По километри са опашките от товарни автомобили на изход

Съюз на международните превозвачи: За решението на проблема при Дунав мост 2 е нужна координация с румънските власти

Един работен ден на шофьорите преминава в чакане

Фрагмент от ''Посоките на делника'' на 9 юни 2021 година

Над 8 киломeтра е опашката от товарни автомобили на Дунав мост 2 поне от седмица. Колоната от чакащи на граничния пункт е на изхода от страната. Шофьори коментират, че работният им ден не стига, за да преминат.  

Потокът през граничния пункт превишава в пъти капацитета му, казаха от Главна дирекция "Гранична полиция", но са категорични, че проблем, който да води до забавяне, от тяхна страна няма. 

По 8-10 часа се чака на граничния пункт при Видин на изхода от страната, обясниха шофьори на товарни автомобили: 

"Ще ми свърши работният ден. Какво трябва да правя- да легна на пътя? Не можем нито да работим, нито да си починем... Много са камионите. Има два кантара само в Румъния, които работят бавно, пропускат бавно камионите, изчаква се на кантара. Някои даже ги връщат отново да минат, защото кантарът не отчита теглото на автомобила. От румънска страна е проблемът... Не е проблем кантара. Проблемът е, че не щат да работят... Опашка винаги има, но в момента е огромна."

"Няма никакъв технически проблем от страна на гранична полиция, който да води до забавянето на товарния трафик на Дунав мост 2. Пунктът работи на пълен капацитет на изход за товарни автомобили. Има общо 6 коридора, от които пет са за товарни автомобили и едни за леки. Пунктът работи в пълен обем", обявиха от ГД "Гранична полиция". 

"Потокът, който преминава през граничния пункт превишава многократно капацитета му", каза говорителят на "Гранична полиция" Лора Любенова. 

Причините за ситуацията на Дунав мост 2 и възможното решение коментира Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на  Съюза на международните превозвачи:

"На всички гранични пунктове, на които има проблеми, причините са комплексни, но ситуацията на Дунав мост 2 при Видин е малко по-различна от тези на другите гранични пунктове. Както знаете, граничният пункт е ситуиран на румънска територия. Там работят и българските митнически и гранични власти. Това е първата причина, поради която на този пункт ще има недобро обработване на превозните средства. Освен всичко друго, ние направихме анализ на ситуацията и считам, че основният проблем за забавянето е не толкова работата на българските органи, колкото работата на румънските власти. Там е ситуиран органът, който отговоря за фискалния контрол на Румъния и доколкото ми е известно, се работи с намален състав и това е една от причините за задръстванията. На следващо място трябва да се отбележи, че кантарът, който е за проверка на теглото е само един. Ние в тази посока ще търсим съдействие от нашите власти. Имам предвид съдействие от Министерство на външните работи, както и от Агенция "Митници", с които ще имаме срещи тази седмица, за да се направят всички постъпки за монтиране на още кантари... На трето място трябва да се отбележи и увеличения трафик. С пълна сила работи турската икономика, превозите от там. На следващо място българските превозвачи работят доста. Използват този маршрут, тъй като пък в Сърбия, границата между Сърбия и Хърватия имаме един много сериозен проблем, свързан с емигрантите, голяма част от българските превозвачи насочват превозите си през Румъния. Така че причините са комплексни, виждаме проблема и ще работим да намерим решение, което да облекчи нашите превозвачи."  

Според Йордан Арабаджиев проблемът не може да бъде решен само от българска страна, а е нужна добра координация с румънските власти:
 
"Към момента този пункт е много сериозен проблем за превозвачите и ние съответно сезираме всички институции. Там работи гранична полиция, работи Агенция "Митници". Както казах, в тази дейност трябва да се привлекат и румънските власти чрез Министерство на външните работи, за да може да се намери решение."  

Още от Посоките на делника