Хипотерапията и децата със специални образователни потребности

Разговор на Таня Любенова с Ирена Методиева в ''Нашият ден''

Какво не знаем за хипотерапията и как тя помага на деца със специални образователни потребности? Как любовта към децата, конете и природата могат да се съчетаят в помощно средство за родители, учители и деца?

Ирена Методиева, клиничен психолог и психотерапевт, разказва повече в "Нашият ден":

"Хипотерапията е научен метод, който все повече се налага в световен мащаб. Хипотерапията е физическа рехабилитация и социална адаптация на хора със специални потребности. Бива хипотерапия, терапевтична езда и асистирана с коне терапия. За себе предпочитам да говоря като за човек, който работи с коне и прилага терапевтична езда. 

Повлияват се не само физическите нарушения, а и психоемоционалното развитие. Не можем да отделим физиката от психиката – всичко е свързано. Аз работя с деца с детска церебрална парализа, деца от аутистичния спектър, деца със синдром на Даун. При някои от децата търсим повече чисто физическото подобрение, свързано с фината моторика, с равновесието... Но не можем да отделим емоционалното състояние на децата, което много добре се повлиява от контакта с коня." 

Чуйте повече в звуковия файл.

Хипотерапията (гр. "хипос" – кон) започва да се прилага в специализирани центрове в САЩ през 50-те години на ХХ век. Още древните гърци използват коне за облекчаване на някои състояния, смятани за нелечими. В литературата са документирани случаи на ортопедични и неврологични заболявания, които се повлияват добре от терапевтичното яздене на кон. През 1952 г. Лиз Хартел става първата жена в света, спечелила олимпийски медал за обездка. Лиз е с парализирани от полиомиелит крака, но благодарение на терапия с кон успява да се пребори с мъжката конкуренция и да преодолее заболяването. Тя полага основите на съвременната хипотерапия и влага сили и средства в развитието и разпространението на това начинание.

Хипотерапията действа благотворно на заболявания и състояния като осификация (ошипяване), детска церебрална парализа, множествена склероза, последствия от травми, поведенчески проблеми, пристрастеност към наркотици, хранителни разстройства (булимия, анорексия), синдром на Даун, аутизъм, хиперактивност, дефицит на внимание, депресии и т.н. Различните упражнения по време на сеансите подобряват и физическото и психическо състояние на пациентите.



Още от Нашият ден