Рецитал на клавирния виртуоз Марк-Андре Амелен

Записът на Марк-Андре Амелен, който може да слушате по програма "Христо Ботев" на 19 юли от 2 часа, е осъществен на фестивала Шубертиада в Шварценберг, Австрия.

Определеният от „Ню Йорк Таймс“ като „изпълнител със свръхчовешка техника“ интерпретира блестящо произведения от старите майстори през романтизъм до наши дни. Репертоарът му е огромен дори за съвременните разбирания.

Печели международния конкурс за американска музика в Карнеги хол през 1985г. Това събитие изстрелва кариерата му във висините. Започват многобройни участия на престижни фестивали и концерти из цял свят.

Амелен е известен не само със своите невероятни изпълнения, а и с композициите си, нерядко измисля технически интересни „упражнения за пръсти“.

Марк Андре има 11 номинации „Грами“ и е ексклузивен артист на известната звукозаписна компания „Hyperion“, за която е записал повече от 70 диска. През 2020 година, Амелен е удостоен с награда от списание „Грамофон“, за записа на етюдите на Шопен в транскрипции на Леополд Годовски.

Роденият в Монреал през 1961 г. Марк-Андре Амелен, е носител на офицерски орден на Канада, рицар е на националния орден на Квебек.

Програмата на концерта е изключително интересна, като започва с „Вариации по теми на Росини от операта „Пепеляшка“ от Хенри Херц – произведение което се свири изключително рядко, но Амелен вдъхва нов живот на творбата.

Следва Соната за пиано в ми минор от Карл Филип Емануел Бах, който е вторият от петте сина на Йохан Себастиян Бах. Карл Филип Бах е влиятелен композитор, работещ по време на прехода между бароковия стил на баща си и класическия стил. Неговият личен подход, експресивен и често бурен, е из-вестен като „чувствителен стил“. Сонатата е написана през 1743 г.

Следващото произведение в програмата е фантазия „Странникът“, оп. 15 от Франц Шуберт. Написана е в същата година, в която композиторът пише своята „недовършена симфония“ – 1822 г. Виртуозната фантазия с нейната грациозност е уникална. Самият Шуберт рядко е можел да я изсвири без грешка, тъй като за интерпретацията ѝ се изисква изключителна виртуозност.

Ще прозвучи и „Божията благословия в самотата“, която Ференц Лист пише в период, в който се оттегля от бурния светски живот и приема духовен сан. Официалната част ще завърши с друго произведение от унгарският композитор – „Реминисценции по теми от операта Норма“ и разбира се с бис – „Феите са изящни танцьорки“ от Клод Дебюси.