Настимир Ананиев: Четири години 44-тото НС неглижираше пътната безопасност

Настимир Ананиев в ''Посоките на делника'', 22.07 2021 година


Настимир Ананиев, бивш председател на парламентарната комисия по транспорт, напомни в "Посоките на делника" че според доклад на Европейската комисия България губи от директни и индиректни разходи, свързани с пътната безопасност, по 2 милиарда лева на година.

"2 % от БВП на държавата отива в пътната безопасност. Ние губим толкова пари от административни, съдебни, медицински и всякакви други разходи, свързани с тази дейност. Държавата може да инвестира 10 % - 200 милиона - в пътна безопасност, а връщаемостта от икономическа гледна точка ще бъде в пъти. Гледаме обаче и човешкият фактор. Човешкият живот няма цена. Забравя се, че всяка година, освен загиналите, има хиляди ранени, чиито живот е белязан от тези ПТП-та".

В последните години нов Закон за движението по пътищата се подготвяше на няколко пъти, но реализирането достигаше до поредната промяна в настоящия.

"Няма перфектен закон, който да реши проблемите на която и да е сфера. Пътната безопасност е комплексна тема, няма как да се оправи с едно действие. Трябва синхрон, синергия, за да се получи Визия 0 - без жертви по пътищата. Когато се пишат нормативни уредби, трябва да знаем кой ги пише. Давам пример с "Бонус-Малус" - ние не знаехме кой участва в работната група. Искаме експертите да си защитят предложенията".

Какви трябва да бъдат приоритетите пред новия Парламент за подобряване на безопасността по пътищата и намаляването на пътнотранспортните произшествия, за да се опазват здравето и живота на гражданите? 

"45-тото НС имаше кратък живот, дори не беше създадена Транспортна комисия, където се случва законодателство, свързано с пътната безопасност. 44-тото НС, което изкара цял мандат, не свърши почти никаква работа по темата. Не видяхме конкретни законопроекти, нищо не беше вкарано в зала. Имам големи очаквания, свързани с изчистване на текущото законодателство. Подкрепям увеличението на часовете при шофьорските курсове. Трябва да се засили контрола, свързан с предоставяне на услугата за образование. Има нелоялна конкуренция - хора, които трябва да шофират 31 часа, но не го правят. Не може да се получава книжка, когато не си получил знания. Създават се ситуации на пътя, които могат да костват щети и животи. По време на 44-то НС ние приложихме голям натиск от НПО сектора, от експертите, да бъде създадена Държавната агенция по пътна безопасност, но на нея не и бяха дадени правомощия. Тя прави само анализи, да информира, да прави кампании, което е неработещ орган. Председателят на агенцията трябва да влиза във всяко министерство и да търси отговорност".

Пътната безопасност не може да се дели на политически принцип, каза още Ананиев.

"Корупцията убива наистина - не само в пътната безопасност, но конкретно тук, където и да се разровите, ще намерите корупционни модели, които работят. От НПО сектора използваха американска машина, с която измериха светлоотразителните сфери в боята, която се полага. Оказа се, че тези сферички са намалени, тя е по-евтина, а и не отговаря на стандарта. Някой е спечелил поръчката, но никой не осъществява контрол. Износва се, прави се нова, на някой се плаща, но отговорност не се търси. Това е корупционният кръг, който трябва да бъде разбит".

Бившият народен представител призова и за осъвременяване на подготовката на бъдещите шофьори.

"Включването на повече ситуационни задачи е наложително. Резултатите показват, че в първите две години, при рискова ситуация, водачът не знае как да реагира. И листовки, и обучение, трябва да се осъвременят. 2021 година сме, не 1999 година. Има промяна в автомобилите, по начините на шофиране".


Още от Посоките на делника