По-високи доходи и повече пари за образование, здраве и социална политика включва Бюджет 2021
ИПИ: Ускорени облекчения и намаляване на осигурителната тежест
Алтернативен на държавния бюджет представиха от Института за пазарна икономика
публикувано на 19.11.20 в 11:00

''Общество'' в ''Посоките на делника'', 19 ноември 2020 година
Трайните разходи, заложени като антикризисни мерки, могат да се окажат необратими, затова подходът не е правилен, смятат от Института. Следващият бюджет трябва да бъде фокусиран върху намаляване на данъчната тежест и финансиране на принципа "пари срещу реформи", коментира Лъчезар Богданов, главен икономист на неправителствената организация.
"Тежките години са отвъд прогнозата - кризата е налице и в момента. Вече има спад в икономиките, включително и в българската. Възстановяването започна да се случва, но далеч не ни е тласнало напред. В следващите години можем ли и с каква скорост да излезем от тази криза, това е големият въпрос, а отговорът зависи от българската стопанска политика. Всяка криза връща назад просперитета и доходите, за бизнеса - печалбите, а за гражданите - възможностите за доходи. 18 години от Института предлагаме алтернативен бюджет - опит за фокусиране акцентите и приоритетите в бюджетната и макроикономическата политика. Най-важно е да се рестартира българската икономика - как политиките, бюджетите и всички действащи мерки, както и средства от еврофондове, да се насочат към икономическо възстановяване. Днес е нужна смяна на философията - да се премине от постепенно от помощи и подкрепа на фирми, които са в затруднено положение, към подкрепа и насърчаване растежа на фирмите, които се справят през кризата. Те могат да издърпат хората и цялата икономика напред. Въпросът е, как да прелее икономическият ресурс в тези фирми, които в тази ситуация могат да растат. Нека погледнем данните към водещите азиатски икономики - там възстановяването вече е започнало. Там не се говори в бъдеще време". COVID пандемията ще върне икономиката ни три години назад, смятат от Института за пазарна икономика и прогнозират преодоляване на спада, но не пълно възстановяване през следващата година.
Световната пандемия причини криза с невиждани в последните десетилетия внезапност, дълбочина и въздействие върху всеки аспект на социално-икономическия живот.
Отговорът на правителството през тази година е в подкрепа за заетостта с мярката 60/40 и пренасочване на част от еврофондовете към разходи, свързани с кризата и субсидии за пострадали фирми. Голямото нарастване на разходите води до рекорден дефицит от над 5 млрд. лева. През 2021 г. от властта предлагат по-високи заплати, пенсии и детски надбавки за всички без търсене на ефект, а в резултат, разходите ще надхвърлят 52 милиарда лева (42,2% от БВП). Дефицитът ще доближи 5 милиарда, анализират от Института за пазарна икономика.

Европейската комисия прогнозира спад на БВП в ЕС от 7,4% и ръст от 4,1% през 2021 година, като за България свиването през тази година се очаква да е с 5,1%, а ръстът догодина - 2,6%. Европейската икономика ще достигне предкризисното ниво едва през 2022 година, а това означава за България три загубени години за икономическото сближаване и догонването на производителността и доходите в най-развитите европейски страни, каза още Богданов.
"Оставяйки емоцията и драмата, трябва да отбележим, че през тази есен, въпреки ограничинителни мерки, икономиката не спря, за разлика от март и април. Икономиката работи добре, няма я паниката. Бизнесите работят, освен онези, които са пряко зависими от струпването на много хора на едно място. България е страна с по-ниски доходи, в икономическото си развитие е в периферията, затова нашата средносрочна и дългосрочна цел трябва да бъде растеж. Ако останем на това ниво и се влачим още 3 години, това не трябва да ни устройва. Нуждаем се от политики, които да дадат шанс за бърз икономически растеж, ръст на доходите, повече заетост, по-добри работни места. Мерките на повечето места не спират стопанската активност. Пълният локдаун означава хората да не се забавляват вечер, да не ходят по барове и ресторанти. Всичко друго работи обаче. Границите са затворени за туристи, но не и за бизнес".
