Как хората над 55 години да разпознават фалшивите новини в интернет и медиите

Интервю на Ирина Недева с Антоанета Василева в предаването „Хоризонт до обед“

За четвърта поредна година Коалицията за медийна грамотност организира кампанията Дни на медийната грамотност“, този път чрез уеббинар. Това са серия от събития и инициативи, които поставят на дневен ред значението и необходимостта от развитие на медийната грамотност на гражданите от всички възрасти. Днес е и Денят за безопасен интернет, а грамотността върви ръка за ръка с интернет. Не сме достатъчно грамотни, ако не знаем какво се случва и какво правим, когато сме в интернет.

Тази година този първи уеббинар е насочен към хората в активна възраст – над 18 години, с фокус върху разпознаването на фалшиви новини и целта ни е да развием медийната грамотност на хората над 55 години“, коментира в предаването „Хоризонт до обед“ Антоанета Василева, член на Управителния съвет на Коалицията за медийна грамотност. Василева е и координатор на Консултативна линия за онлайн безопасност 124 123 и отговаря за програмата „Дигитално-медийна грамотност“ в „Асоциация Родители“, част от Националния център за безопасен интернет.

„Целта ни е да помогнем на хората да разпознават кое е истина, кое не, още повече в тази обстановка много се разпространиха конспиративните теории – като например, че 5G мрежата разпространява Covid, че тайни общества искат да ни чипират, или че децата се задушват с маскитеТова може да въвлече деца в екстремистки групи, защото някои хора се подвеждат по такива информации, което може да доведе до крайности, затова е много важно да фокусираме вниманието към това и на родителите – те трябва да учат децата да разграничават истината от лъжите в интернет“, заяви още Антоанета Василева.

И добави: 

„Правим това, защото вярваме, че само едно общество с развито критично мислене може да развива и отстоява демокрацията. А тя през последните години е застрашена от дезинформацията. Ще направим и обучения за това при нас - за родители, за възрастни хора, за учители. Тази година ще организираме и събития с фокус върху защита на личните данни - ставаме все по-често свидетели как хората си дават личните данни в интернет и по този начин се злоупотребява с тях“. Това поясни експертът, давайки примери с реклами на лекарства в интернет.

„Дни на медийна грамотност 2021“ се организира с подкрепата на Министерството на образованието и науката, Министерството на културата, Посолството на САЩ, Фондация „Америка за България“ и УНИЦЕФ България. 
Още по темата в звуковия файл. 
Още от Хоризонт до обед