ако автомобилът не отговаря на изискванията, какво ще направят? Искаме да се облекчи нашата работа. Ние обучаваме хората, но книжката се дава от друга институция. Големият проблем не са младите шофьори, а организацията на движението, липса на мантинели, пътищата, които не се чистят и ремонтират. Аз защитавам позициите на учебните центрове. Санкциите с камерите, със селфитата и с електронната система, са безсмислени. Един хотел за вечер е 50 лева, а друг - 1500. Кой определя тези такси? Защо ние да не можем да определяме таксите си? Искаме минимална такса за данъчно облагане. Стратегията на Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата" вчера дори не се спомена".

От Асоциацията на пострадалите при катастрофи подкрепят осветляването на сектора, каза директорът Владимир Тодоров.

"Нашата асоциация съществува от 16 години и се занимава с проблемите на безопасността, затова получихме покана - все пак елемент на тази безопасност е обучението. На кръглата маса присъстваха представители на Съюза на международните превозвачи, Българското сдружение на шофьорите. Не беше само браншово представяне, имаше представители на НАП, МВР и Инспекцията по труда. Проблемът е, че в момента има два типа школи - тези, които развиват бизнеса професионално, с нови коли и помещения, с регистрация по ДДС и служители на трудови договори. Представете си школа, която е взела лиценц. При нея идва инструктор, който няма такъв, но притежава автомобил на 30 години. Той плаща по 200 лева на собственика на автошколата и намира курсисти, а документите минават през фирмата. Сключва се договор за наем за автомобила. Да, но този инструктор може да краде от часовете, може да ходим да му пазаруваме, а аз няма на кой да се оплача. Строг контрол на качеството на обучението, това е нужно. Един човек, който работи през нощта, когато има време през деня, отива да изкара между другото да изкара 60 лева през деня. Никой не му държи сметка как обучава. Затова са важни личните автомобили и трудовите договори. Не може и една школа да се намира на шестия етаж в блок. Това не е учебен център - в хола провеждаш обучение, а в другата стая жената бърка боба".
Владимир Тодоров

Как и кога ще се повиши качеството на обучение, попитахме автоекспертът.

"Електронизация на целия процес - от записване, през подаване на документи, през отчетност, през контрол върху часовете, т.е да няма хартии, бумаги и висене на опашки. Не е прав Йонко Иванов, че това води до корупция. Има в наредбата няколко неща, които не са логични, вероятно и ще отпаднат. Електронната система е удар срещу сивия сектор. Ако някой е против тези неща, искам да чуя аргументи. Качеството ще се повиши, когато има система, която гарантира реалните часове. Бизнесът трябва да бъде на светло, в него да се влагат пари, да има реални отношения на ниво работник-работодател".

Ако един инструктор работи с личен автомобил, възможно е да укрива данъци, е становището на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България, каза председателят Красимир Георгиев.

"Проектът за промени ще доведе до по-добро качество, до известляване на бранша и пълно задоволяване интересите на гражданите и обществото. След една година, вярвам, ще говорим за по-малко убити на пътя. Разбира се, някои хора ще са засегнати от промяната на статуквото, защото ще трябва да плащат осигуровки, да излязат на светло, което е болката им. Вие журналистите не можете да вършите работа без микрофон, телефон и студио. При нас е същото. Има 400 учебни центрове без един автомобил. Как се отчитат амортизации, как се представят разходите от пробега пред НАП? Сега собствениците работят, прибират си такси, не чукат в касовия апарат. Около 90 % е сивият сектор в нашия бранш. Инструкторите бяха обречени на гибел именно заради хора, които не спазваха трудовото законодателство".

Причините за ситуацията по пътищата са комплексни, а лошото обучение е част от тях, обясни Георгиев.

"Ние поемаме нашата отговорност, затова искаме и големи промени. Трябва да се подобри контрола, пътната инфраструктура, пътната сигнализация, знаково стопанство, пътната маркировка, да се подстрижат храстите, да се оправят обратните наклони на завоите, да се решат проблемите с отводняването на платното за движение - все причини, които касаят нещастните случаи. Ако всички работим усърдно и целенасочено, ще спрем да бъдем негативен пример. Анкетата на "24 часа" показа, че обществото иска промени. В моментира протестират 100 души от над 4 хиляди инструктори. Аз съм за обединение, но трябва принцип - ако ще плащаме, да го правим всички, ако ли не - пак всички".

Подкрепят ли протестните настроения видинските автоинструктури и каква е позицията им за Наредба 37? Отговорът от Георги Борисов, председател на регионалната структура на Съюза на автомобилните инструктори във Видин.

"Ние не преценяваме дали един водач е подготвен, това го преценява изпитващият. На три месеца се прави ревизия на документацията на учебната дейност. Как ще се работи на черно, когато касовият апарат е свързан с НАП? Проверка може да се направи по всяко време на денонощието. Не е възможно да скриеш каквото и да е. Традиционно на протестите присъстват по две коли от нашия град. Няма как цените на курсовете да се вдигнат, поне във Видин".
Според статистиката на КАТ за 9-те месеца на годината са станали 20 947 катастрофи, при които 4365 са ранените, 337 са загинали. Данните съобщи шефът на Пътна полиция комисар Звезделин Колев. 402 от катастрофите са с водачи със стаж до 1 г. Тези с навършени 12 месеца опит имат 2263 инцидента, а шофьорите със стаж от 2 години са участвали в 1515 произшествия. 862 са катастрофите с шофьори с опит от 3 г., 605 са тези с 4 г. стаж. Най-много са инцидентите с шофьори с 5-годишен опит - 2159.

Още от Посоките на делника