Започват дейности за спасяване на най-старото дърво в България

Репортаж на Кети Тренчева

Макар и да позакъснява, лятото  е неизбежно. Сезон, който изостря нуждата ни от почивка и потребността от общуване с природата.  И тъй като  планините стават все по-предпочитано място за туризъм, а и за възстановяване след тази тежка пандемия, ви подаряваме един виртуален разказ за Пирин, за човешкото присъствие, планината и за усилията на хората от Националния парк да угодят на туристите и в същото време да защитят ценната природа.  

Любопитната новина извеждаме в анонс, а тя е, че през септември ще се направи поредното изследване за възрастта на най- старото дърво в България- Байкушевата мура, която вероятно ще се окаже на повече от 1400 години. Такава е прогнозата на директора на НП „ Пирин“ Росен Баненски. 

Днес Пирин е много по-различна от преди години. Най- вече като човешко присъствие в различните сезони. Потокът е увеличен десетки пъти, за съжаление автомобилите – също. Затова е изключително актуална програмата на екипа на НП „Пирин" за опазване на ценната природа, заради която почти цялата му територия е под  защитата на ЮНЕСКО.

Основната цел на тази политика е да бъде постигната хармония между човека и планината, разказва Росен Баненски.

Другата задача в момента на хората от Националния парк е да очертаят и маркират по международните стандарти всички туристически маршрути в Пирин.

Над 17 хиляди автомобила се качват в Пирин само през активния зимен сезон. През лятото този натиск върху природата също става все по- тревожен. Идеята в планината да влизат само електромобили все още е твърде скъпа мечта.

Едно от нещата, които продължават да липсват на планинския туризъм и то не само в Пирин, е това, което привлича истинския ценител на природното многообразие. Инфраструктура и места за хората с кемпери и каравани, които са планирали да поживеят по-дълго в подходите на прекрасните ни гори  и да правят преходи, да се запознават с уникалната флора и фауна, заради която паркът е обявен за световно природно наследство. Нещо, което ние самите не оценяваме като пазарна ниша в туризма.



Още от БНР уеб