България трябва и може да излезе по-бързо от кризата и да увеличи потенциала си за дългосрочен растеж, казват икономистите от ИПИ. Фокусът на Алтернативния бюджет е върху постигането на по-бързо възстановяване и по-висок икономически ръст в следващите години чрез по-ниски данъци за предприемачи и заети, съкращаване на ненужни и неефективни разходи и структурни реформи, обясни икономистът.
"България трябва да догонва. Как може да се случи бързият икономически растеж? Повече инвестиции, технологични компании, които създават производителни места, внасяне на нови знания и бизнес модели. Богатите страни са такива, защото са инвестирали десетилетия в машини, технологии, оборудване, наука и инфрструктура. Ние смятаме, че е нужен данъчен стимул - да намалим данъчната тежест за онези, които инвестират и свързаното с това инвестиране наемане и повишаване на доходите на служителите. По отношение на корпоративното облагане една ускорена амортизация за всички инвестиции в машини, оборудване и съоръжения - който инвестира, веднага приспада разхода си за тази инвестиция. За служителите - с 5 % по-ниска осигурителна тежест. Дългосрочната ни цел трябва да е доходите да растат, да събираме осигурителни вноски от по-широка база. Това са по-високи доходи, по-високи печалби, повече потребеление, но с по-ниски ставки. Това е начинът да го постигнем - да има стимули, да подкрепим тези, които могат в момента и близко време да инвестират и разширят бизнеса, да наемат хора на пазарен принцип, не просто да даваме помощ на тези, които няма да уволнят или ще уволнят по-малко хора. 3 милиарда е съвкупният ефект от намалението на данъчните ставки и пренасочване на мерки, които са за заетост, обучение и развитие на персонала, към бизнеса. Това е стимулът, който ще остави 3 милиарда в тези, които работят. Това не е помощ, защото някой е пострадал, а по-малка тежест за локомотива на икономиката. Алтернативният бюджет е инструмент, който дава нови идеи. Другата му важна характеристика е, че той показва, че е възможно да се постигат целите на публичната политика с по-малко средства, т.е по-ефективно. Дългосрочната рецепта за успех е да имаме по-ниски данъци, тези в светлата икономика - да усещат по-ниска тежест, за да се развиват. Колкото повече се развиват, толкова повече данъчната основа ще расте. Тогава с ниски данъци ще могат да се събират ресурси в бюджета, които да се използват, за да финансират различни приоритети на разходната политика".
Алтернативният бюджет на ИПИ оставя 3 млрд. лева повече за инвестиции и създаване на продуктивни работни места в успешно адаптиращите се към новите условия предприятия. Освен това, съкращава неефективни разходи за над 2 млрд. лева, а с бързи реформи и по-добро насочване на европейски средства дава допълнителни близо 2 млрд. лева за финансиране на бюджетните разходи. Дефицитът в проекта на ИПИ е с 1 млрд. лева по-нисък от заложения в законопроекта на правителството. Заедно с това, реформите и промяната в приоритетите позволяват устойчиво свиване на дефицитите през 2022-2023 г. и намаляване на нуждата от допълнителен държавен дълг.
Държавният бюджет за следващата година ще струва средно по 7 557 лв. на българските данъкоплатци, изчисляват от Института. Общо 52,5 млрд. лв. ще похарчи държавата през 2021 година.
