Български теснолинейки – минало, бъдеще и настояще

Разговор на Нина Цанева с Иван Гогев в “Нашият ден“

На 4 март преди 105 години е откриването на първата българска теснолинейка, от Радомир до Дупница. Какво е бъдещето на този вид транспорт, свързващ труднодостъпни, но много живописни места с останалата част от страната?

Ще останат ли българските теснолинейки само свидетелство на българския строителен гений, или имат сериозно планирано и подготвяно бъдеще?

Инж. Иван Гогев от Националната компания по железопътна инфраструктура коментира темата в “Нашият ден“:

“Нашата железница се разделя с междурелсието 600 мм преди доста време и остава да действа единствената теснолинейна железница в нашата мрежа Септември – Добринище. “

Кочериново – Рилски манастир

“На 31 март 1960 г. тръгва последният влак от гара “Рилски манастир“ към “Кочериново“, украсен с черни знамена. Населението по цялото Рилско корито е излязло покрай линията, за да изпрати последния влак. Вихрещият се атеизъм в онези години, 50-те, поставя под въпрос поклонничеството към Рилската света обител, което е било възможно само чрез тази теснолинейна железница. И под предлог за икономическа неефективност се стига до решението за премахване на линията през 1960 г.“

“В моите представи е възможно да се възстанови един малък участък, примерно 5 км, от теснолинейката Кочериново – Рилски манастир. От бившата гара “Рилски манастир“ надолу по склона на планината.“

Септември – Добринище

“Без съмнение линията Септември – Добринище е перла в короната на нашата железопътна мрежа. Там има изключително интересни, дори изумителни технически решения. В учебниците по световните политехники като пример за интересно проектно решение се приема трасето на линията.“


Кристиян Ваклинов, председател на гражданско сдружение “За теснолинейката“, коментира темата в “Нашият ден“. Това е сдружението, на което се дължи в голяма степен спасяването на линията Септември – Добринище.

“Ефектът от съществуването ѝ трябва да се изпита, той не би могъл да се обясни достойно с думи.“

Кочериново – Рилски манастир

При все, че Рилския манастир привлича хиляди туристи от целия свят е голям минус за онзи регион, че тя е унищожена и то много отдавна и за нея се знае малко.“


Константин Планински, експерт по модерен жп транспорт, разказа за международните практики при теснолинейките в “Нашият ден“, базирайки се на примери от Швейцария и Германия.

Повече за употребата на теснолинейната железница в планински райони по света можете да чуете от звуковия файл.



Още от Нашият ден