Първи самостоятелен диск на френския баритон Людовик Тезие

Интервю на Светлана Димитрова с Людовик Тезие за „Музик мания“

Над тридесет години на сцената, многобройни участия в различни записи един от най-търсените баритони в момента Людовик Тезие издаде своя първи диск с арии от опери на Верди. Избрал е най-атрактивните – Риголето, Форд, граф Ди Луна, Яго, Набуко, Ренато, маркиз Поза, Дон Карло от „Силата на съдбата“ и от „Ернани“. Със съдействието на пианистката Мария Принц, с която заедно изнасят рецитали, екипът на предаването получи съгласието на певеца да представи неговия първи диск. Щастливо стечение на обстоятелствата доведе в България и диригента на диска Фредерик Шаслен, който имаше концерт със Софийската филхармония. Благодарение на партньорите ни от „Вирджиния рекърдс“ получихме записите в началото на февруари, точно когато беше и световната им премиера. Преводачката Снежина Здравкова помогна за по-бързото осъществяване на превода на двете интервюта.

Само няколко дни след появата на диска във „Форумопера“ Кристоф Ризу написа:

Верди и баритонът: любовна афера, започнала с Набуко, когато композиторът се опита да проправи пътя си по трънливите пътеки на славата, която продължава половин век до Фалстаф и достига до днес чрез най-добрите си изпълнители… Людовик Тезие – първият му солов албум издаден от „Сони“ осветява дискографските новини... Господи, колко красиви са те (ариите), така възвишени, внушителни, колосални, изляти от неръждаема стомана в целия диапазон, от начало до край, без ни най-малко да се усещат грапавини. Какъв тембър, каква гордост и какви съкровища се предлагат на нашите уши. Ренато, така благородно представен, какъвто рядко сме чували; Форд, първата вердиева партия на Тезие от 1998 г. в Тел Авив – атрактивен, мрачен, чиято ярост се усилва още по-силно, тъй като записът спира преди оживеното влизане на Фалстаф отговорен за връщането на драмата към комедия; Ди Луна – многократно аплодиран на сцената, със стиснат юмрук и челюст; Яго – по-малко демоничен и по-могъщ; Риголето кипящ от ярост; Царствен Набуко; неукротим Макбет, докато гласът се развие в кантилена и угризението с излее в безкрайно легато... Всички превъзходни, всички представителни за вердиевия баритон, вокални образци пресъздадени от Людовик Тезие като хамелеон. Съвършени интерпретации издигащи го в ранг на полу-бог от магнетичната сила на гласа му“.

Самият Тезие спокойно обяснява, че е чакал този диск почти тридесет години. Защо?

Баритонът е любимец на любителите на опера – хората, в публиката, които обичат операта, защото баритонът изразява нещата, които истински обичащите операта харесват – страстта, гнева, лукавство, низост, ужасни неща, а особено при Верди това са необикновени герои, на които са подарени необикновени арии, но пък тези арии не са симпатични или да ги нарека по-грубо „секси“, нито са сладникави, а по-скоро „мъжкарски“, което не е съвсем на мода днес. Ако щете, това не е репертоар, към който звукозаписните компании се обръщат директно, защото си е риск“.

Записите са осъществени с оркестъра на Театър „Комунале“, Болоня под диригентството на Фредерик Шаслен.

В звуковия файл чуйте разговора с Людовик Тезие.


Разбира се не беше пропусната възможността за среща и с френския диригент Фредерик Шаслен, който се оказа основен двигател при осъществяването на продукцията.
Чуйте целия разказ на маестро Шаслен.


В очакване на записите на френски арии на Людовик Тезие и кой знае, може би негов концерт в България „Музик мания“ предлага „Верди“ от 17 часа в сряда (17 март).
Подкасти от БНР