Експертите предлагат намаляване на данъците, осигуровките и насочването на инвестиции за намаляване на разходите за преквалификация. Пример за необходима реформа е премахването на таксите за електронно управление, продължи Богданов."Ние не сме наивни - осъзнаваме, че не всичко може да стане днес и веднага. Идеите, ако са разумни и дават добри решения, могат да се прилагат постепенно.Трябва да бъдат свити ненужните разходи, които данъкоплатците плащат. Целта не е да кажем "Нека правителството спре да плаща", а да се промени начина, по който се извършват определени дейности - контрол, инвестиции, обмяната на информация, взаимодействие между граждани, бизнес и администрация. Всичко това може да се промени по начин, по който отнема по-малко ресурс. Можем да махнем цели документи и изисквания, а не да ги оптимизираме. Нещо, което е било разумно през 1985 година, днес е излишно. Това е умният начин - администрацията и целият публичен сектор да работи с по-малко ресурси, да хаби по-малко енергия за безсмислени неща, да се концентрира там, където има полза от това, което върши публичния сектор. Другият начин за оптимизиране на разходите е чрез по-малко хора - вместо на калпак да се вдигат възнагражденията, да видим на места можем ли да върши работата чрез по-малък брой хора, но по-ефективно. Нека пък тези хора да получават по-високо възнаграждения".
За политика, насочена към възстановяване и висок икономически растеж призовават от Института за пазарна икономика. Екипът на фондацията цели по-добра среда за стартиране и разширяване на бизнес, за повече инвестиции, за разкриване на по-високо платени работни места, за развитие на човешкия капитал и повишаване на производителността.
Алтернативен бюджет предлагат и от БСП. От партията го внесоха в Народното събрание на 13 ноември. Насочен е към решение на проблемите с доходите, бедността, неравенствата и здравеопазването, обясни лидерът на левицата Корнелия Нинова.
"Доходите, бедността и неравенството се влошиха през тази криза. Управляващите предлагат временни и предизборни мерки. Нашият подход е с грижа за хората. Независимо кой ще управлява държавата, нашето предложение за възрастните хора е преизчисляване на всички пенсии с нов коефициент на средноосигурителния доход. Това е трайно и справедливо предложение. Другата ни мярка е за детските надбавки - ние предлагаме семейно подоходно облагане. Едно семейство, което работи, осигурявало се е, внасяло си е осигуровките, ще плаща по-малък данък. Истинското решение е промяна на данъчната система - отмяна на плоския данък и въвеждане на прогресивен. Трябва да се намали ДДС-то на лекарствата, което предлагаме също".

Бюджет 2021 е предизборен - временна политика, която не решава проблемите, е позицията на социалистите.
"Нашите мерки и предложения се отхвърлят без диалог и аргументи. Кризата се използва за прокарване на лобистки закони. Позволиха на Борисов да харчи неразумно парите на българина, приеха 10 милиарда дефицит, а той дори не отчете всичките си действия. Правителството не се справя с кризата, напротив - задълбочава я. Харчат се пари и се определя бюджет за следващата година, който не е дългосрочен и държавнически. Проблемите се решават предизборно".
Алтернативни политики, който трайно да решат проблемите в областта на икономическата, данъчната, социалната, здравната и образователна сфера, внесоха в Народното събрание от БСП. Социалистите предлагат приоритет да бъдат доходите, намаляването на неравенствата и борбата с бедността.
"Конкретните решения сме ги заложили в програмата ни "Визия за България". Предлагаме алтернатива, но най-вече - коренно различна социална политика, която да реши проблемите на следващите 3 години. Доходите, бедността, неравенството са проблеми, които трябва да бъдат решени трайно. Предлагаме безплатни детски градини, безплатни учебници. Минималната работна заплата ще я увеличават за една година и после я замразяват. Ние искаме тя да расте всяка година. Предложението ни е за прогресивен данък за доходите на физическите лица. Корпоративният да не се пипа, да остане 10 %. Предлагаме да се намали и финансирането по програмата за саниране, да се намалят средствата за превъоръжаване".

Бюджетът за следващата година не е предизобрен, а антипандемичен, коментира пред БНР финансовият министър Кирил Ананиев.
Финансовата рамка за следващата година бе приета на първо четене, след като бе включена в пленарното заседание, провсело се извънредно на 6 ноември.
Още от Посоките на делника