„Съмърхил“ – 100 години по-късно

Разговор на Венета Гаврилова с Елена Стойчева в „За думите“

Експерименталното училище, създадено преди век от психолога Александър Нийл, е един от новаторските модели за реформиране на традиционното авторитарно образование от края на ХIХ и началото на ХХ век.

Моделът Съмърхил е вдъхновение за много следващи проекти, а идеите на Нийл и реализацията им са ценен опит в търсенето на нови посоки за развитие на училището. Вярата в изначалната доброта на децата и в „лечебната“ сила на свободата, уважението към личността и правото на избор, изграждането на уверени и спокойни хора вместо натрапването на знания и болни амбиции са основните принципи на модела. Той, разбира се, има и доста спорни моменти и в никакъв случай не е универсален. За някои деца се е оказал спасителен, за други – неподходящ или безрезултатен. Самият автор търпи промени в идеите си, които споделя в няколко книги.

Днес училището-интернат „Съмърхил“ в градчето Лайм Реджис, Югозападна Англия, продължава да възпитава чрез свобода и да образова деца от различни страни. Ръководи го дъщерята на Александър Нийл – Зои Рийхед. Елена Стойчева, преподавателка в сугестопедична школа, е сред малкото външни лица, допуснати да гостуват в училището. Чуйте личните ѝ впечатления, които тя сподели в рубриката „Всичко за образованието“.


Още от За думите (1001 защо – Ефир знание)