60% от българските учители преминават през бърнаут

| обновено на 22.10.20 в 15:59
Репортаж на Здравка Маслянкова за предаването „12+3“

Българските учители са два пъти повече „жертва“ на професионалното прегряване в резултат на хроничния стрес при своята работа. Това показва изследване на КТ „Подкрепа“, което беше представено във Велико Търново на национална конференция с учители, с образователния министър Красимир Вълчев и с министъра на труда и социалната политика Деница Сачева.

За намаляване на бърнаут ефекта у българските учители са направени промени в Кодекса на труда, които предвиждат по-ранно пенсиониране на педагозите. Обсъжда се и специална програма за тях, която да ги изпраща всяка година на санаториум.

35% от учителите в Европа са подложени на бърнаут ефекта, докато в България 60% от педагозите са емоционално и интелектуално изпепелени в резултат на хроничния стрес, при който работят. Според КТ „Подкрепа“ трябва да се намали натоварването на учителите след 50-годишна възраст. Единият начин за това е прекатегоризация на учителския труд, а вторият е използване на популярната в ЕС практика за създаване на компенсаторни механизми за съхраняване на учителя.

Много от учителите буквално се разболяват от стреса в училищата и преди Covid-ситуацията и сега, коментира Ваня Янкова от Силистра и подчерта, че учителското съсловие настоява за по-ранно пенсиониране: 

„В съвременната обстановка и деца, и родители са много по-нетолерантни към дребни проблеми, които неминуемо възникват в учебния процес и в общуването в училище. Но сега е още по-ескалирало, тъй като колегията е в малко по-напреднала възраст и много от колегите са основателно или не понаплашени доколко в здраве ще успеят да се справят в ситуацията. По-ранното пенсиониране означава съхраняване – психическо, физическо“. 

Учителите и сега може да се пенсионират с 3 години по-рано, но по преценка и предложение на работодателя, като пенсията е по-ниска, има възможност за добавка от учителския пенсионен фонд.

Ранното пенсиониране на учителите е една от поправките в Кодекса на труда, който мина на първо четене в парламента, посочи социалният министър Деница Сачева: 

„Вероятно до края на този месец той ще бъде факт и тази възможност – ранното пенсиониране да става по преценка на самия педагогически специалист и ще бъде факт още до края на тази година“.  

15 са стресогенните фактори, които водят до професионалното прегряване при учителите. Един от тях е бумащината, посочи Николай Неделчев от Сливен: 

„Натоварването, най-вече бумащината, в сферата на образованието оказва влияние не само върху по-възрастните, но и на младите колеги. Те току-що завършили, попадат в една обстановка, която е стресираща за документи, които ежедневно трябва да бъдат попълвани, трябва да са изрядни, изискванията са големи. Настояваме, доколкото може, да се изчисти тази бумащина, която ни потиска ежедневно и разбира се да има някакъв що-годе консенсус в обществото по този въпрос“. 

Полагаме усилия за намаляване на бумащината, заяви просветният министър Красимир Вълчев. Отпаднаха разпределенията, които учителите трябваше да правят за това към коя дата на кой урок трябва да са и по това подлежаха на проверки от Регионалните управления на образованието.  

„Понякога традиционната система, като не може да оцени работата, замества това с контрол върху документ. Това е контрапродуктивно. Затова отменихме тематичните разпределения като задължителни, като форма. Учителите също казват, че най-много ги натоварва поведението и неангажираността на учениците, а в много случаи и подкрепата от страна на техните родители“. 

Затова в колективния трудов договор в образованието за догодина е предвидено сключване на споразумение между училищата и родителите, а целта е по-строга дисциплина на учениците и взаимна подкрепа, каза просветният министър.

От КТ „Подкрепа“ настояват да се формира нова национална политика за превенция на бърнаут ефекта у българските учители, посочи президентът на синдиката Димитър Манолов: 

„В браншовия колективен трудов договор за образованието за следващата година да се включи и създаването, и реализирането на такава програма, която да таргетира този проблем и по възможност, то разбира се, че няма как да бъде преборен, но да бъде омекотен, да се знае, че го има и да му се обръща внимание по подобаващ начин“. 

В момента се преговаря по линия на Националния осигурителен институт учителите над определена възраст всяка година да имат право на санаториум като мярка за емоционално и физическо възстановяване.

Репортаж по темата можете да чуете в звуковия файл.

Още от 12+3