Прожекции на документалния филм „Мъдростта на травмата“ в Дома на киното до края на юли

Зая Бенацо: Травмата е портал към нашата същност

Травмата е блокаж в живота ни, трябва да имаме куража да споделяме, казва режисьорката

Интервю на Славена Илиева със Зая Бенацо

В Дома на киното до края на този месец продължават прожекциите на документалния филм „Мъдростта на травмата“.

Режисьори са Зая и Маурицио Бенацо от Италия, които живеят в САЩ. Те тръгват по стъпките на световноизвестния канадския лекар д-р Габор Мате, който отправя своето послание за общество, информирано за ефектите на травмата. 

Габор Мате е пенсиониран канадски лекар. Има няколко книги, издадени на 15 езика. Според него в емоционално интелигентното общество родители, учители, лекари, законодатели и държавници не само се опитват да поправят поведението, да поставят диагнози, да потискат симптомите и да осъждат, а се стремят и да разберат източниците, от които извират тревожните поведения и болести на душата.

Желанието да разбере повече за собствената си травма е повело и Зая (Ралица) Бенацо по пътя на опознаването.

„Това, което повтаряме в нашите интимни връзки, е това, което сме научили от нашите родители, а те носят от техните родители. Повечето травми започват поколения преди нас.“

„Неговата дефиниция за травма не са лошите неща, които са ни се случили, а това, което се случва вътре в нас в резултат от това, което се е случило. Двама души могат да изживяват едно и също нещо и да имат различна травма“, разказва Бенацо.

Травмата не се изразява само в катастрофи, заболявания, смърт в семейството. Травмата може да бъде много по-дълбока, макар на повърхността това да не личи, пояснява още Зая Бенацо, осветявайки философията на Габор Мате за травмата.

„Той затова казва – ако някой смята, че има щастливо детство, трябват ми 5 минути, за да го разпитам и ще покажа, че всеки от нас носи травма в себе си, болка в себе си. Това, което се надяваме да покажем с този филм е, че не сме сами в нашата болка.“

Габор Мате свързва травми от детството със заболявания, които развиваме по-късно.

Снимка: Славена Илиева

Има нужда обществото да е информирано за травмата, е едно от посланията на филма. Ние можем да се свързваме с другите, да се сближим чрез нашата травма и това дава надежда, казва Зая Бенацо. „И имаме куража да споделяме тези трудни места.“

Тя цитира данни, според които 70 на сто от затворниците например са изживели невероятни травми в детството си.

„И когато не се обърне внимание на травмата, тя се развива и води до насилие, до престъпления.“

Голяма част от травмата според Габор Мате се изразява в това, че сме сами с болката и докато не я споделяме, няма шанс да се излекуваме. Травмата е портал към свободата, вярва Зая Бенацо.

Травмата е блокаж в живота ни, който не ни дава възможност да се изразим напълно, но същевременно има и много мъдрост в нея. Травмата от една страна е нашето предизвикателство в живота, от друга страна е портал към нашата същност.“

Тя обикновено започва в началото на живота ни, докато сме малки, но определени събития могат да я активират. Така е и с пандемията, изтъква Зая Бенацо и допълва за големия брой самоубийства в САЩ.

Снимка: Pixabay

„Депресии, паник атаки – това се вижда по цял свят, във всяко едно общество. Защото ние не сме свикнали да сме сами. Ние сме социални създания и имаме нужда един от друг. Когато се изолираме, това активира тези дълбоки рани в нас.“

Габор Мате ще бъде в България следващото лято.

„Той каза, че иска да отиде на опера в София и да се потопи краката в Черно море.“

Духовен подтик отвел Зая Бенацо в САЩ преди години. Тя се включила в занятията на Карлос Кастанеда. „Оттам постепенно се разрасна погледът ми.“

Зая и Маурицио Бенацо в Дома на киното   Снимка: Славена Илиева

С Маурицио Бенацо са правили и филм за духовен учител в Индия. След това са се посветили на организирането на конференции за различни духовни практики и учения в Калифорния в САЩ и в Холандия и Италия в Европа.

Прожекциите на „Мъдростта на травмата“ у нас са част от световната премиера на филма. Първата седмица след премиерата филмът е бил гледан от 4 милиона души от 230 страни. Това опровергало опасенията на Зая и Маурицио Бенацо, които мислели, че са направили филм огледало само за Северна Америка. Получили над 3 хиляди писма от хора от всякакви култури.

Повече по темата чуйте в звуковия файл.

Още от Нощен хоризонт