Дълга история на краткото видео

Чуйте дълъг разказ за краткото видео в „Лабиринти на познанието“

За времето, в което ще прочетете този текст, в мрежата ще бъдат качени близо 5 хиляди кратки видеоматериали по най-различни теми – от астрофизика до модни тенденции.

Всеки ден нови 702 милиона филмчета с продължителност не повече от шейсетина секунди се публикуват в мрежата.

Обхватът на вниманието ни намалява прогресивно, а краткото видео стремително се превръща в новото нормално.

В презентация за Тед Кю Кинг Тай, стратегически директор на водеща интернет компания в Китай, която следи еволюцията на технологиите, разказва за ползите и недостатъците на краткото видеосъдържание, което всекидневно се излиза от Снапчат, Тик-Ток, Инстаграм стори и др., а негови потребители са повече от милиард и петстотин милиона хора по света, голямата част от тях под 24 години.

Кратките видеа обаче далеч не са само за забавление или информация варираща от съвети за гримиране до възпитание и отглеждане на деца.

През 2019 година кратките видеа са генерирали приблизително 95 милиона долара в стоки и услуги и са създали не по-малко от 1 милион и двеста хиляди работни места по целия свят.

По време на пандемията, когато световните музеи се принудиха да затворят, голяма част от тях започнаха да ангажират вниманието и да достигат дистанционно до една значително по-млада от обичайната  публика. Галерията "Уфици" например, започна да предлага кратки видеа с обиколки на колекциите си, смесвайки ги с емоджита, песни и забавни цитати.

Малкият бизнес също се възползва от възможностите, които кратките видеа дават, за да достигне до потребители, които иначе не биха чули за техните продукти и услуги. През 2018-а "До Ин", водещата китайска видеоплатформа, използва канала си, за да започне кампания, насърчаваща дребните фермери от планинските области и да ги свързва с потенциални купувачи. За четири дни инициативата помага на 4 хил. семейства в провинция Съчуан да пласират забележителните 120 хил. килограма плодове.

Кратките видеа се оказват мощен инструмент в ръцете на компаниите, които търсят работна сила сред хората между 16 и 24 години. Спорно е доколко могат да се преценят за двайсетина секунди качествата на даден кандидат, но интересът към подобни форми на набиране на персонал е огромен. В Саудитска Арабия „Макдоналдс“ получава 43 хил. заявки в рамките на 24 часа.

Мнозина използват видеоплатформите за обучение – и тъй като съдържанието е концентрирано в рамките на минута и това дава възможност да любопитстваме, да си създаваме нови интереси и да сърфираме сред безброй възможности. (Друг е въпросът колко апатични ставаме, изправени пред подобно стъписващо изобилие, дори когато е поднесено в атрактивна форма.)

Разбира се, както и при останалите социални медии, растат опасенията, че платформите за кратко видеосъдържание злоупотребяват с личните ни данни, пристрастяват потребителите, че им липсва им контекст, основа и нюанс – и точно по тези причини трябва да работим за тяхното усъвършенстване, подобрявайки контакта между потребителите, платформите и хората, изготвящи стратегиите.