Гъвкавост, нови умения и преориентиране са новите тенденции на пазара на труда в условия на криза

Интервю със Сузана Чакърова, кариерен консултант

В условията на световна пандемия се наложи компаниите много бързо и гъвкаво да дигитализират някои от своите услуги и това е една от най-големите тенденции на пазара на труда в момента - работа от разстояние или обслужване от разстояние. Това мнение изрази в интервю за Радио Кърджали Сузана Чакърова, която е кариерен консултант.

Последният доклад на Световния икономически форум за заетостта от октомври 2020 г., който съдържа и прогнози за промените и движението на работната сила, предвижда, че една голяма част от хората наистина ще изгубят настоящата си работа и това става много по-бързо, отколкото при предишни кризи. А това налага преориентиране по отношение на професиите, но също и по отношение на компетенциите, нови умения, които трябва да усвоим, за да се адаптираме към тази промяна. Всъщност това е най-голямата тенденция - на промените да отговорим с гъвкавост и готовност да усвояваме нови знания и опитности, каза Сузана Чакърова.

Според наблюденията й в условия на безработица към бюрата по труда се ориентират по-скоро нискоквалифицираните хора или специалисти, на които се предлагат възможности за преквалифициране под формата на курсове, но висококвалифицираните хора не могат да разчитат, че ще намерят работа благодарение на системата за безработни. Те наистина могат да получат обезщетение, ако са били на трудов договор и всичко е било коректно, но личното ми мнение е, че отново максимата  спасението е в ръцете на давещия се е в сила. Времената са такива, в които много ясно става, че ние сме отговорни за собствения си живот, казва Сузана Чакърова.

Има случаи, в които е по-добре да се започне каквато и да е работа и други, в които е по-добре да се изчака и да се подбере подходящата. Случаите са специфични и зависят, както от човека, така и от ситуацията и предоставените възможности, коментира тя.

Като нова тенденция на пазара на труда в условията на ковид-пандемия се очертава фирмите да не освобождават опитните работници и служители си, а да се стремят да ги запазят, смята Сузана Чакърова. Според нея работодателите също са в криза и в този период действат защитно. Те трябва да отговорят на промените на клиентите, на пазара и на предизвикателствата на времето. А това се отразява и на тяхното отношение към хората като човешки ресурс.
"Моето впечатление е, че това е нова тенденция. Гледам я с респект, заради усещането за устойчивост от една страна, когато си вложил време и усилия, дори и финанси в компетенцията, професионализма на определени хора, ти се опитваш да ги задържиш, защото, ако ги загубиш, ти ще загубиш наистина капитал, коментира Сузана Чакърова. 
Според нея компетентността е тази, която винаги се е търсила и ще се търси. "Просто в момента компетентностите се смениха. Също и някои условия на работа виждам, че има тенденция да се променят, като например наемането на хора за временни проекти, за свършване на конкретна работа или почасово наемане или хибридни професии - един човек да може да прави и това, и това, и това едновременно, така че да се оптимизира дейността", казва Сузана Чакърова.
Тя е убедена, че трябва да гледаме към нови реалности и че старото статукво няма да се възстанови. А изход има. И той се вижда ежедневно - в преориентирането към нови професии, нови умения. Работата от разстояние също открива нови възможности - например, ако знаеш езици, границите на България не са ограничение за теб. Можеш да работиш за различни места, от различни места. Има примери - хора, които живеят в Бургас, Враца, Плевен работят за компании, които се намират физически не само в София, но и извън пределите на България, казва Сузана Чакърова.


Още за засегнатите от коронавируса сектори, успява ли държавата да помогне на безработните, новите реалности, работата на кариерния консултант и вдъхновяващите примери може да чуете в цялото интервю на Станислава Георгиева с кариерния консултант Сузана Чакърова в прикачения звуков файл.


Още от Сутрешен блок "След първото кафе"