Достатъчни ли са усилията на Северозапада за развитие на туризма?

''Актуално'' в ''Посоките на делника''

Атракциите са тези, които привличат вниманието на туристите и именно те са част от първоначалната мотивация туристът да посети дадена дестинация. Те могат да се категоризират като природни- това са плажове, планини, паркове, изкуствено създадени- сгради, паметници, религиозни сгради, спортни съоръжения и такива за конференции, или културни- музеи, театри, арт галерии, културни събития. Атракциите могат да бъдат природни паркове, културни или исторически забележителности или да бъдат обществени забележителности и услуги като култура, наследство или начин на живот. Други по- осезаеми фактори например уникалност и емоционалност също привличат туристи в дестинациите. Достатъчно атрактивен ли е туризмът в Северозапада? Преди дни кметът на Община Видин д-р Цветан Ценков обобщи на пресконференция какви са усилията на Общинското ръководство, свързани с развитието на туризма:

"В тази COVID-19 ситуация е много трудно. Ние по принцип имахме договорки и с екипа на Общината и с Министерството на туризма имах срещи да направим един цялостен туристически продукт. През фестивалите на първо място, през възстановяването на традиционния Международен видински панаир, който най- вероятно ще го компилираме като 3 в 1, се опитваме наистина да привличаме туристи, но преди цялостната туристическа индустрия- европейска, международна и национална да задействат всички процеси ще е много трудно, защото ние нямаме традиции. Ние не сме Банско, не сме Велико Търново с традиции в това отношение и тепърва ще изграждаме този единен продукт. Тепърва се надявам тези туристи, които ще идват с корабите да останат във Видин. Чрез културния институт, който създадохме, искрено се надявам туризмът ни да стане по- атрактивен и по отношение на уикенд- туристите, тези които идват в събота и неделя тук."- обясни кметът на Община Видин Цветан Ценков.

Какво мислят, обаче туристите, посетили Видин и региона това лято? Разговаряхме с група туристи от морската ни столица Варна, които не са особено очаровани от атракциите, които предлага крайдунавския град в неделния ден:

"Красив, малък, спретнат град, но запустял. Няма какво да предложи ... Идват туристи и какво- само една "Бабини Видини кули". Красив център, който не е разработен. Няма ресторант, в който да ни обслужат, ако трябва да дойдем една група ... Няма оркестър, едно корабче няма, което до Калафат да разведе хората и да ги върне обратно. Трябва да развиете туризма, а вие не искате, за да се върнем отново. Може би след 30 години може да дойдем и ако пак е така няма смисъл."- коментираха варненските туристи.

Туристическата атракция е място, което привлича посетителите, като им предоставя нещо интересно или удоволствие. Дестинацията просто е мястото, до което човек пътува. Двата термина туристическа дестинация и туристическа атракция обикновено се използват в туризма. Ключовата разлика между дестинацията и атракцията в туризма е, че дестинацията е зона, която има някои атракции и печели пари от туризъм, докато атракцията е място, което привлича туризма. Туристическите атракции трябва да бъдат неизбежно свързани с туристическите дестинации, смята Евтим Стефанов от Сдружение "Регионални партньорства за устойчиво развитие" и представител на "Приключенски център- Белоградчик".

"Една от основните атракции, които трябва да се предлагат във Видин е разходката с лодки и съответно водния туризъм, който е на брега на Дунав. Може би все още не се прилага достатъчно активно и добре, така че хората да могат да разчитат на това. Имаме яхт клуб във Видин, който е на Телеграфа и предлага такива услуги, но може би това все още не е достатъчно добре маркетирано."

Къде се къса нишката, когато прави цялостната визия за развитие на туризма в даден регион и трябва ли да свързани общинското ръководство и частните предприемачи в тази област- това попитахме Евтим Стефанов от Сдружение "Регионални партньорства за устойчиво развитие".

"Маркетингът на всички видове туристически услуги, които се предлагат не само при нас, а и навсякъде е най- важният начин за продажбата на тези неща. Колкото повече се продава, толкова по- смислена става това занимание. Това е дълъг процес и включва дигитален маркетинг, който всяка организация прави сама за себе си, но тук аз лично не отказвам никаква помощ от когото и да е."- каза Евтим Стефанов от Сдружение "Регионални партньорства за устойчиво развитие" и представител на "Приключенски център- Белоградчик".

Повече по темата можете да чуете в звуковия файл.

Още от БНР уеб
28.09.2101:17